zondag 7 juni 2015

Missie voltooid, en dan nu de bevindingen

'Mission accomplished!'

Op 5 mei bedacht ik dat het wel eens aardig zou zijn om te proberen iedere dag te bloggen. Om de uitdaging realistisch en afgebakend te houden, stelde ik mezelf ten doel om het een maand lang te doen. Dat betekende dat ik tot 5 juni iedere dag een blogpost zou schrijven. En dat is dus gelukt.

Tijdens deze periode ben ik tot de volgende inzichten gekomen:

1. Onderwerpkeuze
Inspiratie voor onderwerpen heb ik voldoende. Ik hou in Evernote een map met notities bij over alles wat ik lees op internet. En die map is zo goed gevuld dat ik daar nog wel een tijdje mee vooruit kan. Het verschil tussen iedere dag bloggen en iedere week bloggen zit hem qua onderwerpkeuze er eigenlijk in dat het makkelijker kiezen wordt. Bij één of twee berichtjes per week twijfelde ik veel langer over welk onderwerp ik zou kiezen, dan bij iedere dag een blogpostje.

2. Bezoekers
Dit ligt nogal voor de hand. Het bezoekersaantal over de afgelopen maand heeft hoger gelegen dan normaal. Ieder blogberichtje wordt ongeveer tussen de 70 en 150 keer bekeken in de eerste week na publicatie. Als je meer berichtjes post, gaan daardoor je bezoekcijfers omhoog.
Verder heb ik het aantal volgers op Facebook en Twitter ook zien groeien.

3. Reacties
Zowel online als offline heb ik iets meer reacties gekregen dan normaal. Ten dele is dat, denk ik, toe te schrijven aan bovengenoemd mechanisme. Meer berichtjes betekent meer bezoekers. Bij een gelijk percentage reageerders houdt dat dus ook meer reacties in.
Een aantal berichten lokte meer reacties. De lijstjes met favoriete edubloggers bijvoorbeeld (hier en hier). Het delen van de leaflet over Office365 en de vergelijkingsmatrix van oudercommunicatiesystemen ook. Dat lag denk ik vooral aan de aard van de berichten. Het is wel leuker als je meer reacties krijgt.

4. Tijdsinvestering
Dat is me eigenlijk meegevallen. Ik doe vrij lang over het maken van een blogpost. Ik ben er vaak een half uur tot een uur mee bezig, afhankelijk van het onderwerp. Maar ik heb de indruk dat ik in de loop van de maand iets efficiënter ben geworden. Ik kan dat echter niet staven met cijfers, want ik heb het niet gemeten.

Al met al is me de afgelopen maand best bevallen. Soms was het op een bepaalde dag wat druk en moest ik keuzes maken, maar in de meeste gevallen viel het prima in te bouwen in mijn dag- weekritmes.

Wat heb jij als lezer er eigenlijk van gevonden dat er iedere dag een berichtje in je tijdlijn, mailbox of rss-lezer stond? Voor herhaling vatbaar?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten