Relevant materiaal voor mij, omdat we binnen SCOH met een werkgroep gestart zijn die juist met het onderwerp ict-gebruik voor leren aan de slag gaat. Het doel van deze werkgroep is te komen tot een bepalingen waaraan het ict-gebruik aan onze scholen minimaal zou moeten voldoen. Wat vinden wij nou dat nodig en gewenst is met ict en onderwijs? En hoe ondersteunen we scholen en leraren daarin?
Deze werkgroep is inmiddels verdeeld in een paar subgroepjes die met de volgende onderwerpen aan de slag gaan.
- ICT als leermiddel (voor rekenen, taal, enz..)
- ICT als doel (mediawijsheid, programmeren e.d.)
- Benodigde infrastructuur
- ICT-bekwaamheid van leraren
Op het hoe en waarom van deze werkgroep zal ik later nog wel eens ingaan. In deze blogpost wilde ik dus inzoomen op het eerste onderwerp. ICT als leermiddel, oftewel ICT voor leren. Welke uitgangspunten kun je dan hanteren. Laura noemt volgens Wilfred de volgende:
- Stel leerdoelen voorop, niet de technologie
- Maak gebruik van 'open' leertechnologie die juist nieuwsgierigheid stimuleert, en lerenden in staat stelt op onderzoek te gaan.
- Zorg ervoor dat ICT leren niet gemakkelijk maakt.
- Neem feedback serieus
- Wees vooralsnog sceptisch over geïndividualiseerd leren
- Houd op een authentieke manier rekening met de interesses van lerenden
- Maak gebruik van technologie die sociale interactie ondersteunt
- Maak gebruik van open educational resources
Wilfred voegt daar de volgende opmerkingen nog aan toe.
- Het belang van activerende didactiek
- Het belang van veel afwisseling
- Het bevorderen van intrinsieke motivatie
- Het niet vrijblijvend inzetten van leertechnologie.
Wat mij betreft waardevolle bijdragen die ik zeker mee ga nemen naar onze werkgroep.
Wie aanvullingen heeft, is uitgenodigd te reageren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten