maandag 29 juni 2015

Leerlingen in Office 365

Vorige week organiseerde stichting Flore voor pionierende leerkrachten van hun stichting een bijeenkomst over het werken met leerlingen vanuit Office 365. Ik was daar wel in geïnteresseerd en vroeg of ik samen met Maurits vanuit SCOH mocht aansluiten. En dat mocht.
Ik had daar bepaalde verwachtingen bij, maar die pakten anders uit.

Met leerlingen in Office 365 samenwerken is iets dat Microsoft heel erg aan het promoten is. Dat doen ze vooral door OneNote Class Notebook onder de aandacht te brengen. Hierin kun je als leraar een klasomgeving in OneNote opzetten waarin je drie verschillende Notebooks aanmaakt. Je maakt een gedeeld Notebook voor de hele klas, waarin iedereen kan lezen en bijdragen. Dat Notebook is bedoeld om samen te werken in projectvorm. Daarnaast maak je een Notebook aan als inhoudsbibliotheek. Daarin mogen leerlingen lezen en jij kunt bijdragen. Daarin kun je dus lesmateriaal en naslag wegzetten dat de leerlingen nodig hebben tijdens de lessen. Als laatste maak je per leerling een persoonlijk Notebook aan. Daarin kan alleen die ene leerling lezen en schrijven. En jij kunt dat ook in ieder persoonlijk Notebook. Ze zien elkaars werk niet. Hierin kunnen de leerlingen hun opdrachten maken en inleveren. En jij kunt het dan nakijken.
Voor het opzetten van die omgeving heeft Microsoft een tool gemaakt die het aanmaken van de Notebooks voor je doet: de OneNote Class Notebook Creator

Mijn verwachting was eigenlijk dat stichting Flore deze omgeving voor een paar klassen ingeregeld had en daar de aftrap van ging doen tijdens de bijeenkomst. Maar dat was niet zo. Zij vliegen het vanuit een andere hoek aan.
In Office365 heb je namelijk ook een functionaliteit die 'groepen' heet. En Microsoft is heel erg bezig om die functionaliteit uit te bouwen. Flore gaat daarmee aan de slag. Zij hebben simpelweg voor iedere klas een 'groep' in Office 365 aangemaakt. En zo'n groep heeft een gedeelde OneDrive waarin ze allemaal kunnen lezen en schrijven. In die OneDrive zijn dan mapjes aangemaakt per leerling zodat het werk van een leerling in ieder geval in een eigen map komt te staan. Die functionaliteit zorgt er verder voor dat er een gedeelde klasagenda is, en ook dat er makkelijk gechat en gemaild kan worden met elkaar. En dit is waar zij nu eerst ervaring mee op gaan doen.
Ik vond het vrij origineel om het op deze manier te gaan organiseren. Het maakt gebruik van standaardfunctionaliteit uit de Office365 omgeving en is ook simpel op te zetten door een leraar die een beetje thuis is in Office365. Vooral de gedeelde agenda werd door de aanwezige leraren goed ontvangen.

Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen met deze manier van werken. Een vraag die wij bijvoorbeeld stelden, was hoe je ervoor zorgt dat de profielinformatie van leraren (zoals bijvoorbeeld 06-nummers) afgeschermd kan worden voor leerlingen, terwijl dat voor de collega's wel zichtbaar blijft. En zo zijn er nog wel meer vragen te stellen en te beantwoorden.

Wordt vervolgd.


Ben jij ook bezig met de invoering van Office 365 en je wilt kennis uitwisselen, neem dan eens contact op. Wie weet valt er iets zinvols te organiseren.



vrijdag 26 juni 2015

Leestips t/m 26 juni 2015

Lees ik dat nou goed? Office 365 maakt twee nieuwe diensten voor het onderwijs: School Information Sync  en Class Dashboard. Het lijkt erop dat ze op termijn voor Basispoort willen gaan spelen. Of interpreteer ik dat nou verkeerd? We zullen zien.

Verder in deze post aandacht voor toetsen (Frans Droog gaat in op formatieve toetsing en Didactief schreef een kritisch artikel over de COTAN), maar er is ook aandacht voor pesten. Het blijkt zo te zijn dat 'gewoon' pesten meer impact heeft dan cyberpesten. Wilfred Rubens schrijft daarover, én over onderwijsinnovatie.
En dan is er ook nog een artikel over de wetenschap achter het brein en leren (op informED).
Bovendien kwam Kennisnet met de twee jaarlijkse Vier-in-balans-monitor.

Genoeg interessant leesvoer dus. Fijn weekend!



Grotere leerwinst door begeleiding leerkrachten bij gebruik formatieve toetsen - Frans Droog op Droog's leren delen
"In mijn ontwikkeling als docent ben ik een steeds grotere voorstander geworden van het gebruiken van formatieve toetsen en probeer ik deze dus ook zoveel mogelijk toe te passen in mijn eigen praktijk. Ook probeer ik de kennis hierover, en mijn ervaringen hiermee, zoveel mogelijk te delen met mijn directe collega’s op school, collega’s die ik waar dan ook tegenkom, en hier op mijn blog." Lees verder...

Here's What Scientists Aren't Telling Us About Learning - Saga Briggs op informED
"It’s rare for educators to be kept in the scientific loop, and rarer still to encounter research that might actually compel us to change our teaching habits. But these ten findings are the real deal– the gamechanging brain science we like to hear and the practical guidelines we can follow to integrate it into our daily routine. Let’s make a point to stay in the know and use what we can." Lees verder...

Geleerde lessen op het gebied van onderwijsinnovatie - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"In de loop der jaren zijn heel wat onderwijsinnovatieprojecten uitgevoerd. Welke lessen kunnen we daar uit trekken? Eén ding is zeker: de ‘menselijke factor’ speelt hierbij een grote rol. Gisteren lag de meest recente editie van Onderwijsinnovatie op de spreekwoordelijke mat. In deze editie staan twee artikelen over innovatieprojecten." Lees verder...

Puur cyberpesten emotioneel minder schadelijk dan 'persoonlijk' pesten - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Ik heb altijd gedacht dat cyberpesten meer schade kon aanrichten dan ‘persoonlijk’ pesten. Het is immers heel lastig om online sporen uit te wissen, waardoor pesterijen je heel lang kunnen achtervolgen. Puur cyberpesten blijkt echter minder schadelijk te zijn dan ‘persoonlijk’ pesten." Lees verder...

The Secret to Succesfully Implementing Edtech? Put Old Tech First - Saga Briggs op informED
"he U.S. now spends more than $3 billion per year on digital content for public education, but a recent post on Education Week highlighted a “mountain of evidence” indicating that teachers have been “painfully slow to transform the ways they teach, despite that massive influx of new technology.” Other studies have shown that student learning isn’t changing very quickly, either. What’s going on here? One problem is that, even if teachers have the very best intentions, the concept they’re trying to teach through edtech often gets absorbed by the edtech." Lees verder...

Teachers, create your OneNote Class Notebook form Office 365 App Launcher or OneNote.com/classnotebook - OneNote Team op OfficeBlogs
"Last month, we announced the summer rollout of a number of top requested features for OneNote Class Notebooks, OneNote Staff Notebooks and OneNote across platforms to Office 365 customers. One of our promises was that we are making OneNote Class Notebooks more discoverable for teachers to save them time. That’s why we recently put the OneNote Class Notebook app in the My Apps page for every teacher with Office 365 Education in the U.S. and made it accessible to them via a simple link with additional resources at onenote.com/classnotebook." Lees verder...

Vier in balans-monitor - Kennisnet
"Elke twee jaar brengt Kennisnet de Vier in balans-monitor uit. De monitor geeft inzicht in de laatste stand van zaken, beschrijft nieuwe ontwikkelingen en toont de inzet en opbrengsten van ict in het onderwijs. De monitor is opgebouwd langs de bouwstenen van het Vier in balans-model: visie, deskundigheid, inhoud en toepassingen, en infrastructuur." Lees verder...

Who Said Teachers Don't Have a Sense of Humor? - Larry Cuban op School Reform and Classroom Practice
"Instead of cartoons this month, I am posting a series of photos about teacher humor. Of the 30-plus photos that I saw, these are the ones that made me laugh. Enjoy!" Lees verder...

Wie toetst de toetsmaker? - Jessie van den Broek, Monique Marreveld en Bea Ros op Didactiefonline.nl
"In Nederland worden de meeste toetsen voor het basisonderwijs en psychologische tests beoordeeld door de COTAN. Op de werkwijze van de COTAN is onder makers van onderwijstoetsen kritiek. Bovendien is de COTAN er afgelopen jaar bij de belangrijkste toets PO - de eindtoets – door tijdsdruk nauwelijks aan te pas gekomen. Tijd voor verandering?" Lees verder...

Hebben we een hardnekkig geloof in de valse beloften van technologie? - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Er zijn nog steeds gelovigen die menen dat ICT het onderwijs revolutionair zal veranderen. Ook al is er in honderd jaar geen technologie geweest die dit daadwerkelijk heeft gedaan. Dat geldt in het bijzonder voor de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs. De Law of Amplification zou zelfs van toepassing zijn." Lees verder...

Coming soon-new ways to achieve more in your classroom - Shanen Boettcher op OfficeBlogs
"Today, we are announcing the first phase of a Preview program for two new Education services: Microsoft Class Dashboard and Microsoft School Information Sync, which will be available to Office 365 Education users at no additional charge. Class Dashboard and School Information Sync simplify connections between systems, and simplify communication and collaboration between teachers and students. As a result, teachers have more time to focus on what they love—engaging with students—using Microsoft Office tools that they use every day." Lees verder...


zaterdag 20 juni 2015

De 11 onderdelen van ieders timemanagement systeem

Afgelopen donderdag mocht ik voor het lectoraat Dovenstudies van de Hogeschool Utrecht een sessie verzorgen over efficiënter werken. Ik heb daar een presentatie gehouden over een timemanagement-systeem in 11 onderdelen.
In 2009 kwam ik op het spoor van het denkmodel en schreef daar toen deze blogpost over. Inmiddels heb ik op meerdere gelegenheden wel eens wat verteld over het systeem dat ik zelf nu ook al jaren hanteer. Het helpt mij enorm om mijn werk behapbaar te houden. En ik hoop dat het degenen die naar mijn presentatie(s) hebben geluisterd, er ook iets aan hebben.

De sessie van afgelopen donderdag was voor mij aanleiding om de powerpoint die ik eerder wel eens gemaakt had geheel te herzien. En het leek mij een goed idee om dat hier dan ook maar weer te delen. Bij de downloads vind je de presentatie terug. Voor de belangstellenden.

Maar uit welke 11 onderdelen bestaat dat systeem nu? Welnu, hier komen ze.

1. Vastleggen
2. Legen
3. Verwijderen
4. Meteen doen
5. Agenderen
6. Bewaren
7. Lijstjes
8. Verstoringen
9. Schakelen
10. Waarschuwingen
11. Evaluatie

Als je ze zo op een rijtje ziet, kun je je natuurlijk nog steeds moeilijk een voorstelling maken van de onderdelen. Want één zo'n woordje zegt niet zoveel. Dat begrijp ik ook wel.
Maar geloof me, het is de moeite waard om je eens te verdiepen in de verschillende onderdelen. Het mooie is namelijk dat iedereen al een timemanagement-systeem heeft, maar soms ben je het je gewoon niet bewust. Deze elf onderdelen geven je inzicht in hoe jouw systeem er nu voor staat, en bieden ruimte voor verbetering.

Mocht je geïnteresseerd zijn in de presentatie dan kun je hem downloaden. Zoek je meer verdieping dan kun je hier terecht (mijn originele bron). En ik zou het zelfs leuk vinden om er iets over te komen vertellen. Neem dan even contact op. Dat doe ik niet op basis van offerte of opdracht. Maar gewoon omdat ik het leuk vind. Waardebepaling mag achteraf plaatsvinden. (Eventuele reiskosten krijg ik wel graag vergoed, nu ik er over nadenk...Nouja, we komen er wel uit...)


Hoe zorg jij eigenlijk dat je je werk zonder al te veel stress gedaan krijgt? Laat eens weten...

vrijdag 19 juni 2015

Leestips t/m 19 juni 2015

De leestips van deze week bevatten verwijzingen naar naar artikelen met een veelheid aan onderwerpen. Zo is er gewoon technologienieuws zoals van Microsoft dat Minecraft geschikt heeft gemaakt voor de Hololens, en dat van Apple dat de beveiliging van hun sleutelhanger niet op orde heeft.
Daarnaast ook aandacht voor games en gamification, privacybescherming, én een belangrijk item over het publiceren in wetenschappelijke tijdschriften. Daar schijnt een onwenselijke situatie te zijn ontstaan.

Wilfred Rubens vertelt over zijn eerste ervaringen met de Apple Watch. Pierre Gorissen heeft een tip voor Excel2013. Teije de Vos vraagt aandacht voor een bericht van de onderwijsinspectie. En Albert Lubberink schrijft over een presentatietool.

Genoeg te lezen dus. Voor ieder wat wils.

Goed weekend.



Handig: voornaam en achternaam splitsen in Excel 2013 - Pierre Gorissen op ICT&OnderwijsBLOG
"Ik weet niet hoe lang de feature al in Excel zit, maar de voorlaatste keer dat ik hem nodig had nog niet. Het scenario is als volgt: ik had een Excelbestand met namen van personen en hun mailadressen. Ik wilde ze een mail sturen via de mailmerge optie van Word.Maar de namen stonden met voornaam + achternaam in één cel (zie de afbeelding) en ik wilde de mail starten met “Beste <>”. Ik moest de cel dus splitsen." Lees verder...

EU-lidstaten akkoord over betere databescherming burger - Nu.nl
"EU-lidstaten zijn het maandag eens geworden over betere databescherming voor burgers, met name op internet. Zij vinden onder meer dat internetters het recht moeten krijgen om data te kunnen laten wissen, het zogenoemde recht om vergeten te worden. Bedrijven mogen gegevens alleen houden als ze kunnen aantonen dat dit nog nodig of relevant is." Lees verder...

Presenteren vanaf je smartphone - Albert Lubberink op Technologie in het onderwijs
"Vorige week (11 juni) kondigde Google de nieuwe app aan bij Google Presentaties – het presentatieprogramma van Google. Met deze app kun je de presentatie  rechtstreeks vanaf je smartphone of tablet geven en aansturen. De sprekersnoties blijven zichtbaar op het scherm van je eigen apparaat. De uitbreiding is geschikt voor iOS en Android. Je kunt presentaties via Chromecast of Airplay aansturen." Lees verder...

Speciale Hololens-versie van Minecraft onthuld - Nu.nl
"Minecraft voor Hololens maakt het op die manier mogelijk om de game zonder scherm te spelen door de wereld op een wand te projecteren. De spelwereld kan echter ook als 3d-weergave op een tafel worden getoond, waarbij spelers een overzicht krijgen van de gehele omgeving. Zij kunnen inzoomen of de binnenkant van gebouwen bekijken." Lees verder...

The web will either kill science journals of save them - Julia Greenberg op Wired
"SCIENTIFIC RESEARCH IS awesome—we read it, we build upon it, we innovate with it, and we love it. But the process of getting research from the scientists who spend months or years with their data to the academics who want to read it can be messy. It takes a long time. It’s expensive. And the researchers involved give their work away for free—as do the peer-reviewers who approve it. Many researchers have long believed publishing power has evolved to lie in the hands of a few big companies, like, say, Reed-Elsevier and Springer. But none had ever done a study to see if that was true." Lees verder...

De effectiviteit van serious gaming - Hans Reitzema op Blended Learning, een bloggende verkenning
"Serious gaming en gamification zijn helemaal hip aan het worden in het onderwijs. Is dit een zinvolle innovatie die didactisch gezien effectief is, of is het alleen maar leuk? TNO onderzocht (al in 2013) vijf serious games van vijf gamemakers op vijf verschillende scholen." Lees verder...

'Wachtwoorden in iCloud-sleutelhanger te stelen door ernstig lek' - Nu.nl
"Door een ernstig beveiligingslek in zowel iOS als OS X zijn wachtwoorden die staan opgeslagen in de wachtwoordbeheerder van Apple, de iCloud-sleutelhanger, te kraken. Dat stellen onderzoekers van Indiana University en de Georgia Institute of Technology in een paper (pdf). De onderzoekers rapporteerden het lek al in oktober aan Apple, dat hen om zes maanden tijd vroeg om het lek te dichten. Het lek is echter nog altijd niet gedicht, aldus de onderzoekers." Lees verder...

Mijn eerste ervaringen met de Apple Watch - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"wee weken geleden is mijn Apple Watch gearriveerd. Sinds die tijd heb ik dit apparaat vrij intensief gebruikt. Wat zijn mijn ervaringen tot nu toe?" Lees verder...

What Happens When Kids Go Cold Turkey from Their Screens for 5 Days? - Yalda Uhls op Larry Cuban on School Reform and Classroom Practice
"We all stare at screens more than we would like to, and many of us rely on these tools to communicate with others, even during times when we should be spending quality time with our families and friends. So, does all this time staring at screens, which may take time away from looking at faces, change the nature of what we learn about the social world? Our study at the Children’s Digital Media Center@LA, at UCLA, asked this question. We compared two groups of approximately 50 6th grade children each over a period of five days. One group had no access to screens of any kind, while the other did." Lees verder...

Wat verwacht de inspectie van de school? - Teije de Vos op Testen en Toetsen
"In de komende nieuwsbrieven gaan we met enige regelmaat een algemeen onderwerp over het toezicht bespreken. Want wat mag de inspectie van scholen en besturen verwachten? En ook: wat kan een school van de inspectie verwachten? Deze keer over registratie en verantwoording." Lees verder...

Games vs Game-based Learning vs Gamification - Pranjalee Thanekar op Upside Learning
"(...)The simplest definition of games would be ‘activities in which participants take part for enjoyment, learning or competition’. The chief advantage of games in learning is the drive and engagement they create, and the fun-factor they bring in, that makes a boring task interesting. So, does that mean all games are a part of learning? Probably not. But, games can be designed in a way to deliver learning content, which essentially is Game-based learning." Lees verder...

woensdag 17 juni 2015

Eindeloze mogelijkheden om tafels te oefenen

Eén van de leerstofonderdelen waarvoor heel makkelijk digitaal lesmateriaal ontwikkeld kan worden, is het onderdeel van de tafels van vermenigvuldiging. In groep 4 en 5 komen die aan de orde. Meestal begint men met een introductie van het herhaald optellen om samen met de leerlingen tot de conclusie te komen dat het uit het hoofd kennen van de tafels wel erg makkelijk is als je vaak herhaald moet optellen.
Steevast zie je dat er met de tafel van 2 gestart wordt. De tafels van 1, 5 en 10 volgen daarna snel. En als die er eenmaal in zitten, dan komen de tafels 6 t/m 9 aan de beurt. Ik heb wel eens ergens gelezen dat gemiddeld genomen 6x8 de moeilijkste som is. Maar of dat waar is?

Op internet zijn er eindeloze mogelijkheden om de tafels te oefenen. Ik ga hieronder niet proberen een zo volledig mogelijke lijst daarvan te maken. Dat is bij voorbaat al een verloren race. Ik kies vijf mogelijkheden die ik naar voren zou willen schuiven als favorieten. Om verschillende redenen.

Rekentuin Tafelspel
Oefenweb heeft een applicatie ontwikkeld die Rekentuin heet. De kinderen onderhouden hierin verschillende tuintjes met bloemen. En dat doen ze door sommen te maken. Maak je regelmatig en veel sommen, dan krijg je heel mooie tuintjes. Vergeet je te oefenen, dan verdorren je tuintjes. Het mooie aan de applicatie is dat het aanbod aan sommen volledig adaptief is. Dat betekent dat een kind nooit echt veel te moeilijke sommen zit te maken, en nooit veel te makkelijk.
Sinds kort (begin juni) heeft Rekentuin er een nieuw tuintje bij dat door het kind onderhouden kan worden. En dat tuintje is het Tafelspel.
Ik raad deze mogelijkheid aan omdat het kind via deze applicatie adaptief zijn tafels kan oefenen. Meer info.

Ambrasoft Tafeltoppers
Het meestgebruikte methodeonafhankelijke softwarepakket voor taal en rekenen is -denk ik- toch wel Ambrasoft. Het is inmiddels ingelijfd door Noordhoff Uitgevers en de applicatie is volledig webbased gegaan op het platform mijnklas.nl. Daardoor hebben ze de schoolsoftware kunnen uitrusten met een mogelijkheid om de leerlingen ook thuis te kunnen laten werken met de software zonder dat ouders daarvoor een aanschaf hoeven te doen. Ze kunnen gewoon gebruikmaken van de licentie die de school heeft. De school moet alleen brieven uitdelen waarmee de ouders de accounts kunnen activeren. Eenmaal geactiveerd kun je gebruik maken van dezelfde omgeving als op school. Eén van de onderdelen van Ambrasoft heet Tafeltoppers, dat is een landelijke wedstrijd tussen leerlingen van verschillende scholen.
Ik raad deze applicatie aan omdat het de grens tussen school en thuis helpt slechten. Meer info.

9-box.net
Dit is een applicatie die ook volledig op het web draait. Het is gratis beschikbaar. En het sterke punt hiervan is dat de tafelsommen in willekeurige volgorde geoefend worden, maar dan op zo'n manier dat je ze haast wel hardop moet dreunen. Volgens mij een zeer effectieve manier van oefenen. Ik schreef er eerder over in deze blogpost.
Ik raad deze applicatie aan om de eenvoud van het idee en de toegankelijkheid. Meer info.

Tafelkluis
Ik kwam via Brightcenter in aanraking met de app Tafelkluis. Deze app laat het kind tafels oefenen door kluizen te kraken. Je kunt die kluizen alleen kraken als je dynamiet tot ontploffing brengt. En dat doe je weer door de tafelsommen goed op te lossen. Het mooie aan deze iPad-app is dat hij gekoppeld kan worden aan Brightcenter. Daarmee is het ineens geen losse app meer waarin de vorderingen van het kind niet bijgehouden worden, maar kun je de voortgang van ieder kind in de app monitoren.
Ik raad deze app aan omdat ze hebben nagedacht over de ontsluiting van de leerresultaten in de app. Meer info.

Arcademic Skillbuilders Grand Prix Multiplication
Op de betreffende website is een veelheid aan educatieve games te spelen. Eén van die spelletjes is een racewedstrijd tussen vier autootjes. Jij bent de bestuurder van één autootje en het is je taak de auto als eerste over de finish te krijgen. Dat doe je door razendsnel tafelsommetjes op te lossen. Bij ieder goed antwoord geeft het autootje een beetje gas.
Je kunt dit spel tegen de computer spelen, maar ook in een kleine competitie tegen vier andere kinderen uit je klas. Eén van de deelnemers creëert dan een multiplayer-spel en de anderen joinen dat spel.
Ik raad deze online game aan omdat het een motiverende benadering geeft van het (meestal saaie) oefenen van tafels. Meer info.


Met welke oefenstof laat jij je leerlingen tafels oefenen? En waarom op die manier?

dinsdag 16 juni 2015

Muziek maken met Noteflight

Ik en muzikaliteit zijn twee dingen die op de één of andere manier niet goed samen gaan. Er is sprake van een mismatch, zullen we maar zeggen. Helaas. Als ik mijn leven nog eens over kan doen, lijkt het me leuk om naast 'iets met computers' ook 'iets met muziek' te kunnen. Beetje zingen, pianospelen, ofzo.

Dat neemt echter niet weg dat ik niet kan bloggen over muziek maken met behulp van technologie. Niet zo heel lang geleden zag ik NoteFlight langskomen. Dat is een online programmaatje waarmee zelfs ik een simpel melodietje kan componeren. Eenmaal een account aangemaakt, krijg je eigenlijk gewoon een lege notenbalk voor je neus waarop je zelf noten kunt toevoegen. Je kunt kiezen voor verschillende maatnotaties (of hoe je dat ook noemt) en er zijn verschillende instrumenten beschikbaar waarmee het afgespeeld kan worden. Zodoende kun je direct vanuit de editor je eigen creatie beluisteren.
Je kunt zelfs teksten onder de noten toevoegen. Dus een heus muziekstuk(je) is zo gemaakt.

De dienst werkt met een freemium-model. Het aanmaken van een account is gratis voor de basisfuncties. Wil je meer functionaliteit, dan ga je betalen.

Volgens mij is dit ook heel leuk om tijdens een project een keer door leerlingen te laten doen. Laat ze zelf een liedje componeren, of een melodie verzinnen bij een bekend gedicht ofzo.

NoteFlight heeft een youtubekanaal met allerlei tutorials. Eén van de video's uit dat kanaal heb ik hieronder gezet om een beetje beeld te geven van de mogelijkheden van de webapplicatie.



Wat vind jij? Bruikbaar voor in de klas?

maandag 15 juni 2015

4 soorten gratis educatieve tools

Laten we het eens hebben over computergebruik in de klas. Als de gemiddelde leraar daar over nadenkt, komt hij veelal uit bij software die bij de methode hoort. Rekenen, taal, spelling, topografie. De leerlingen nemen dan achter de computer plaats en doen hun oefeningen.
Vaak wordt er een schemaatje gemaakt waarop staat wie wanneer aan de beurt is om achter de computer te mogen. Voor de leraar en leerling is het erg behapbaar om het op deze manier te doen.

Maar er kan meer. Computergebruik in de klas is wat mij betreft niet synoniem met zelfstandig werken achter de computer. In deze blogpost zet ik vier mogelijkheden op een rij waar je de computer ook voor kunt gebruiken voor en tijdens je lessen. En het mooiste is: je kunt er gratis gebruik van maken. In veel gevallen moet je alleen de moeite nemen om een account aan te maken en je een uurtje verdiepen in de mogelijkheden en werking van de tool. Geloof me, daar kun je een hoop plezier van hebben als je de tool eenmaal beheerst.

Polling
Om gebruik te maken van deze mogelijkheid hebben je leerlingen iedere een eigen device nodig. Dat hoeft niet per se allemaal hetzelfde device te zijn. Het enige dat ze nodig hebben, is internettoegang. Als je dat voor elkaar krijgt door ze hun eigen telefoon of tablet te laten gebruiken, is dat prima. Het idee van de tool is dat je een vraag of opdracht op het bord zet. En daar laat je de leerlingen dan op stemmen of antwoorden.
Je kunt deze werkvorm gebruiken om te checken of je leerlingen het kernconcept van de les hebben begrepen. Dat doe je dan door een goede vraag te stellen aan het eind van de les.
Of je gebruikt de tool om de betrokkenheid tijdens de les te vergroten. In plaats van het geven van de beurt aan één leerling, moeten ze nu allemaal antwoord geven en die antwoorden kun je vervolgens ook nog eens met elkaar vergelijken.
Of je maakt er een kleine competitie van. Dat kan voor bepaalde typen leerlingen ook zeer uitdagend zijn. Persoonlijk zou ik daar voorzichtig mee zijn, omdat het voor andere typen leerlingen juist weer bedreigend kan zijn.
Tools die voor polling gebruikt kunnen worden, zijn: Socrative, Mentimeter, Prowise Connect, Kahoot, Google Forms, Excel Online Enquêtes en Survey Monkey.

Namenkiezers
Iedere leraar is geneigd om bepaalde leerlingen meer beurten te geven dan andere. Dat heeft te maken met de vaart de je in de les wilt houden en het gevoel van veiligheid dat je onbewust wilt creëren voor leerlingen die wat minder presteren. Het gevolg is echter dat betrokkenheid van de best-presterende leerlingen vergroot wordt, en de betrokkenheid van de slechts-presterende leerlingen verkleind wordt. Daar is iets aan te doen: geef beurten aan iedereen en geef beurten willekeurig. Dat kun je doen door een potje met ijslolliestokjes in je klas te hebben waarop alle namen van de leerlingen geschreven staan. Je trekt een stokje en diegene krijgt de beurt. Een hogere betrokkenheid gegarandeerd.
Maar daar zijn ook digibord-tools voor. Zie het bericht over namenkiezers dat ik hier schreef.

Mindmaps
Mensen maken zich concepten eigen door daar een mentale kaart van te maken. Kennis beklijft het best als het gelinkt wordt aan kennis die de leerling al bezit. Mindmaps ondersteunen dat proces. Een Mindmap kun je heel goed maken op een groot vel papier. Maar iedereen die dat wel eens gedaan heeft, is er vroeg of laat achter gekomen dat er op een bepaald deel van het vel dan ineens ruimte te kort is.
Daarom zou ik aanraden om mindmaps digitaal te maken. Op een scherm waarop je de verschillende 'knooppunten' gedurende het creatieproces nog kunt verschuiven en kunt herverdelen. Tools die je daarvoor kunt gebruiken, zijn talrijk. Hier en hier vind je inspiratie.

Rubric makers
Vaardigheden of competenties zijn vaak op verschillende niveaus te beheersen. Als je leert jongleren, kun je zeggen dat je het kunt als je twee ballen in de lucht kunt houden. Maar iemand die drie ballen in de lucht kan houden, is beter in jongleren. En iemand die er vijf in de lucht kan houden is nog weer beter. Dat gaat op voor heel veel vaardigheden die we onze leerlingen proberen bij te brengen. En binnen iedere vaardigheid is er eigenlijk altijd wel weer iets te leren.
Een rubric is een tabel waarin je voor een bepaald onderdeel de verschillende kennis- of vaardigheidsniveaus beschrijft. Als je dat goed doet, kan een leerling zelf checken op welk niveau hij al zit. Rubrics kun je maken in iedere tekstverwerker.
Maar er zijn ook aparte tools voor te vinden op internet. Meer informatie en tools vind je in deze blogpost.


Waar gebruik jij de computers in de klas eigenlijk voor?

zondag 14 juni 2015

6 oplossingen voor Mobile Device Management

Steeds meer scholen gaan gebruikmaken van tablets als digitale leermiddelen. Als je het mij vraagt zit er een hoop potentie in het werken met zulke apparaten. Hoe je dat het beste voor elkaar krijgt, heeft te maken met de balans die je moet zien te vinden tussen de beschikbaarheid van technische middelen (hardware, software en infrastructuur) en de manier waarop je de middelen inzet op basis van de visie en de deskundigheid van de school.
Daar kun je blogposts over vol schrijven, maar dat ga ik nu niet doen. Als je wilt werken met technologie, dan moet er voor gezorgd worden dat de technologie dienend is. De technologie moet ontzorgen. En een manier om dat voor elkaar te krijgen, is door goed na te denken over de inrichting van het beheer van de technologie. En daar gaat deze blogpost over. Welke opties heb je als het gaat om het beheren van mobiele apparaten, zoals tablets?

Mobiele Device Management noemen we dat. Dat zijn beheerpakketten die ervoor zorgen dat je van op afstand op de apparaten zaken kunt instellen en installeren. Bij de keuze voor een MDM-oplossing ligt het voor de hand om na te denken over vragen zoals:
- Wil ik alleen devices van de organisatie kunnen beheren, of ook privé-apparaten van de leerlingen en medewerkers? (BYOD of niet)
- Hebben de apparaten die ik wil beheren allemaal hetzelfde besturingssysteem of verschillende? (Crossplatform of niet)
- Wat is het prijsmodel van de MDM-oplossing? (Licentie of eigendom)

De MDM-oplossingen die ik ken, heb ik hieronder op een rijtje gezet. Ik ken de meeste alleen van naam. Ik garandeer dus niet dat de informatie die hieronder staat, volledig accuraat is. Als je meer informatie wilt, zul je zelf verder op onderzoek moeten gaan. Via de links vind je startpunten voor je zoektocht.

Apple configurator i.c.m. Server App
Je hebt er een Mac voor nodig waarop je deze twee programma's -na eenmalige aanschaf- installeert. Met de Apple Configurator kun je de apparaten configureren. En met de Server App kun je van op afstand apps installeren op de beheerde apparaten. Deze oplossing is alleen geschikt voor het beheer van iOS-devices. Als je binnen het Apple ecosysteem blijft, is de oplossing ook zeer geschikt om privé-apparaten mee te beheren. Meer info.

Airwatch
Een MDM-oplossing in de cloud die geschikt is voor BYOD en waarmee je iOS- en Android-devices maar ook Windows telefoons en laptops kunt beheren. Je betaalt geen vast bedrag, maar een licentie per jaar. Die licenties kun je afrekenen per apparaat of per gebruiker. Meer info.

Mobile Iron
Grofweg hetzelfde als Airwatch. Er zullen best verschillen tussen die twee zijn, maar voor de relatieve leek die ik ben, is er op het eerste gezicht geen groot verschil. Meer info.

Microsoft Intune
De MDM-oplossing van Microsoft maakt het beheer van iOS, Android- en Windows-devices mogelijk. Het is een oplossing die werkt vanuit de cloud. De aanschaf gaat via licenties per gebruiker. Meer info.

Meraki
Skool (een netwerkbeheerder in het basisonderwijs) maakt gebruik van de technologie van Meraki. Dat is ook een pakket dat werkt vanuit de cloud. Skool levert deze technologie allereerst in de vorm van accesspoints die door de software van Meraki beheerd kunnen worden, maar dat is dus uitbreidbaar met een mdm-oplossing waarmee je de mobiele devices kunt beheren. Geschikt voor BYOD. Prijsinformatie kan ik niet vinden. Meer info.

Zuludesk
Deze oplossing heeft zich eerst gericht op het iOS platform. Je kunt er iPads, iPhone en iPods mee beheren. Ze zijn bezig met ondersteuning voor Android devices en over Windows wordt nagedacht. Zij onderscheiden zich door het feit dat dit echt een oplossing is voor het onderwijs. De leraar krijgt een dashboard van waaruit hij de devices van zijn leerlingen kan beheren. Tijdens de les. Geen moeilijke technische instellingen, maar een simpel instellingenscherm. Kosten: 5 euro per apparaat per jaar, excl. BTW, dat dan weer wel. Meer info.


Wie van mijn lezers heeft al (ruime) ervaring met MDM-oplossingen? Gebruik je één van bovenstaande? Waarom? Of een andere? Welke dan? Vertel.

zaterdag 13 juni 2015

Leestips t/m 12 juni 2015

Gisteren had ik geen tijd om de leestips even te bloggen, want van 's ochtends 7 tot 's avonds 10 nam ik deel aan een teamuitje van mijn werk. We hebben een dagje doorgebracht in het warme Amsterdam. Heerlijk gegeten en o.a. een mooie wandeling gemaakt.

Vandaar nu de leestips een dagje later. In deze post aandacht voor Sander Dekkers plan om iedere school te voorzien van snel internet, een Google-bericht dat te maken heeft met het gebruik van Big Data, een voorspelling dat het hybride brein er toch echt aankomt en twee echte aankondigingen: het boek van Patrick Koning over Mediawijsheid is binnenkort verkrijgbaar en het 12e EDUbloggersdiner gaat weer georganiseerd worden. Het zal de eerste keer zijn dat ik zelf ook aanhaak.
Daarnaast doet Sander Gordijn verslag van zijn bezoek aan het Ixperium en wil Gerard Dummer graag weten wie mee wil helpen bij het organiseren van een landelijke programmeerwedstrijd.

Goed weekend!


Staatssecretaris Dekker: "Snel internet voor alle scholen, onafhankelijk van locatie" - PO-raad
"Staatssecretaris Dekker (Onderwijs) heeft de wens uitgedrukt alle scholen in Nederland van snel internet te voorzien, onafhankelijk van de locatie van de school. Dat deed hij op 3 juni in een reactie op eerder gestelde Kamervragen van Kamerleden Voordewind (ChristenUnie) en Bisschop (SGP)." Lees verder...

Landelijke Scratch-wedstrijd voor PO en VO - Gerard Dummer op GerardDummer.nl
"Wie doet mee met het organiseren van een landelijke Scratch-wedstrijd voor het PO en VO? Idee van de wedstijd is simpel: wie bouwt het leukste spel?" Lees verder...

Het hybride brein komt eraan - Marcel de Jager op Expanding Visions
"Volgens Google’s futurist Ray Kurzweil zullen rond 2030 de eerste mensen met een hybride brein rondlopen. Dat betekent zoiets als een menselijk brein dat continue verbonden is met de cloud. Schijn je slimmer van te worden. Klinkt reuze spannend en ook wel eng. Ik hoor de tegenstanders al in het geweer komen. Wat we gemakshalve vergeten is dat zo’n hybride brein, mocht het er ooit echt van komen, slechts een onderdeel is van de weg die we al lang geleden zijn ingeslagen. En er is geen weg terug." Lees verder...

Google richt nieuw bedrijf op om stadsleven te verbeteren - Nu.nl
"Google wil het leven in steden gaan verbeteren met de inzet van technologie. Het bedrijf wil bijvoorbeeld efficiënter vervoer, minder luchtvervuiling en lagere woonlasten.
(...) Google lanceert het bedrijf Sidewalk Labs dat onderzoek gaat doen naar hoe technologie kan helpen het leven in steden te verbeteren." Lees verder...

Inoreader for Windows Phone is out! - Vassilena Valchanova op Inoreader blog
"We know that there are many third-party mobile apps that let you use your Inoreader account, but we always prefer to give users the option to use apps that recreate the rich functionality Inoreader offers. We’re already doing this with our Android and iOS apps and today marks a new important addition to this family - the Inoreader app for Windows Phone!" Lees verder...

Ixperium door de ogen van Meester Sander - Sander Gordijn op meestersander.nl
"Op woensdag 10 juni bracht ik een bezoek aan het iXperium in Arnhem. Deze locatie stond al lang op mijn verlanglijstje. Op de website staat: ‘Samen met leraren, lerarenopleiders en studenten bouwt iXperium aan het onderwijs van morgen’. Dat willen wij wel is zien." Lees verder...

Het 12e EDUbloggersdiner - Willem Karssenberg op Trendmatcher.nl
"Maandag 9, dinsdag 10 en woensdag 11 november 2015 vinden in Rotterdam Dé Onderwijsdagen plaats. Traditiegetrouw komen dan op maandagavond de EDUbloggers bij elkaar voor hèt Edubloggersdiner." Lees verder...

Mediawijsheid in de klas van Patrick Koning - Karin Winters op KarinBlogt
"Koning Willem I college mag er wel trots op zijn zeg, na het boek Gamification de klas van Sem van Geffen, verschijnt binnenkort Mediawijsheid in de klas van Patrick Koning. Patrick heeft voor zijn eigen school al een hele tijd geleden een leerlijn mediawijsheid ontwikkeld en deze nu vertaald naar boek met een online omgeving." Lees verder...


maandag 8 juni 2015

Op zoek naar managementdashboards

Even een hulpvraag aan mijn netwerk.

Mijn werkgever zoekt naar mogelijkheden om de informatie die op de scholen en in verschillende systemen aanwezig is, beter te gaan ontsluiten voor beleidsbeslissingen op bovenschools niveau. Feitelijk zoeken we naar een soort managementdashboard dat in het mooiste geval informatie kan halen uit verschillende leerlingvolgsystemen (zoals Esis en Parnassys), AFAS en Office365.

Ik heb de volgende namen van dat soort dashboards al eens voorbij zien komen, maar ben er verder helemaal niet in thuis. Wie helpt?

Ultimview
Voor zover ik kan achterhalen is het een applicatie van de makers van Parnassys. Maar misschien heb ik het mis. Met de tool kun je rapportages weergeven op het gebied van financiën, personeel en onderwijs. Mij is onduidelijk uit welke pakketten dit dashboard zijn informatie haalt. Er staat op de site van Driestar Educatief dat Ultimview kan koppelen met alle gangbare leerlingsadministratiesystemen. Maar kan het systeem dat ook met verschillende systemen tegelijkertijd waarna die gegevens samenvloeien in één dashboard?

IKnow
Deze Business Intelligence tool wordt gemaakt door Mediaan en is (ook) specifiek geschikt voor het onderwijs. Het systeem lijkt gebaseerd op Sharepoint. Maar betekent dat dan ook dat ze het vanuit Office365 werkend kunnen krijgen? En uit welke systemen kan de tool de informatie putten?

De kans is aanwezig dat we deze twee opties gaan onderzoeken. Maar dat is op dit moment nog wel een beetje prematuur. Als er nog andere mogelijkheden zijn, zou ik daarvan heel graag op de hoogte gebracht worden.

We zijn overigens niet geïnteresseerd in partijdige verkopers die alleen hun eigen systeem in het licht willen zetten. Als ik een lijstje met beschikbare dashboards heb, komt er vanzelf een moment dat de aangewezen persoon vanuit SCOH contact opneemt met een verkoper. Liever zou ik antwoorden krijgen van tevreden of ontevreden gebruikers van zulke systemen.

Dus nogmaals: wie kan mij verder helpen?

zondag 7 juni 2015

Missie voltooid, en dan nu de bevindingen

'Mission accomplished!'

Op 5 mei bedacht ik dat het wel eens aardig zou zijn om te proberen iedere dag te bloggen. Om de uitdaging realistisch en afgebakend te houden, stelde ik mezelf ten doel om het een maand lang te doen. Dat betekende dat ik tot 5 juni iedere dag een blogpost zou schrijven. En dat is dus gelukt.

Tijdens deze periode ben ik tot de volgende inzichten gekomen:

1. Onderwerpkeuze
Inspiratie voor onderwerpen heb ik voldoende. Ik hou in Evernote een map met notities bij over alles wat ik lees op internet. En die map is zo goed gevuld dat ik daar nog wel een tijdje mee vooruit kan. Het verschil tussen iedere dag bloggen en iedere week bloggen zit hem qua onderwerpkeuze er eigenlijk in dat het makkelijker kiezen wordt. Bij één of twee berichtjes per week twijfelde ik veel langer over welk onderwerp ik zou kiezen, dan bij iedere dag een blogpostje.

2. Bezoekers
Dit ligt nogal voor de hand. Het bezoekersaantal over de afgelopen maand heeft hoger gelegen dan normaal. Ieder blogberichtje wordt ongeveer tussen de 70 en 150 keer bekeken in de eerste week na publicatie. Als je meer berichtjes post, gaan daardoor je bezoekcijfers omhoog.
Verder heb ik het aantal volgers op Facebook en Twitter ook zien groeien.

3. Reacties
Zowel online als offline heb ik iets meer reacties gekregen dan normaal. Ten dele is dat, denk ik, toe te schrijven aan bovengenoemd mechanisme. Meer berichtjes betekent meer bezoekers. Bij een gelijk percentage reageerders houdt dat dus ook meer reacties in.
Een aantal berichten lokte meer reacties. De lijstjes met favoriete edubloggers bijvoorbeeld (hier en hier). Het delen van de leaflet over Office365 en de vergelijkingsmatrix van oudercommunicatiesystemen ook. Dat lag denk ik vooral aan de aard van de berichten. Het is wel leuker als je meer reacties krijgt.

4. Tijdsinvestering
Dat is me eigenlijk meegevallen. Ik doe vrij lang over het maken van een blogpost. Ik ben er vaak een half uur tot een uur mee bezig, afhankelijk van het onderwerp. Maar ik heb de indruk dat ik in de loop van de maand iets efficiënter ben geworden. Ik kan dat echter niet staven met cijfers, want ik heb het niet gemeten.

Al met al is me de afgelopen maand best bevallen. Soms was het op een bepaalde dag wat druk en moest ik keuzes maken, maar in de meeste gevallen viel het prima in te bouwen in mijn dag- weekritmes.

Wat heb jij als lezer er eigenlijk van gevonden dat er iedere dag een berichtje in je tijdlijn, mailbox of rss-lezer stond? Voor herhaling vatbaar?

vrijdag 5 juni 2015

Leestips t/m 5 juni 2015

Op deze mooie warme dag, komen hier de leestips van de afgelopen week weer voorbij.

Veel berichten van Google deze keer. Google gaat zijn best doen om de gebruikers hun privacy te gunnen. Verder berichtgeving over de toekomst van de technologie. Welke invloed gaan robots hebben op de mens en welke internettrends zijn zichtbaar?
Het meest opmerkelijke berichtje is misschien nog wel de blogpost van André Manssen. Hij vertelt dat hij stopt met zijn blog. Maar hij gaat wel door met andere internetactiviteiten.

De hekkensluiter is een aankondiging van Lego Worlds. Dat is een soort minecraft-achtige omgeving. Maar dan met Legoblokjes. Bekijk de trailer onderaan.


Geniet van deze mooie dag. Fijn weekend!



You say you want a mobile revolution - Sundar Pichai op Google Official Blog
"(...) The first billion users of the Internet came online through desktops. The next billion are taking a different path to computing—coming online through mobile and smartphones—and present a unique set of opportunities and challenges. We’re working hard on ensure these people have a great experience across our products. (...)" Lees verder...

Internet Trends Report: rijk bron - eLearning.nl
"Jaarlijks presenteert Mary Meeker haar internet trends. Meeker is analist en vice-president bij Kleiner Perkins Caufield & Byers, venture capital firma in Silicon Valley. Haar Internet Trends 2015 Report bevat 197 slides en is een zeer rijke bron van informatie. Uitvoerig gedocumenteerd, verwijzing naar de gebruikte bronnen. Veel grafieken, een duidelijk beeld van hoe de wereld verandert." Lees verder...

Googles datastofzuiger biedt steeds meer 'briljant griezlige' trucjes - Nu.nl
"Zelflerende machines leken kort geleden nog sciencefiction. In verschillende nieuwe apps van Google blijkt machine learning echter al een dagelijkse werkelijkheid te zijn geworden. (...) Verschillende aankondigingen tijdens de ontwikkelaarsconferentie Google I/O benadrukken nog eens hoeveel data de zoekgigant in handen heeft. Maar veel meer dan in eerdere jaren weet het bedrijf te tonen hoe die gegevens benut kunnen worden om tot voor kort onmogelijke functies werkelijkheid te maken." Lees verder...

Oppassen dat we zelf geen robots worden - Rathenau.nl
"(...) Volgens Van Est bevinden we ons op een kantelpunt: 'De laatste vijf, tien jaar, zijn we gewend geraakt aan het weggeven van onze sociale gegevens. Nu komen we op een punt dat we ook onze biologische gegevens weggeven.' Lees verder...

"Vanaf de Zijlijn" gaat m.i.v. 31 juli a.s. offline!! - André Manssen op Vanaf de Zijlijn
"Deze blogpost is de laatste blogpost die ik publiceer op „Vanaf de Zijlijn”. Na ampele overwegingen en mij moverende redenen heb ik besloten om met ingang van 1 juni definitief te stoppen met bloggen." Lees verder...

Wat belemmert samenwerken (en samenwerkend leren)? - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Als we het hebben over factoren die samenwerken en samenwerkend leren belemmeren, dan doelen we vaak op zaken als ‘leercultuur’, leiding geven of op weinig betekenisvolle taken. Volgens John Spencer is echter één factor de belangrijkste belemmering." Lees verder...

Windows 10 verschijnt op 29 juli - Nu.nl
"Windows 10 verschijnt op 29 juli. De nieuwe versie van het besturingssysteem, die gratis beschikbaar zal zijn voor gebruikers van Windows 7 en 8, is volgens Microsoft "bijna klaar".
Dat heeft het bedrijf maandag bekendgemaakt. Microsoft is maandag ook begonnen met het pushen van de update naar gebruikers van Windows 7 en 8. Zij kunnen alvast een gratis exemplaar ‘reserveren’, zo blijkt uit tal van meldingen op sociale media." Lees verder...

Heel, heel hartelijk bedankt voor al die leuke, aardige en lieve reacties!!! - André Manssen op Vanaf de Zijlijn
"Langs deze weg wil ik al degenen die zo leuk, aardig en lief reageerden op mijn blogpost „‚Vanaf de Zijlijn’ gaat m.i.v. 31 juli a.s. offline!!” héél, héél hartelijk bedanken! Ik heb nog nooit zoveel reacties op Twitter, Facebook en Google+ gehad. Al die reacties stimuleren en enthousiasmeren mij bij de start van mijn „nieuwe” start-up." Lees verder...

Keeping your personal information private and safe-and putting you in control - Guemmy Kim op Google Official Blog
"Everyday, we make choices that affect our privacy and security online. Most people, however, don’t feel they have the right level of control to make these important decisions. According to a recent Pew study, 93 percent of people think it’s important to control access to their personal information, and 90 percent care about the type of information that’s collected about them. But only 9 percent feel they have “a lot” of control over it. We want to change that." Lees verder...

Google Now krijgt ondersteuning voor Nederlandse stemopdrachten - Nu.nl
"Het is in beperkte mate mogelijk worden om Google's slimme assistent Now met Nederlandse stemcommando's te bedienen." Lees verder...

Microsoft bevestigt overname taken-app Wunderlist - Nu.nl
"Microsoft heeft de overname van taken-app Wunderlist bevestigd. Daarover ging eerder deze week al een gerucht." Lees verder...

Heeft jouw school al Responsible Disclosure beleid? - Pierre Gorissen op ICT&OnderwijsBLOG
"Ik moet toegeven dat ik even dacht “Responsible wat?” toen ik de berichten in de RSS-feed van de SURF Kennisbank voorbij zag komen. Daar staan sinds gisteren: (...)" Lees verder...

Nederlandstalige YouTube-video's over onderwijs en ICT - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Wat is de Maker Movement? Hoe werkt innovatie? Wat is de de taxonomie van Bloom? Deze en andere begrippen en concepten worden in helder Nederlands uitgelegd door Don Zuiderma van de Hogeschool Utrecht." Lees verder...

Lego lanceert Minecraft-alternatief Lego Worlds - Nu.nl
"Lego heeft het Minecraft-achtige verken- en bouwspel Lego Worlds onthuld en direct uitgebracht. De pc-game is als bèta direct voor spelers beschikbaar." Lees verder...
Of kijk hier het promofilmpje:

donderdag 4 juni 2015

De voordelen van bestanden online opslaan

Het online opslaan van je bestanden heeft een aantal voordelen. Zo kun je altijd en overal je bestanden benaderen. Het maakt niet meer uit of je thuis, op je werk of bij je oma bent. (Dan moet je oma wel wifi hebben... ;-) ) En het maakt ook niet meer uit of je met je computer, met je tablet of met je telefoon een bestand wilt inzien.
Een ander voordeel is dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over het backuppen van bestanden. Als je computer crasht, je harde schijf de geest geeft, of je laptop wordt gestolen, dan ben je je bestanden nog niet kwijt.
En het derde voordeel is dat je makkelijker online kunt samenwerken. Steeds meer opslagdiensten ondersteunen functies waardoor je samen in documenten en spreadsheets kunt werken. Vaak met meerdere mensen tegelijkertijd.

Maar als je mijn-documentenmap nou niet meer de plek is om je documenten neer te zetten, welke opties heb je dan eigenlijk allemaal in de categorie online opslag? Ik ken de volgende 6 veel gebruikte diensten.


Ze verschillen op details van elkaar. Zo varieert de opslagruimte die je gratis kunt gebruiken zoals je hierboven kunt zien. En ze variëren in de beschikbaarheid van apps op verschillende platformen. En bij sommigen zitten de bewerkingstools geïntegreerd en bij andere moet je dat in traditionele programma's doen.

Als we verder kijken dan alleen de functionaliteit van de diensten, dan kun je ook nog andere vragen stellen bij de selectie van een opslagdienst. Een vraag die je jezelf kunt stellen, is bijvoorbeeld: 'Hoe verdienen ze er aan?' Het maakt namelijk best wel uit of ze een freemium model hanteren of dat ze verdienen via advertenties. Als je er niet voor betaalt, ben je vaak zelf het product.

Een andere vraag die je kunt stellen, is hoe het eigenlijk met de toegang en beveiliging van je bestanden gesteld is. In welk land staat de server waarop jouw documenten opgeslagen worden? En wie hebben toegang? Is die toegang transparant voor jou als gebruiker?

Ik heb niet de illusie dat ik de volledige antwoorden op die vragen voor iedere dienst kan geven. Dat doe ik dus ook niet. Maar in de voorwaarden van zulke diensten valt dat wel op te zoeken.

Welke dienst gebruik jij voor de online opslag van je documenten? Waarom die dienst eigenlijk?

woensdag 3 juni 2015

Overzicht van 10 systemen voor oudercommunicatie

Tja, dit is dan zo'n 'project' dat ik ooit begon en nooit meer heb afgemaakt.

In november van 2014 organiseerde ik - in mijn rol als coördinator van ons ambassadeursnetwerk -voor de ict-coördinatoren van SCOH een bijeenkomst rondom oudercommunicatiesystemen. Veel van onze scholen waren toen op zoek naar een dergelijk systeem en er valt ook best wat te kiezen.
SCOH had toen vier systemen goedgekeurd qua omgang met privacy en gegevensbescherming. En op die bewuste dag in november mochten vertegenwoordigers van die vier systemen hun praatje komen houden. De dag werd door de deelnemers goed ontvangen en naar aanleiding daarvan hebben veel scholen een keuze kunnen maken.
Na die succesvolle dag leek het mij een goed idee om een zo volledig mogelijk overzicht te maken van beschikbare oudercommunicatiesystemen zodat ook scholen buiten onze stichting ervan konden profiteren. Van vier systemen had ik de meeste gegevens al en een matrix was zo in elkaar gezet.

En toen bleef het liggen. Er kwamen allerlei andere dingen tussendoor die net even urgenter waren...
Tot nu. Want vorige week bedacht ik me ineens dat ik helemaal niet een volledig overzicht online hoef te zetten. Misschien werkt het wel gewoon om een onvolledig overzicht online te zetten en jullie dan te vragen om gegevens aan te vullen. Laten we het een experiment noemen.

Bij deze dus. In het overzicht staan 10 oudercommunicatiesystemen die bij mij bekend zijn. Van sommige zijn daar de gegevens van ingevuld waardoor je die systemen vrij goed kunt vergelijken. Van andere ontbreken die meeste gegevens. Maar onder mijn lezers zitten vast ook personen die nog wat vakjes kunnen invullen. Bij deze ben je van harte uitgenodigd om bij te dragen.

De volgende systemen worden genoemd:
  1. Basisschoolnet
  2. Digiduif
  3. Isy-school
  4. Klasbord
  5. Maxclass
  6. Mijnschoolinfo
  7. Safeschool
  8. Schoolplanner
  9. Schoudercom
  10. Socialschools

Ik stel de excelsheet ter beschikking onder het kopje downloads. Dat is dan een OneDrive-link die iedereen zou moeten kunnen openen. Je kunt het document daar gelijk bewerken. Je aanvullingen worden gelijk in  het online document opgeslagen. Vriendelijk verzoek om op het tweede tabblad je naam achter te laten als je een bewerking doet.

Ik ben benieuwd waar dat toe leidt.


dinsdag 2 juni 2015

Delen van Leaflet Office365

Zoals trouwe lezers van dit blog wel zullen weten, is SCOH bezig met het inrichten en in gebruik nemen van een stichtingsbrede Office365 omgeving. We hebben 36 scholen en 21 peuterspeelzalen aan te sluiten op het systeem. Iedere week wordt één school met de eventueel bijbehorende peuterspeelzaal gemigreerd naar de nieuwe omgeving.

We voorzien iedere school in de aanloop naar hun migratie van algemene informatie over Office 365. Die informatie hebben we in een soort leaflet gegoten. De tekst ervan is erg toegespitst op de medewerker van SCOH. Maar wellicht is het voor anderen ook interessant om er kennis van te nemen.

Ik geloof erg in het delen. Daar leer je van. Daar word je beter van. Delen wat je doet. En delen wat je hebt. En onder dat motto leek het me een goed idee om die leaflet ook hier op mijn blog te publiceren. Als je geïnteresseerd bent in de leaflet, dan kun je hem gewoon downloaden en gebruiken. Je zult hem voor eigen gebruik wel een beetje moeten aanpassen. Maar je hoeft in ieder geval niet helemaal vanaf nul te beginnen met schrijven.

Download hem hier.

maandag 1 juni 2015

6 aanbevelingen om je wifi beter te laten werken

Niet zo heel lang geleden hebben we op één van onze basisschoollocaties een second opinion op de inrichting van het wifi-netwerk laten uitvoeren. In bepaalde lokalen traden er onduidelijke problemen op met de draadloze verbinding. Apparaten maakten (soms) moeilijk contact en de verbinding leek (soms) langzaam.

De rapportage met de bevindingen is inmiddels binnen en daar staat wat mij betreft een aantal generieke adviezen in die voor veel meer scholen van waarde kunnen zijn. Daarom leek het me handig dat hier te delen. In willekeurige volgorde zet ik de 6 belangrijkste bevindingen hieronder op een rij.

Nadenken over gebruik frequenties van acces points
Ga na op welke frequentie je acces points de verbinding opzetten. Daar zit verschil in. Je hebt er die gebruikmaken van de 2,4 Ghz-band, maar er zijn er ook die op de 5 Ghz-band werken. Sommige acces points ondersteunen beide frequenties, maar dan kan het weer zo zijn dat ze dat simultaan kunnen (dan werken beide frequenties tegelijk) óf dat je per acces point een frequentie kiest waarop hij moet werken. Op de 5 Ghz-band zijn hogere snelheden mogelijk, maar het bereik ervan is minder. Meestal kies je er bij acces points van 5 Ghz voor om in ieder lokaal een punt te monteren.
Ik dacht dat wij acces points hadden hangen die beide frequenties simultaan ondersteunden, maar dat bleek niet het geval. Van de 18 punten, waren er drie ingesteld op 2,4 Ghz en de rest op 5 Ghz. De apparaten die we in gebruik hebben, ondersteunen echter alle de 5 Ghz-band.
Dus de aanbeveling in dit geval was om alles over te zetten naar 5 Ghz en eventueel acces points bij te plaatsen.

Bij gebruik van meerdere netwerken het achterliggende systeem daarop instellen
Ik had bij de initiële inrichting gevraagd om twee netwerken in te stellen. Eén netwerk waarvan alleen de schoolbeheerder het wachtwoord weet, én een netwerk waarop we iedereen (leerlingen, ouders, externen) toegang konden geven. De gedachte was dan dat we dat tweede selectief konden 'afknijpen' zodat we het netwerk dat gebruikt werd door de apparaten van school voorrang konden geven. Tijdens het uitvoeren van de second opinion kwam men erachter dat de twee netwerken wel ingesteld waren, maar dat dat 'verkeerd' was aangesloten op de achterliggende systemen zoals de controller van de acces points en de firewall. En daarmee hadden we de mogelijkheid helemaal niet om bepaald netwerkverkeer voorrang te verlenen aan ander netwerkverkeer.
De aanbeveling was dus om de achterliggende systemen ook in te stellen op het gebruik van twee netwerken.

Storingsbronnen opsporen en verwijderen
Het hele gebouw is gescreend op externe storingsbronnen. Dat zijn apparaten die ook gebruik maken van de 2.4 Ghz-band of de 5 Ghz-band, maar verder los staan van het wifi-netwerk. Je moet dan denken aan draadloze beveiligingscamera's, bepaalde alarmmelders, de afstandbediening van de vergrendeling van auto's in de buurt of een magnetron.
In ons geval hingen op twee plekken in de school alarmmelders die stoorden op het netwerk. De aanbeveling was dus om die alarmmelders te vervangen voor een ander type.

Juiste montage van acces points
De meeste acces points zijn door het installatiebedrijf gemonteerd aan de muur. Maar de gebruikte acces points blijken eigenlijk bedoeld voor plafondmontage. "Nou en?", zul je denken. Maar dat maakt dus wel uit omdat het acces point vooral aan de voorkant een sterk signaal afgeeft en aan de achterkant veel minder. Als je ze aan het plafond - liefst in het midden van het lokaal - monteert, maak je optimaal gebruik van die voorkant.
De aanbeveling was dus om de acces points aan het plafond te laten monteren.

Kanalen juist kiezen
Ieder acces point zet zijn verbinding op over een bepaald kanaal. Er is de keuze uit kanaal 1 t/m 13. Acces points die naast elkaar hangen, laat je het liefst gebruik maken van verschillende kanalen, zodat ze elkaar niet storen. Die kanalen moeten dan wel ver genoeg uit elkaar liggen omdat naastliggende kanalen elkaar een beetje overlappen. Dus een keuze uit bijvoorbeeld 1, 6 en 11 is logisch. Of 2, 7 en 12. Bij ons waren de verschillende kanalen te dichtbij elkaar gekozen, waardoor de acces points elkaar mogelijk storen.
De aanbeveling was dus om de gebruikte kanalen opnieuw in te regelen.

Windowsapparaten regelmatig afsluiten
Wij maken op de locatie gebruik van Windowstablets op basis van Windows  8.1. Deze tablets werden niet altijd volledig afgesloten, maar soms in slaap- en/of sluimerstand in de laadkar opgeruimd. Daardoor kon het gebeuren dat sommige apparaten al meer dan twee weken achter elkaar aan stonden. Voor iPads is dat prima, maar Windowsapparaten kun je beter zo nu en dan helemaal afsluiten. De netwerkkaart van het apparaat vindt dat fijner. Hoe dat technisch precies zit, zal wel iets met drivers te maken hebben, maar dat weet ik eigenlijk niet.
De aanbeveling was in ieder geval dat we de windowsapparaten consequent zouden afsluiten.


Wij gaan op de gegeven locatie met de aanbevelingen aan de slag. Ik hoop dat deze informatie ook voor anderen handig is. Als dat zo is, laat dat dan eens weten. Vind ik leuk.