Flipping the classroom houdt in dat je de manier van werken in de klas kantelt. Kort door de bocht betekent het dat je huiswerk vooraf opgeeft en in de klas zorgt voor de verwerking. Ook de aard van het huiswerk is veranderd. Want waar leerlingen eerst verwerkingsopdrachten na de les mee naar huis kregen, krijgen ze nu lees- of kijkopdrachten mee voordat ze de les binnenkomen. Die lees- of kijkopdrachten vervangen de instructie (voor een deel) die normaal gesproken in de les door de leraar gegeven werd. Omdat die instructie niet meer in de les gegeven hoeft te worden, hou je daar tijd over om leerlingen met de verwerking te begeleiden of dieper op vragen in te gaan.
Op University Business.com vond ik een bijdrage van Elizabeth Millard over dit onderwerp. Zij geeft 5 redenen aan waarom de flipped classroom werkt.
1. Het zorgt voor hogere leerlingbetrokkenheid
2. Het versterkt de samenwerking tussen leerlingen
3. Het biedt toegang tot personalisering van leerlingbegeleiding
4. Het geeft focus aan onderwijsleergesprekken
5. Het voorziet in flexibiliteit om lessen aan te passen aan de omstandigheden
In de beschrijvingen benadrukt ze ook vaak het gebruik van 'clickers'. Daarmee kun je veel feedback krijgen op verschillende momenten van je les. Als ik haar artikel zo lees, is het gebruik van deze student respons systemen misschien wel het meest krachtige onderdeel van de hele werkvorm.
Via rec:all
(Bron plaatje)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten