maandag 18 november 2013

Gezond, veilig, gezellig en slim met media

Op het blog van Erno Mijland vernam ik dat het in de week van 22 t/m 29 november 2013 de Week van de Mediawijsheid is. Het is altijd goed om daar aandacht aan te besteden. Al vraag ik me wel af waarom er voor precies deze week is gekozen. Iedere basisschool is dan zojuist met beide benen in de Sinterklaas- (en daarna Kerst-)gekte gesprongen. Ook zijn vaak in deze periode de oudergesprekken met eventuele rapporten gepland.
Ik denk dat dat er voor zorgt dat de week niet de aandacht krijgt die het verdient. Maar dat heb ik geloof ik al eens eerder aangegeven. Echter, daar gaat deze blogpost eigenlijk niet over.

In dezelfde blogpost biedt Erno namelijk een praatposter aan die je kunt gebruiken om het mediagebruik met je klas te bespreken. Op de poster zijn vier thema's te zien van waaruit je de omgang met media kunt benaderen. Hij geeft zelf voorbeelden van vragen die je kunt stellen bij ieder thema.

Volgens mij is dit een heel laagdrempelige en verrassend eenvoudige manier om aandacht te besteden aan mediawijsheid in je lessen. De poster kun je vervolgens ophangen zodat leerlingen nadien de thema's nog eens tegenkomen.

Bij deze wil ik dus best een beetje reclame maken voor zijn poster. Meer info over aanschaf van de poster op het blog Alles kan altijd beter.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten