vrijdag 16 januari 2015

Leestips t/m 16 januari 2015

Afgelopen week heb je ongetwijfeld de gastblog van Maurits gezien over Office365. Hij doet daarin uit de doeken over welke applicaties je gaat beschikken als je die omgeving inricht voor je school. Meer daarover dus hier. (Andere gastblogs vind je hier en hier.) OfficeBlogs doet -daaraan gerelateerd- meteen een duit in het zakje met een bericht over OneNote for Teachers dat beschikbaar is binnen Office365.

Verder in deze leestips een diversiteit aan onderwerpen, Onder andere een paar interessante blogposts van bekende edubloggers. En wat nieuws rond tablets, leerlinggegevens, Onderwijs2032, het gevaar van kunstmatige intelligentie en investeringen in e-learning.

Alvast fijn weekend!

Uitwisselen van leerlinggegevens: handig, maar binnen grenzen - Kennisnet.nl
"Hoe kijken leraren en leidinggevenden aan tegen het personaliseren van het onderwijs, het gebruik van ict en het uitwisselen van gegevens? Deze vraag was onderwerp van discussie op het Onderwijspanel van OIG. De resultaten van de peiling zijn vertaald naar een overzichtelijke infographic." Lees verder...

Simons over mindsets en mindshifting - Jeroen Bottema op Leervlak.nl
"Afgelopen vrijdag verzorgde Robert-Jan Simons een masterclass voor onze studenten van de masteropleiding Leren & Innoveren. Simons ging in gesprek met de studenten over het thema mindsets, specifieke mindsets over leren en hoe je deze kunt veranderen (mindshifting). Dit is ook het thema van de afscheidsrede van Simons van december 2013." Lees verder...

Experts waarschuwen voor gevaren kunstmatige intelligentie - Nu.nl
"Het Future of Life-instituut waarschuwt in een open brief voor de potentiële gevaren van verdere ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie.
Dat doet het in een open brief, die is ondertekend door meerdere experts binnen het vakgebied, waaronder Stephen Hawking, de oprichters van kunstmatige intelligentiebedrijf Deepmind en Tesla-ceo Elon Musk." Lees verder...

Paul Schnabel gaat Platform #Onderwijs2032 leiden - Vives.nl
"Paul Schnabel is benoemd tot voorzitter van het Platform #Onderwijs2032. Dit platform bestaat uit experts van binnen en het buiten het onderwijs. Zij gaan in opdracht van het kabinet een advies schrijven dat antwoord geeft op de vraag welke kennis en vaardigheden leerlingen nodig hebben om optimaal in onze toekomstige samenleving te participeren." Lees verder...

Investeerders in e-learning-bedrijven - e-learning.nl
"Silicon Valley krijgt oog voor het onderwijs. Dat is de strekking van een recent artikel in de New York Times. Volgens een rapport van CB Insight, investeerden venture capitalists vorig jaar ruim 1,87 miljard dollar in ‘ed tech companies’. Dat is 55% meer dan het jaar ervoor." Lees verder...

Save your Outlook.com email attachments to OneDrive in one click - OfficeBlogs
"We’re excited to announce the new Save to OneDrive feature, a simpler way to manage and save your email attachments. This is a feature you’ve been asking for and today we’ve begun rolling it out to all Outlook.com customers worldwide. If you don’t have it yet, please check back over the coming week." Lees verder...

Wat bepaalt of een ICT-toepassing door vrijwel iedereen gebruikt wordt in een school? - Jeroen Bottema op Leervlak.nl
"In 2012 deed het lectoraat Teaching, Learning & Technology (voorheen eLearning) i.s.m. Kennisnet onderzoek naar de factoren die een rol spelen bij de acceptatie en duurzame implementatie van ICT in het onderwijs. Daar heb ik toen ook een blogpost over geschreven. Vandaag heb ik in het zogenaamde DLWO-overleg van Hogeschool Inholland een korte bijdrage verzorgd over dit onderzoek, en het daarbij behorende prototype van de implementatiesuccesvoorspeller." Lees verder...

Grenzen verdwijnen en Bruggen worden nu geslagen en niet pas in 2030 - Karin Winters op KarinBlogt
"Een korte Inleiding voor de lezer. Bij Fontys pakken ze het laatste Thema in de Master Leren en Innoveren op een game- achtige manier aan. Daar heet de Ecologie van Innoveren: LA4. Thema is dus hetzelfde naam is wat anders. De MLI studenten worden uitgedaagd om in leerteams een innovatief beeld te geven hoe het onderwijs er in 2030 uitziet.
Ik zoek het even wat dichter bij huis, maar voor de toekomst denk ik dat Boundary Crossing vanzelfsprekend moet zijn in onderwijs. Gisteravond heb ik op Twitter gezegd dat ik er vandaag een blogpost met daarbij behorende bronnen zou schrijven. Omdat Judith en Marcel altijd naar elkaar schrijven op 2bejammed, doe ik dat ook op deze manier. Let the Battle begin…." Lees verder...

Onderzoek: verhogen welkomtsmails de activiteit in een community? [case] - Erik Weijers en Peter Heine op Frankwatching
"Hoe stimuleer je (ex-)patiënten om online te communiceren over hun ervaringen, in dit geval met kanker? We voerden met Kanker.nl twee tests uit om te bepalen of welkomstberichten nieuwe leden van de community aansporen tot het delen van ervaringen. Deze welkomstmails bleken flink effect te hebben. In beide tests werden de deelnemers (ruim) dubbel zo actief, in vergelijking met een controlegroep die geen welkomstmail kreeg." Lees verder...

OneNote for teachers -- training, lesson plans and new languages for Class Notebook Creator - OfficeBlogs
"As developers of OneNote and the OneNote Class Notebook Creator, we realize that creating exciting products is only the first step towards to making a difference in education. The next steps are to actively train educators on how they can use OneNote in ways that are immediately relevant to their daily school lives and give them the content that serves as a basis for further curriculum generation. The goal behind OneNoteforTeachers.com, a new site developed exclusively for educators is to take a completely new OneNote user and magically turn them into a “OneNote Ninja” in about an hour without any cost to them or their school." Lees verder...

8 recensies over 8 (onderwijs) tablets - ICTnieuws.nl
"De komende weken verschijnt een nieuwe recensie-serie over tablets, geschreven vanuit het perspectief van de dagelijkse onderwijspraktijk. ICTnieuws.nl heeft een aantal leveranciers bereid gevonden een of meerdere tablets ter beschikking te stellen voor een praktijktest in de klas. Docenten van verschillende scholen (PO, VO en MBO) mochten samen met hun leerlingen vanuit hun onderwijsachtergrond onderzoeken of een bepaald device al dan niet geschikt is voor dagelijks inzet in de klas." Lees verder...

Positieve effect van delen en discussie via sociale media - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Sociale media bieden didactische mogelijkheden voor het onderwijs. Het gebruik ervan binnen het onderwijs is echter ook aan kritiek onderhevig. Leerprestaties lijden er onder, als jongeren tijdens het studeren gebruik maken van, bijvoorbeeld, Facebook.
Recent onderzoek laat echter zien dat het gebruik van sociale media ook de betrokkenheid van gebruikers bij onderwerpen kan vergroten." Lees verder...

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...