maandag 15 juni 2015

4 soorten gratis educatieve tools

Laten we het eens hebben over computergebruik in de klas. Als de gemiddelde leraar daar over nadenkt, komt hij veelal uit bij software die bij de methode hoort. Rekenen, taal, spelling, topografie. De leerlingen nemen dan achter de computer plaats en doen hun oefeningen.
Vaak wordt er een schemaatje gemaakt waarop staat wie wanneer aan de beurt is om achter de computer te mogen. Voor de leraar en leerling is het erg behapbaar om het op deze manier te doen.

Maar er kan meer. Computergebruik in de klas is wat mij betreft niet synoniem met zelfstandig werken achter de computer. In deze blogpost zet ik vier mogelijkheden op een rij waar je de computer ook voor kunt gebruiken voor en tijdens je lessen. En het mooiste is: je kunt er gratis gebruik van maken. In veel gevallen moet je alleen de moeite nemen om een account aan te maken en je een uurtje verdiepen in de mogelijkheden en werking van de tool. Geloof me, daar kun je een hoop plezier van hebben als je de tool eenmaal beheerst.

Polling
Om gebruik te maken van deze mogelijkheid hebben je leerlingen iedere een eigen device nodig. Dat hoeft niet per se allemaal hetzelfde device te zijn. Het enige dat ze nodig hebben, is internettoegang. Als je dat voor elkaar krijgt door ze hun eigen telefoon of tablet te laten gebruiken, is dat prima. Het idee van de tool is dat je een vraag of opdracht op het bord zet. En daar laat je de leerlingen dan op stemmen of antwoorden.
Je kunt deze werkvorm gebruiken om te checken of je leerlingen het kernconcept van de les hebben begrepen. Dat doe je dan door een goede vraag te stellen aan het eind van de les.
Of je gebruikt de tool om de betrokkenheid tijdens de les te vergroten. In plaats van het geven van de beurt aan één leerling, moeten ze nu allemaal antwoord geven en die antwoorden kun je vervolgens ook nog eens met elkaar vergelijken.
Of je maakt er een kleine competitie van. Dat kan voor bepaalde typen leerlingen ook zeer uitdagend zijn. Persoonlijk zou ik daar voorzichtig mee zijn, omdat het voor andere typen leerlingen juist weer bedreigend kan zijn.
Tools die voor polling gebruikt kunnen worden, zijn: Socrative, Mentimeter, Prowise Connect, Kahoot, Google Forms, Excel Online Enquêtes en Survey Monkey.

Namenkiezers
Iedere leraar is geneigd om bepaalde leerlingen meer beurten te geven dan andere. Dat heeft te maken met de vaart de je in de les wilt houden en het gevoel van veiligheid dat je onbewust wilt creëren voor leerlingen die wat minder presteren. Het gevolg is echter dat betrokkenheid van de best-presterende leerlingen vergroot wordt, en de betrokkenheid van de slechts-presterende leerlingen verkleind wordt. Daar is iets aan te doen: geef beurten aan iedereen en geef beurten willekeurig. Dat kun je doen door een potje met ijslolliestokjes in je klas te hebben waarop alle namen van de leerlingen geschreven staan. Je trekt een stokje en diegene krijgt de beurt. Een hogere betrokkenheid gegarandeerd.
Maar daar zijn ook digibord-tools voor. Zie het bericht over namenkiezers dat ik hier schreef.

Mindmaps
Mensen maken zich concepten eigen door daar een mentale kaart van te maken. Kennis beklijft het best als het gelinkt wordt aan kennis die de leerling al bezit. Mindmaps ondersteunen dat proces. Een Mindmap kun je heel goed maken op een groot vel papier. Maar iedereen die dat wel eens gedaan heeft, is er vroeg of laat achter gekomen dat er op een bepaald deel van het vel dan ineens ruimte te kort is.
Daarom zou ik aanraden om mindmaps digitaal te maken. Op een scherm waarop je de verschillende 'knooppunten' gedurende het creatieproces nog kunt verschuiven en kunt herverdelen. Tools die je daarvoor kunt gebruiken, zijn talrijk. Hier en hier vind je inspiratie.

Rubric makers
Vaardigheden of competenties zijn vaak op verschillende niveaus te beheersen. Als je leert jongleren, kun je zeggen dat je het kunt als je twee ballen in de lucht kunt houden. Maar iemand die drie ballen in de lucht kan houden, is beter in jongleren. En iemand die er vijf in de lucht kan houden is nog weer beter. Dat gaat op voor heel veel vaardigheden die we onze leerlingen proberen bij te brengen. En binnen iedere vaardigheid is er eigenlijk altijd wel weer iets te leren.
Een rubric is een tabel waarin je voor een bepaald onderdeel de verschillende kennis- of vaardigheidsniveaus beschrijft. Als je dat goed doet, kan een leerling zelf checken op welk niveau hij al zit. Rubrics kun je maken in iedere tekstverwerker.
Maar er zijn ook aparte tools voor te vinden op internet. Meer informatie en tools vind je in deze blogpost.


Waar gebruik jij de computers in de klas eigenlijk voor?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten