zaterdag 16 mei 2015

9 gebruiksmogelijkheden van het digibord

In een vorige blogpost ging ik in op de verschillende smaken digibordsoftware die er zijn. Met het risico open deuren in te trappen wil ik vandaag aandacht besteden aan de gebruiksmogelijkheden van het digibord in je onderwijs. Ik pretendeer allesbehalve volledig te zijn. Mocht je aanvullingen of kritische opmerkingen hebben, dan hoor ik dat gaarne.

Leren doe je immers samen.

Multimedia
De eerste en makkelijkste verdienste van een digibord tot je beschikking hebben, is het feit dat je meteen toegang hebt tot een groot aantal vormen van media. Je kunt filmmateriaal afspelen, infographics en animaties laten zien, geluidsopnamen afspelen en interactieve modellen gebruiken die je instructie positief kunnen ondersteunen.
Bronnen daarvoor zijn youtube, methodegebonden software, en bijvoorbeeld Pinterestborden (erg handig voor lessen beeldende vorming).

Oneindig gebruik van de ruimte
Een digitaal schoolbord geeft je een oneindig gebruik van de ruimte op je scherm. Sommige applicaties kunnen binnen modellen inzoomen en uitzoomen, andere applicaties geven een oneindig aantal "pagina's" (eigenlijk een term die er digitaal niet toe doet, maar die uit de analoge wereld komt), en er zijn applicaties die het schrijfoppervlak oneindig uitbreiden. De wisser van het bord is hiermee gereduceerd tot gum die je gebruikt als je een schrijf- of tekenfoutje maakt. Je hoeft nooit meer je bord volledig te wissen.

Plaatsonafhankelijk voorbereiden, opslaan en delen van lessen
De traditionele digibordsoftware werd lokaal op een pc geïnstalleerd en werkt met een eigen bestandsformaat. Als je het pakket ook op je computer thuis installeert (of elders) dan kun je een les op die andere computer voorbereiden en hem op je klascomputer weer inladen. Ook kun je de losse bestanden via een gedeelde schijf, een dropbox of via mail delen met collega's van binnen en buiten je school.
De komst van online, cloudbased digibordsoftware (zoals Gynzy en Prowise) maakt die mogelijkheid nog laagdrempeliger. Want alles wat je nodig hebt, is een browser met toegang tot internet om het te laten werken. De bestanden worden binnen de cloudapplicatie opgeslagen en zijn vanaf iedere computer toegankelijk.

Opnemen van lesonderdelen voor later gebruik
Met zogenaamde screencapture software kun je je les die je geeft (of onderdelen daarvan) opnemen en ter beschikking stellen aan de leerlingen zodat ze het later nog eens kunnen terugkijken. Voor dat terugkijken kun je ze in de gelegenheid stellen tijdens vervolglessen, of je zet het online en dan kunnen ze er thuis nog eens naar kijken, bijvoorbeeld tijdens het maken van het huiswerk. In dat laatste geval werk je een beetje toe naar een werkvorm die flipped classroom heet.

Verbinding met buitenwereld
Met online collaboration tools zoals Skype, Padlet, of Twiddla kun je de buitenwereld in de klas halen, of de klas naar de buitenwereld toe brengen (net vanaf welk perspectief je het bekijkt). Kennisnet heeft ooit een project gedraaid dat 'expert op afstand' heette. Ik weet niet of dat nog ergens te vinden is. Ik heb er ooit over geblogd.
Verder maken die tools dat (langdurig) zieke leerlingen de lessen mee zouden kunnen volgen. Ze kunnen met de juiste tools zelfs meekijken met wat er op het bord gebeurt.

Terugkijken van lessen
Een steeds terugkerend onderdeel in je lesgeven zal ongetwijfeld zijn dat je terugkijkt op eerdere lessen om te zien wat je toen geleerd hebt. En daarmee maak je dan de aansluiting tussen twee of meerdere lessen. Door de aantekeningen erbij te pakken die toen op het bord stonden, maak je het teruggrijpen op de eerdere les nog weer wat makkelijker. Je kunt letterlijk laten zien waar je het toen over gehad hebt.

Realtime samenwerken
Sommige tools (zoals RealtimeBoard en Scribblar) geven je de beschikking over een whiteboard dat je vanaf ieder apparaat met internettoegang via de browser kunt delen. Als je leerlingen over genoeg apparaten beschikken, maakt dat brainstormsessie wel heel eenvoudig. Maar je zou ook een werkvorm kunnen bedenken waarbij je samen met een andere klas (de parallelklas of een klas van een andere school) laat samenwerken aan bepaalde opdrachten.

Polling
Steeds meer digibordsoftware heeft functionaliteit in zich om polling mogelijk te maken. De leerlingen hebben dan wel iets van een apparaat nodig om hun stem of antwoord in te geven. Bij Activboards zat die functionaliteit bijvoorbeeld al heel vroeg ingebouwd, maar daarvoor moet je dan aparte hardware aanschaffen (stemkastjes) om daarvan gebruik te kunnen maken. Bij de software van Prowise zit een module die ProConnect heet. Het voordeel van dit module is dat het met ieder apparaat met internettoegang werkt. Je kunt afbeeldingen, tekst en meerkeuze vragen naar het apparaat van de leerlingen toesturen en zij kunnen dan ieder individueel antwoorden. Het vergroot de betrokkenheid ten opzichte van het traditionele beurten geven enorm, omdat je van ieder leerling een antwoord verwacht. Daarnaast kun je in veel gevallen ook de antwoorden van de leerlingen opslaan, zodat je achteraf een analyse zou kunnen doen op die resultaten. Je krijgt daardoor veel meer feedback over of je les is aangekomen en of je je doelen gehaald hebt.

Gebruik zoals traditioneel krijtbord / whiteboard
En als laatste kun je een digibord uiteraard gewoon gebruiken als traditioneel krijtbord of whiteboard. Alles wat zo'n bord kon, is ook mogelijk op je digibord. En meer... zoals hierboven blijkt.


2 opmerkingen:

Frits Kramer zei

Leuk artikel! Ik ben zelf werkzaam voor een bedrijf dat gespecialiseerd is in digischoolborden en alles wat hier bij hoort.

Wat mij opvalt is dat men nog veel meer men met digiborden kan doen.

Er zijn zoveel toepassingen, waardoor lesgeven nog een stap kan maken.

Remko Boers zei

Ja, dat probeerde ik hierboven ook te omschrijven. :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...