vrijdag 26 juni 2015

Leestips t/m 26 juni 2015

Lees ik dat nou goed? Office 365 maakt twee nieuwe diensten voor het onderwijs: School Information Sync  en Class Dashboard. Het lijkt erop dat ze op termijn voor Basispoort willen gaan spelen. Of interpreteer ik dat nou verkeerd? We zullen zien.

Verder in deze post aandacht voor toetsen (Frans Droog gaat in op formatieve toetsing en Didactief schreef een kritisch artikel over de COTAN), maar er is ook aandacht voor pesten. Het blijkt zo te zijn dat 'gewoon' pesten meer impact heeft dan cyberpesten. Wilfred Rubens schrijft daarover, én over onderwijsinnovatie.
En dan is er ook nog een artikel over de wetenschap achter het brein en leren (op informED).
Bovendien kwam Kennisnet met de twee jaarlijkse Vier-in-balans-monitor.

Genoeg interessant leesvoer dus. Fijn weekend!



Grotere leerwinst door begeleiding leerkrachten bij gebruik formatieve toetsen - Frans Droog op Droog's leren delen
"In mijn ontwikkeling als docent ben ik een steeds grotere voorstander geworden van het gebruiken van formatieve toetsen en probeer ik deze dus ook zoveel mogelijk toe te passen in mijn eigen praktijk. Ook probeer ik de kennis hierover, en mijn ervaringen hiermee, zoveel mogelijk te delen met mijn directe collega’s op school, collega’s die ik waar dan ook tegenkom, en hier op mijn blog." Lees verder...

Here's What Scientists Aren't Telling Us About Learning - Saga Briggs op informED
"It’s rare for educators to be kept in the scientific loop, and rarer still to encounter research that might actually compel us to change our teaching habits. But these ten findings are the real deal– the gamechanging brain science we like to hear and the practical guidelines we can follow to integrate it into our daily routine. Let’s make a point to stay in the know and use what we can." Lees verder...

Geleerde lessen op het gebied van onderwijsinnovatie - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"In de loop der jaren zijn heel wat onderwijsinnovatieprojecten uitgevoerd. Welke lessen kunnen we daar uit trekken? Eén ding is zeker: de ‘menselijke factor’ speelt hierbij een grote rol. Gisteren lag de meest recente editie van Onderwijsinnovatie op de spreekwoordelijke mat. In deze editie staan twee artikelen over innovatieprojecten." Lees verder...

Puur cyberpesten emotioneel minder schadelijk dan 'persoonlijk' pesten - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Ik heb altijd gedacht dat cyberpesten meer schade kon aanrichten dan ‘persoonlijk’ pesten. Het is immers heel lastig om online sporen uit te wissen, waardoor pesterijen je heel lang kunnen achtervolgen. Puur cyberpesten blijkt echter minder schadelijk te zijn dan ‘persoonlijk’ pesten." Lees verder...

The Secret to Succesfully Implementing Edtech? Put Old Tech First - Saga Briggs op informED
"he U.S. now spends more than $3 billion per year on digital content for public education, but a recent post on Education Week highlighted a “mountain of evidence” indicating that teachers have been “painfully slow to transform the ways they teach, despite that massive influx of new technology.” Other studies have shown that student learning isn’t changing very quickly, either. What’s going on here? One problem is that, even if teachers have the very best intentions, the concept they’re trying to teach through edtech often gets absorbed by the edtech." Lees verder...

Teachers, create your OneNote Class Notebook form Office 365 App Launcher or OneNote.com/classnotebook - OneNote Team op OfficeBlogs
"Last month, we announced the summer rollout of a number of top requested features for OneNote Class Notebooks, OneNote Staff Notebooks and OneNote across platforms to Office 365 customers. One of our promises was that we are making OneNote Class Notebooks more discoverable for teachers to save them time. That’s why we recently put the OneNote Class Notebook app in the My Apps page for every teacher with Office 365 Education in the U.S. and made it accessible to them via a simple link with additional resources at onenote.com/classnotebook." Lees verder...

Vier in balans-monitor - Kennisnet
"Elke twee jaar brengt Kennisnet de Vier in balans-monitor uit. De monitor geeft inzicht in de laatste stand van zaken, beschrijft nieuwe ontwikkelingen en toont de inzet en opbrengsten van ict in het onderwijs. De monitor is opgebouwd langs de bouwstenen van het Vier in balans-model: visie, deskundigheid, inhoud en toepassingen, en infrastructuur." Lees verder...

Who Said Teachers Don't Have a Sense of Humor? - Larry Cuban op School Reform and Classroom Practice
"Instead of cartoons this month, I am posting a series of photos about teacher humor. Of the 30-plus photos that I saw, these are the ones that made me laugh. Enjoy!" Lees verder...

Wie toetst de toetsmaker? - Jessie van den Broek, Monique Marreveld en Bea Ros op Didactiefonline.nl
"In Nederland worden de meeste toetsen voor het basisonderwijs en psychologische tests beoordeeld door de COTAN. Op de werkwijze van de COTAN is onder makers van onderwijstoetsen kritiek. Bovendien is de COTAN er afgelopen jaar bij de belangrijkste toets PO - de eindtoets – door tijdsdruk nauwelijks aan te pas gekomen. Tijd voor verandering?" Lees verder...

Hebben we een hardnekkig geloof in de valse beloften van technologie? - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Er zijn nog steeds gelovigen die menen dat ICT het onderwijs revolutionair zal veranderen. Ook al is er in honderd jaar geen technologie geweest die dit daadwerkelijk heeft gedaan. Dat geldt in het bijzonder voor de kwaliteit en toegankelijkheid van het onderwijs. De Law of Amplification zou zelfs van toepassing zijn." Lees verder...

Coming soon-new ways to achieve more in your classroom - Shanen Boettcher op OfficeBlogs
"Today, we are announcing the first phase of a Preview program for two new Education services: Microsoft Class Dashboard and Microsoft School Information Sync, which will be available to Office 365 Education users at no additional charge. Class Dashboard and School Information Sync simplify connections between systems, and simplify communication and collaboration between teachers and students. As a result, teachers have more time to focus on what they love—engaging with students—using Microsoft Office tools that they use every day." Lees verder...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten