dinsdag 19 mei 2015

4 typen van teamwork, afgekeken van de natuur

Een effectief team werkt samen door afwisselend gebruik te maken van vier modaliteiten van teamwork. Een belangrijke boodschap voor het onderwijs. Want het meeste onderwijs dat gegeven wordt, wordt gegeven door teams. En daarnaast willen de meeste scholen ook dat de leerlingen goed leren samenwerken. Dan is het wel handig om een idee te hebben over hoe dat samenwerken er dan uit moet zien. De theorie die ik vond op www.bioteams.com kan in dit kader gebruikt worden om je gedachten erover te scherpen.

De auteurs hebben goed gekeken hoe teamwork zich manifesteert in de natuur. En daar hebben ze vervolgens een model uit afgeleid. Het effectief samenwerken in een team bestaat volgens hen uit de volgende vier modaliteiten: Solowork, Crowdwork, Groupwork en Teamwork. Ze hebben geobserveerd dat leden van een team soms dezelfde taken en soms verschillende taken moeten doen om tot het resultaat te komen. En dat de leden soms tegelijkertijd en soms onafhankelijk van elkaars tijdstip taken moeten volbrengen.
In schema ziet het er dan uit zoals in de begeleidende afbeelding bij deze blogpost.

Solowork bestaat uit taken die verschillend zijn van de taken van de rest van het team. En je kunt ze ook op individuele tijdstippen volbrengen. Het gaat dan uiteraard wel om taken die voor het hele team van belang zijn.

Crowdwork is daar ongeveer het tegenovergestelde van. Want daarbij gaat het om dezelfde taken die tegelijkertijd gedaan moeten worden. Dit is dan het idee van 'vele handen maken licht werk', denk ik.

Groupwork bestaat uit taken die voor iedereen hetzelfde zijn, maar die op verschillende tijdstippen gedaan worden. Een voorbeeld uit het onderwijs kan je buitenwacht zijn. Iedereen is een keer aan de beurt, maar dat moet zeker niet tegelijkertijd.

Teamwork gaat om verschillende taken die op hetzelfde tijdstip moeten gebeuren. In de natuur komt zuiver teamwork bijna niet voor, naar het schijnt. Deze modaliteit zie je daar alleen in crisissituaties, bijvoorbeeld als de bijenkorf wordt aangevallen door een beer.

Een effectief team zou volgens de auteur op het juiste moment moeten schakelen tussen deze modaliteiten van teamwork. In het onderwijs (en misschien in andere organisaties ook) zie je dat soms onvoldoende gebeuren. Bijvoorbeeld tijdens een vergadering waarin vooral mededelingen gedaan worden. Dan is er gekozen voor een zelfde tijd / zelfde taak modaliteit (crowdwork), maar zou een zelfde taak / ander tijdstip modaliteit (groupwork) ook volstaan of misschien zelfs effectiever zijn.

Stof tot nadenken bij de volgende keer dat je een teamactiviteit uitvoert of laat uitvoeren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten