zaterdag 20 juni 2015

De 11 onderdelen van ieders timemanagement systeem

Afgelopen donderdag mocht ik voor het lectoraat Dovenstudies van de Hogeschool Utrecht een sessie verzorgen over efficiënter werken. Ik heb daar een presentatie gehouden over een timemanagement-systeem in 11 onderdelen.
In 2009 kwam ik op het spoor van het denkmodel en schreef daar toen deze blogpost over. Inmiddels heb ik op meerdere gelegenheden wel eens wat verteld over het systeem dat ik zelf nu ook al jaren hanteer. Het helpt mij enorm om mijn werk behapbaar te houden. En ik hoop dat het degenen die naar mijn presentatie(s) hebben geluisterd, er ook iets aan hebben.

De sessie van afgelopen donderdag was voor mij aanleiding om de powerpoint die ik eerder wel eens gemaakt had geheel te herzien. En het leek mij een goed idee om dat hier dan ook maar weer te delen. Bij de downloads vind je de presentatie terug. Voor de belangstellenden.

Maar uit welke 11 onderdelen bestaat dat systeem nu? Welnu, hier komen ze.

1. Vastleggen
2. Legen
3. Verwijderen
4. Meteen doen
5. Agenderen
6. Bewaren
7. Lijstjes
8. Verstoringen
9. Schakelen
10. Waarschuwingen
11. Evaluatie

Als je ze zo op een rijtje ziet, kun je je natuurlijk nog steeds moeilijk een voorstelling maken van de onderdelen. Want één zo'n woordje zegt niet zoveel. Dat begrijp ik ook wel.
Maar geloof me, het is de moeite waard om je eens te verdiepen in de verschillende onderdelen. Het mooie is namelijk dat iedereen al een timemanagement-systeem heeft, maar soms ben je het je gewoon niet bewust. Deze elf onderdelen geven je inzicht in hoe jouw systeem er nu voor staat, en bieden ruimte voor verbetering.

Mocht je geïnteresseerd zijn in de presentatie dan kun je hem downloaden. Zoek je meer verdieping dan kun je hier terecht (mijn originele bron). En ik zou het zelfs leuk vinden om er iets over te komen vertellen. Neem dan even contact op. Dat doe ik niet op basis van offerte of opdracht. Maar gewoon omdat ik het leuk vind. Waardebepaling mag achteraf plaatsvinden. (Eventuele reiskosten krijg ik wel graag vergoed, nu ik er over nadenk...Nouja, we komen er wel uit...)


Hoe zorg jij eigenlijk dat je je werk zonder al te veel stress gedaan krijgt? Laat eens weten...

2 opmerkingen:

  1. TimeManagement is mijn zwakke plek. Ik mis in jouw 11 het denkproces/brainstorm, hoort dat er niet bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jawel, dat staat er wel in volgens mij. Dat zou ik onder nummer 1 scharen: vastleggen.
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen