Daarnaast ook aandacht voor games en gamification, privacybescherming, én een belangrijk item over het publiceren in wetenschappelijke tijdschriften. Daar schijnt een onwenselijke situatie te zijn ontstaan.
Wilfred Rubens vertelt over zijn eerste ervaringen met de Apple Watch. Pierre Gorissen heeft een tip voor Excel2013. Teije de Vos vraagt aandacht voor een bericht van de onderwijsinspectie. En Albert Lubberink schrijft over een presentatietool.
Genoeg te lezen dus. Voor ieder wat wils.
Goed weekend.
Handig: voornaam en achternaam splitsen in Excel 2013 - Pierre Gorissen op ICT&OnderwijsBLOG
"Ik weet niet hoe lang de feature al in Excel zit, maar de voorlaatste keer dat ik hem nodig had nog niet. Het scenario is als volgt: ik had een Excelbestand met namen van personen en hun mailadressen. Ik wilde ze een mail sturen via de mailmerge optie van Word.Maar de namen stonden met voornaam + achternaam in één cel (zie de afbeelding) en ik wilde de mail starten met “Beste <
EU-lidstaten akkoord over betere databescherming burger - Nu.nl
"EU-lidstaten zijn het maandag eens geworden over betere databescherming voor burgers, met name op internet. Zij vinden onder meer dat internetters het recht moeten krijgen om data te kunnen laten wissen, het zogenoemde recht om vergeten te worden. Bedrijven mogen gegevens alleen houden als ze kunnen aantonen dat dit nog nodig of relevant is." Lees verder...
Presenteren vanaf je smartphone - Albert Lubberink op Technologie in het onderwijs
"Vorige week (11 juni) kondigde Google de nieuwe app aan bij Google Presentaties – het presentatieprogramma van Google. Met deze app kun je de presentatie rechtstreeks vanaf je smartphone of tablet geven en aansturen. De sprekersnoties blijven zichtbaar op het scherm van je eigen apparaat. De uitbreiding is geschikt voor iOS en Android. Je kunt presentaties via Chromecast of Airplay aansturen." Lees verder...
Speciale Hololens-versie van Minecraft onthuld - Nu.nl
"Minecraft voor Hololens maakt het op die manier mogelijk om de game zonder scherm te spelen door de wereld op een wand te projecteren. De spelwereld kan echter ook als 3d-weergave op een tafel worden getoond, waarbij spelers een overzicht krijgen van de gehele omgeving. Zij kunnen inzoomen of de binnenkant van gebouwen bekijken." Lees verder...
The web will either kill science journals of save them - Julia Greenberg op Wired
"SCIENTIFIC RESEARCH IS awesome—we read it, we build upon it, we innovate with it, and we love it. But the process of getting research from the scientists who spend months or years with their data to the academics who want to read it can be messy. It takes a long time. It’s expensive. And the researchers involved give their work away for free—as do the peer-reviewers who approve it. Many researchers have long believed publishing power has evolved to lie in the hands of a few big companies, like, say, Reed-Elsevier and Springer. But none had ever done a study to see if that was true." Lees verder...
De effectiviteit van serious gaming - Hans Reitzema op Blended Learning, een bloggende verkenning
"Serious gaming en gamification zijn helemaal hip aan het worden in het onderwijs. Is dit een zinvolle innovatie die didactisch gezien effectief is, of is het alleen maar leuk? TNO onderzocht (al in 2013) vijf serious games van vijf gamemakers op vijf verschillende scholen." Lees verder...
'Wachtwoorden in iCloud-sleutelhanger te stelen door ernstig lek' - Nu.nl
"Door een ernstig beveiligingslek in zowel iOS als OS X zijn wachtwoorden die staan opgeslagen in de wachtwoordbeheerder van Apple, de iCloud-sleutelhanger, te kraken. Dat stellen onderzoekers van Indiana University en de Georgia Institute of Technology in een paper (pdf). De onderzoekers rapporteerden het lek al in oktober aan Apple, dat hen om zes maanden tijd vroeg om het lek te dichten. Het lek is echter nog altijd niet gedicht, aldus de onderzoekers." Lees verder...
Mijn eerste ervaringen met de Apple Watch - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"wee weken geleden is mijn Apple Watch gearriveerd. Sinds die tijd heb ik dit apparaat vrij intensief gebruikt. Wat zijn mijn ervaringen tot nu toe?" Lees verder...
What Happens When Kids Go Cold Turkey from Their Screens for 5 Days? - Yalda Uhls op Larry Cuban on School Reform and Classroom Practice
"We all stare at screens more than we would like to, and many of us rely on these tools to communicate with others, even during times when we should be spending quality time with our families and friends. So, does all this time staring at screens, which may take time away from looking at faces, change the nature of what we learn about the social world? Our study at the Children’s Digital Media Center@LA, at UCLA, asked this question. We compared two groups of approximately 50 6th grade children each over a period of five days. One group had no access to screens of any kind, while the other did." Lees verder...
Wat verwacht de inspectie van de school? - Teije de Vos op Testen en Toetsen
"In de komende nieuwsbrieven gaan we met enige regelmaat een algemeen onderwerp over het toezicht bespreken. Want wat mag de inspectie van scholen en besturen verwachten? En ook: wat kan een school van de inspectie verwachten? Deze keer over registratie en verantwoording." Lees verder...
Games vs Game-based Learning vs Gamification - Pranjalee Thanekar op Upside Learning
"(...)The simplest definition of games would be ‘activities in which participants take part for enjoyment, learning or competition’. The chief advantage of games in learning is the drive and engagement they create, and the fun-factor they bring in, that makes a boring task interesting. So, does that mean all games are a part of learning? Probably not. But, games can be designed in a way to deliver learning content, which essentially is Game-based learning." Lees verder...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten