woensdag 3 juni 2015

Overzicht van 10 systemen voor oudercommunicatie

Tja, dit is dan zo'n 'project' dat ik ooit begon en nooit meer heb afgemaakt.

In november van 2014 organiseerde ik - in mijn rol als coördinator van ons ambassadeursnetwerk -voor de ict-coördinatoren van SCOH een bijeenkomst rondom oudercommunicatiesystemen. Veel van onze scholen waren toen op zoek naar een dergelijk systeem en er valt ook best wat te kiezen.
SCOH had toen vier systemen goedgekeurd qua omgang met privacy en gegevensbescherming. En op die bewuste dag in november mochten vertegenwoordigers van die vier systemen hun praatje komen houden. De dag werd door de deelnemers goed ontvangen en naar aanleiding daarvan hebben veel scholen een keuze kunnen maken.
Na die succesvolle dag leek het mij een goed idee om een zo volledig mogelijk overzicht te maken van beschikbare oudercommunicatiesystemen zodat ook scholen buiten onze stichting ervan konden profiteren. Van vier systemen had ik de meeste gegevens al en een matrix was zo in elkaar gezet.

En toen bleef het liggen. Er kwamen allerlei andere dingen tussendoor die net even urgenter waren...
Tot nu. Want vorige week bedacht ik me ineens dat ik helemaal niet een volledig overzicht online hoef te zetten. Misschien werkt het wel gewoon om een onvolledig overzicht online te zetten en jullie dan te vragen om gegevens aan te vullen. Laten we het een experiment noemen.

Bij deze dus. In het overzicht staan 10 oudercommunicatiesystemen die bij mij bekend zijn. Van sommige zijn daar de gegevens van ingevuld waardoor je die systemen vrij goed kunt vergelijken. Van andere ontbreken die meeste gegevens. Maar onder mijn lezers zitten vast ook personen die nog wat vakjes kunnen invullen. Bij deze ben je van harte uitgenodigd om bij te dragen.

De volgende systemen worden genoemd:
  1. Basisschoolnet
  2. Digiduif
  3. Isy-school
  4. Klasbord
  5. Maxclass
  6. Mijnschoolinfo
  7. Safeschool
  8. Schoolplanner
  9. Schoudercom
  10. Socialschools

Ik stel de excelsheet ter beschikking onder het kopje downloads. Dat is dan een OneDrive-link die iedereen zou moeten kunnen openen. Je kunt het document daar gelijk bewerken. Je aanvullingen worden gelijk in  het online document opgeslagen. Vriendelijk verzoek om op het tweede tabblad je naam achter te laten als je een bewerking doet.

Ik ben benieuwd waar dat toe leidt.


4 opmerkingen:

  1. Normaal verdiep ik me in ander soort communicatiesystemen. Leuk dat lijstje ik zal eens kijken hoe die 10 in elkaar steken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat lijkt me inderdaad net een andere tak van sport. Het soort communicatiesysteem dat achter de link zit, bedoel ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi overzicht! We proberen het volgende overzicht up-to-date te houden: https://schoolappsvergelijken.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Anoniem, Dat zou een mooi initiatief zijn, maar uit andere bronnen heb ik begrepen dat die site niet helemaal onafhankelijk zou zijn. Dat lijkt me niet fair. Zeker gezien het feit dat er op die website helemaal niet vermeld staat door wie de site gemaakt is. Heb je daar misschien meer informatie over?

      Verwijderen