zondag 3 januari 2016

13 functies om slim(mer) met je email om te gaan

Morgen begint 'het gewone leven' weer. Veel van mijn lezers zullen morgen ook hun emailbox weer induiken (of misschien heb je dat stiekem vandaag al een beetje gedaan). Na een periode van relatieve rust zit het ritme er komende week er als vanzelfsprekend na een dag al weer in. Tenminste, zo gaat het meestal.

Tijd voor wat tips om slimmer om te gaan met je mailbox. Ik heb ze niet zelf verzonnen. In november vond ik deze tips op OfficeBlogs, een blog van de maker van Outlook en Office365. Je mag alleen daarom al aannemen dat ze weten waar ze het over hebben. Toch?

De tips zijn kort samengevat (en vertaald) de volgende. Het is vooral van toepassing bij het gebruik van Outlook. Maak eens gebruik van de volgende functionaliteit:
1. Toekomstige of uitgestelde bezorging
2. Gespreksweergave
3. Voorwaardelijke opmaak
4. Regels
5. Email naar sms
6. Bureaublad waarschuwingen (uitzetten!)
7. Email sjablonen
8. Bewaar emailtjes als bestanden
9. Snelle stappen
10. Automatische opschoning
11. Gedelegeerde toegang

Meer informatie in de blogpost van OfficeBlogs. Daar staan per tip de beschrijvingen erbij. Sommige functionaliteit kende ik nog niet. Met 'email naar sms' heb ik bijvoorbeeld geen ervaring. Maar ik heb daar ook niet echt behoefte aan. Hetzelfde geldt voor automatische opschoning. Dat doe ik liever zelf. De 'email sjablonen' lijken me wel handig. Daar ga ik binnenkort eens werk van maken.

Verder mis ik in dit rijtje nog de functionaliteit van stemknoppen toevoegen aan je email zodat je snel een ja/nee vraag kunt laten beantwoorden door een groep geadresseerden. En de functionaliteit om antwoorden op jouw mailtje naar een ander adres te laten verzenden. In sommige gevallen is dat ook handig om in je arsenaal te hebben. Daarmee komen we op 13 tips.

Welke tip of functionaliteit mis jij nog?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten