woensdag 27 november 2013

Ieder kind heeft een kampioen nodig

Op Edudemic kwam ik een link tegen naar deze TEDtalk van Rita Pierson.
'Every kid needs a champion'

Als je het nog nooit gezien hebt: kijken!


dinsdag 26 november 2013

5 redenen waarom de flipped classroom werkt

Flipping the classroom houdt in dat je de manier van werken in de klas kantelt. Kort door de bocht betekent het dat je huiswerk vooraf opgeeft en in de klas zorgt voor de verwerking. Ook de aard van het huiswerk is veranderd. Want waar leerlingen eerst verwerkingsopdrachten na de les mee naar huis kregen, krijgen ze nu lees- of kijkopdrachten mee voordat ze de les binnenkomen. Die lees- of kijkopdrachten vervangen de instructie (voor een deel) die normaal gesproken in de les door de leraar gegeven werd. Omdat die instructie niet meer in de les gegeven hoeft te worden, hou je daar tijd over om leerlingen met de verwerking te begeleiden of dieper op vragen in te gaan.

Op University Business.com vond ik een bijdrage van Elizabeth Millard over dit onderwerp. Zij geeft 5 redenen aan waarom de flipped classroom werkt.

1. Het zorgt voor hogere leerlingbetrokkenheid
2. Het versterkt de samenwerking tussen leerlingen
3. Het biedt toegang tot personalisering van leerlingbegeleiding
4. Het geeft focus aan onderwijsleergesprekken
5. Het voorziet in flexibiliteit om lessen aan te passen aan de omstandigheden

In de beschrijvingen benadrukt ze ook vaak het gebruik van 'clickers'. Daarmee kun je veel feedback krijgen op verschillende momenten van je les. Als ik haar artikel zo lees, is het gebruik van deze student respons systemen misschien wel het meest krachtige onderdeel van de hele werkvorm.

Via rec:all

(Bron plaatje)

maandag 25 november 2013

Rekenspellen voor op iedere tablet via Rekenweb

Van Rekenweb ken je vast en zeker de pagina met rekenspelletjes. Daar staat erg veel materiaal dat je op een computer of digibord kunt gebruiken. Maar alles wat daar staat is geprogrammeerd in flash. En dat is een nadeel als je wilt (laten) werken met tablets. Want flash werkt niet op alle tablets.

Op het blog ICT-vijver las ik een berichtje dat Rekenweb ook een verzameling heeft van rekenspelletjes dat geschikt is voor gebruik op tablets. Ze hebben daartoe twee nieuwe verzamelpagina's in het leven geroepen. Eén waarop spelletjes verzameld worden die in de Appstore van iOS te vinden zijn. Sommige daarvan zijn gratis, voor andere moet je betalen.
En ze hebben een verzamelpagina gemaakt voor spelletjes die geprogrammeerd zijn in html5. En die zijn op alle tablets (maar ook op computers en digiborden) te gebruiken.

Kortom:
Rekenspelletjes voor computer en digibord in flash
Rekenspelletjes voor op de iPad via de Appstore
Rekenspelletjes voor op iedere tablet, computer en digibord

Doe er je voordeel mee.

Via ICT vijver

woensdag 20 november 2013

Sinterklaasspel voor het digibord


De Sint is afgelopen zaterdag gelukkig weer met al zijn Pieten in het land aangekomen. Dus in het basisonderwijs is het nu voorlopig even allemaal Sint wat er speelt in de hoofden van de jongste kinderen.

Van Bart Lamot ontving ik het volgende mailtje:

"Beste Remko,
Ieder jaar maken wij een Sinterklaas spel voor het digibord dat gratis en zonder reclame gebruikt kan worden. 
Ook dit jaar hebben wij het spel gemaakt en dit keer is het niet alleen op het digibord te spelen maar ook op de iPad/Tablet thuis.

Het spel is te spelen op: http://www.hetideeatelier.nl/sinterklaasspel

Wij zouden het leuk vinden als jij het bericht wil delen met jouw lezers.

Met vriendelijke groet,
Bart Lamot en Simone van Alphen"


Volgens mij is het een aardig spel dat je met je klas op het digibord kunt spelen. Het gaat uit van een kleurplaat die ingekleurd wordt als de vragen goed beantwoord worden. De vragen hadden wat mij betreft soms ook wel iets uitdagender gemogen, maar het idee is zeker leuk. Ik denk dat je er een hoop lol aan kunt beleven. En dat is, denk ik, precies de bedoeling.

Zie ook het blog van André Manssen (die hetzelfde verzoek had gekregen :-) )

dinsdag 19 november 2013

Edubloggersdiner gemist, maar wel een pin!

Helaas is het me nog nooit gelukt om bij het befaamde edubloggersdiner aanwezig te zijn. De onderwijsdagen zitten niet standaard in mijn systeem en de datum waarop het edubloggersdiner dit jaar gepland was, kwam ook gewoon niet uit. Dat was best jammer.
Ik heb begrepen dat het deze keer een nog groter feestje was dan de vorige keer. Er komen gewoon steeds meer edubloggers bij. Karin en Willem hebben dat mooi bij elkaar gebracht op edubloggers.nl.

Dit jaar was het extra jammer om er niet bij te zijn, omdat ik achteraf hoorde dat er aan de aanwezige edubloggers een edublogpin is uitgereikt. Niet getreurd; vandaag vond ik in mijn postvak een mailtje van Willem Karssenberg dat je de pin ook kunt bemachtigen als je niet aanwezig was. Mooie manier om ook gelijk het edubloggers bestand actueel te houden, lijkt me.

Leuk initiatief. Ik ga mijn pin zeker claimen. Nu nog een gelegenheid vinden wanneer ik hem kan dragen. ;-)

(fotootje van de pin via Karin Winters, met dank aan Herman van Schie)

maandag 18 november 2013

Gezond, veilig, gezellig en slim met media

Op het blog van Erno Mijland vernam ik dat het in de week van 22 t/m 29 november 2013 de Week van de Mediawijsheid is. Het is altijd goed om daar aandacht aan te besteden. Al vraag ik me wel af waarom er voor precies deze week is gekozen. Iedere basisschool is dan zojuist met beide benen in de Sinterklaas- (en daarna Kerst-)gekte gesprongen. Ook zijn vaak in deze periode de oudergesprekken met eventuele rapporten gepland.
Ik denk dat dat er voor zorgt dat de week niet de aandacht krijgt die het verdient. Maar dat heb ik geloof ik al eens eerder aangegeven. Echter, daar gaat deze blogpost eigenlijk niet over.

In dezelfde blogpost biedt Erno namelijk een praatposter aan die je kunt gebruiken om het mediagebruik met je klas te bespreken. Op de poster zijn vier thema's te zien van waaruit je de omgang met media kunt benaderen. Hij geeft zelf voorbeelden van vragen die je kunt stellen bij ieder thema.

Volgens mij is dit een heel laagdrempelige en verrassend eenvoudige manier om aandacht te besteden aan mediawijsheid in je lessen. De poster kun je vervolgens ophangen zodat leerlingen nadien de thema's nog eens tegenkomen.

Bij deze wil ik dus best een beetje reclame maken voor zijn poster. Meer info over aanschaf van de poster op het blog Alles kan altijd beter.


woensdag 6 november 2013

Marcus Specht over tablets in het onderwijs

Hij gaf een masterclass over innovatieve benaderingen van leerprocessen en leerpraktijken tijdens één van de lesdagen van de master Leren en Innoveren die ik volg. Zijn naam: Prof. dr. Marcus Specht (OU/CELSTEC). Over de masterclass zelf wil ik nu niet zoveel melden, behalve dat het een interessante ochtend was waarin we onder andere ideeën voor apps in het onderwijs hebben ontwikkeld. (Helaas zal het bij enkel de ideeën blijven, denk ik.:-) ) Een verslag hiervan staat op het blog van Marcus Specht.

Naar aanleiding van de masterclass abonneerde ik me op zijn blog. Hij blogt niet regelmatig, maar ik vond tussen de enkele posts een bericht over tablets in het onderwijs. In die blogpost vermeldt hij dat hij in mei 2012 een presentatie hield tijdens een seminar in België met het onderwerp 'het gebruik van tablets in het onderwijs'. Zijn presentatie daarover is online terug te vinden.

En mijn interesse was gewekt. Hoewel ik zijn 'praatje' bij de 'plaatjes' niet gehoord heb, kan ik redelijk chocola maken van wat hij in die powerpoint stelt. Op slide 45 geeft hij een overzicht van functies van tablets die relevant zijn voor het onderwijs. Hij noemt:

  • planners, notificaties, nieuws, gids
  • persoonlijk informatiebakje
  • relevante informatie voor je context (locatie, tijd, omgeving, sociaal netwerk)
  • toegang naar sociale netwerk, sociale media
  • mobiele games console

Hoewel hij duidelijk verstand van zaken heeft - dat heeft hij ook uitdrukkelijk laten merken tijdens de masterclass - , vind ik het een wat warrige opsomming. In andere van zijn slides vind je zaken terug als:
extended calculator, reference book, drill & practice, swiss army knife en game console.

Ik denk dat je de functies van een tablet die relevant zijn voor het onderwijs als volgt zou kunnen indelen:

  • organisatie en planning (agenda, notitieboek)
  • gereedschap (rekenmachine, timer, dictafoon, stemkastje)
  • inoefenen (flashcards, 'simpele' spelletjes, educatieve software)
  • naslagwerk (encyclopedie op internet, filmpjes)
  • communicatie (toegang tot sociale media en email)

Ik weet niet of ik hiermee volledig ben, en ik wil al helemaal niet pretenderen 'het beter te weten'. Maar als mij naar de functies van tablets in het onderwijs gevraagd zou worden, dan zou het ongeveer bovenstaand lijstje zijn, denk ik. Hoe denk jij daarover? Wat vind je van het lijstje van Marcus Specht? Heb ik een blinde vlek? Zeg het me.


(bron plaatje)

dinsdag 5 november 2013

Leerprocessen verbeteren door inzet van technologie

Begin februari moet ik drie producten opleveren voor de master Leren en Innoveren: een paper, een onderzoeksplan en een onderwijsontwerp. Daarnaast is het de bedoeling dat ik een dossier bijhoud over mijn rolontwikkeling in de rollen van 'expert in de uitvoering' en 'innovatief ontwerper'.
De opleiding kost relatief veel tijd omdat er veel gelezen en verwerkt moet worden. Dat is niet erg, want het is allemaal ook razend interessant. En dit blog kost relatief gezien ook veel tijd. En dat is niet erg, want ook dit is ontzettend leuk om te doen. Maar ik moet die tijd wel ergens vandaan halen.
De opleiding en dit blog hebben allebei tot doel om mezelf te (blijven) ontwikkelen. En de onderwerpkeuze ligt ook dichtbij elkaar. Dat maakt dat ik besloten heb om op dit blog verslag te doen van onderdelen van mijn leerproces voor de opleiding.
De trouwe(re) lezers hebben misschien al gemerkt dat ik zo nu en dan al wat over de masterclasses gezegd heb en soms refereer aan het feit dat ik de opleiding aan het doen ben. Ik denk dat dat de komende periode alleen maar vaker zal voorkomen. Misschien leer je in de tussentijd met me mee?

In deze blogpost wil ik even wat dingen delen over mijn paper (de eerste van de drie producten).  Inmiddels heb ik geleerd dat je eerst een definitiefase doorgaat als je een paper gaat schrijven. Je beantwoordt daarin vragen als:

  • Wat is het onderwerp van je paper?
  • Wat wil je bereiken met je paper?
  • Wat is de vraagstelling in je paper?
  • Welke bronnen benut je voor je paper?
  • Wat wordt de planning voor je paper?

Mijn onderwerp dat ik voor dit semester gekozen heb, heeft - uiteraard - te maken met technologie in het onderwijs. Dit semester spitst zich toe op het thema betekenisvol leren, en daar moet mijn onderwerp dus ook bij aansluiten. Mijn onderwerp luidt: 'Leerprocessen verbeteren door inzet van technologie.' Ik wil nagaan wat er in de literatuur geschreven wordt over effectieve leerprocessen en hoe technologie kan bijdragen aan het verbeteren van die processen. Omdat ik werkzaam ben in het basisonderwijs wil ik me beperken tot een studie die over dat deel van het onderwijs gaat. Mijn vraagstelling luidt daarom als volgt:

"Hoe kan de didactische inzet van technologie ervoor zorgen dat leerprocessen in het basisonderwijs effectiever worden?"

Het gaat dus uitdrukkelijk niet om inzet van technologie in het secundaire (administratieve) proces. Ik wil me richten op de invloed van technologie bij gebruik in het primaire proces. Hoe helpt het leerlingen bij het leren (of niet) en hoe helpt het leraren bij het lesgeven (of niet)?

Daartoe zal ik in het paper in ieder geval iets moeten zeggen over de volgende constructen: effectiviteit, leerprocessen, technologie en didactische inzet.

Wordt vervolgd dus. Tips en reacties zijn welkom.

(bron plaatje)

maandag 4 november 2013

Aparte aandacht voor digitale didactiek is nodig

Wilfred Rubens pleit in een blogpost van 12 oktober 2013 voor aparte aandacht voor digitale didactiek. Dat is de didactiek die zich expliciet richt op het gebruik van (internet)technologie in het onderwijs. Hij noemt het werk van Robert-Jan Simons die in 2002 zijn oratie als hoogleraar digitale didactiek hield. Prof. Simons  onderscheidt 7 pijlers van digitale didactiek. Deze zijn:

  • Relaties leggen
  • Creëren
  • Naar buiten brengen
  • Transparant maken
  • Leren leren
  • Competenties centraal
  • Flexibiliteit

Voor een toelichting hierop verwijs ik naar dit document waarin Wilfred Rubens een samenvatting geeft van het werk van Robert-Jan Simons.
Ook bij de Wiskundeleraar.nl vind je een uitwerking van het model.

Ik ben het wel eens met de stelling dat er meer aandacht zou moeten zijn voor digitale didactiek. Onderwijsgevenden zijn sterk in het organiseren van offline onderwijs. Maar als er ICT om de hoek komt kijken, wordt in de meeste gevallen de offline wereld geprojecteerd op de digitale mogelijkheden. Je ziet dan bijvoorbeeld dat er wel gebruik wordt gemaakt van digitale versies van boeken, maar hoe je apps, adaptieve software, video en community's effectief inzet is voor velen nog onontgonnen gebied. Traditioneel (offline) onderwijs is vaak georganiseerd als kennisoverdracht, terwijl inzet van technologie juist sterk lijkt in onderwijs waarbij je uitgaat van kennisconstructie.
Met technologie wordt het gemakkelijker de buitenwereld in de klas te halen, de muren van de school te slechten, meer zicht te krijgen op de ontwikkeling van lerenden, en het leren ook buiten schooltijd door te laten gaan. De misvatting is, denk ik, dat we denken dat die zaken vanzelf gebeuren als we technologie de school binnen halen. En dat is niet zo. Daarom is er aparte aandacht nodig voor digitale didactiek.