maandag 4 januari 2016

Cognitive Load Theory haarfijn uitgelegd

Gisteren las ik een post op Blogcollectief Onderzoek Onderwijs van Paul Kirschner. Hij schreef een heel heldere uitleg over de Cognitive Load Theory (CLT). Volgens hem zijn daar nog wel wat misverstanden over en met deze post wilde hij die uit de wereld helpen. Lees en leer meer op dat blog.

Samengevat kom ik op het volgende (let wel: dat is mijn interpretatie van wat Paul Kirschner schrijft):
Leren veroorzaakt belasting van het werkgeheugen. We kunnen de CLT gebruiken om na te denken over welke belasting we wél willen laten bestaan tijdens leren en welke niet.
Daarbij onderscheidt de theorie drie soorten belasting:
1. Inherente belasting. Die heeft te maken met de complexiteit van de taak.
2. Nuttige belasting. Die bevordert het leren.
3. Irrelevante belasting. Die werkt het leren tegen.

Voorbeeldje daarbij:
Ik kan me voorstellen dat je hierom de radio uitzet als je Franse woordjes probeert te leren.
Maar dat je muziek juist ondersteunend inzet als je luistert naar en meezingt met tafelliedjes als je de tafel van vermenigvuldiging probeert te leren.
De muziek is in het eerste voorbeeld een vorm van irrelevante belasting. In het tweede voorbeeld is het een vorm van nuttige belasting.

Ooit schreef ik overigens ook iets over cognitieve belasting waarbij de theorie over Multimedia learning van Mayer  ter sprake kwam. Zie hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten