vrijdag 9 januari 2015

Leestips t/m 9 januari 2015

Weer van alles wat, deze keer. Er zitten berichten tussen over bekwaamheid en professionalisering, over kanteling, samenwerking, tablets, en de (on)zin van huiswerk. Het een en ander geeft weer stof tot nadenken. Daarnaast ook gewoon wat simpele nieuwsberichten over nieuwe tools die beschikbaar zijn gekomen, zoals DuoLingo.
Doe er je voordeel mee.


ICT ontwikkelingen in het onderwijs vanaf 2015 - Mark Timmermans op marktimmermans.nl
"De drie belangrijkste “Onderwijs en ICT” ontwikkelingen die ik momenteel zie zijn:
1. ICT verandert het onderwijs daadwerkelijk
2. Focus op ICT vaardigheden van leerkrachten
3. Professionalisering onderwijs organisaties op het gebied van informatiemanagement" Lees verder...

Tablets zijn krachtige leertechnologieën, maar geen babysitter - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"De bijdrage Tablets make great learning tools for kids, but parents should be vigilant laat zien dat tablets rijke leertechnologieën zijn, maar dat ouders de tablet niet als een ‘babysitter’ moeten gebruiken. De aanbevelingen voor ouders gelden m.i. ook voor leerkrachten." Lees verder...

De wurggreep die zichzelf in stand houdt - Erno Mijland op Alles kan altijd beter
"Ik lees momenteel 'Verandering van tijdperk' waarin Jan Rotmans zijn ideeën over de kantelende samenleving uiteenzet. Een zin in het hoofdstuk over de gezondheidszorg triggerde mijn gedachten:
"De relatie tussen zorgverlener en zorgvrager was ooit gebaseerd op vertrouwen, aandacht, passie en bezieling. Die relatie is verworden tot een relatie tussen zorgleverancier en cliënt op basis van kosten, doelmatigheid, efficiency en afrekenbare doelen."
Het ging me niet om de gemakkelijk te bedenken parallel met het onderwijs." Lees verder...

Onderwijsexpert: "Meeste huiswerk ik volledig zinloos" - Vives
"Tom Bennett, een leerkracht en onderwijsexpert, schrijft in de Times Educational Supplement dat het meeste huiswerk dat leerkrachten aan hun leerlingen geven, compleet zinloos is. Zijn uitspraken worden tot dusver voornamelijk positief onthaald." Lees verder...

De Osmo - Maak je iPad interactief - Eveline Kaleveld op Kleutersdigitaal
"De Osmo is echt iets heel vernieuwends voor de iPad. Als je de Osmo gebruikt bereik je dat kinderen niet alleen maar op het scherm aan het tikken zijn, maar ook met echt materiaal bezig zijn." Lees verder...

The Office for Android tablet preview expands - OfficeBlogs
"Over the last two months, we have heard from people all over the world who want the power of Office on their Android tablet. The feedback we’ve received through this initial phase of preview has helped us shape and optimize the Office experience for Android tablet users. Your feedback also helps us plan and prioritize future feature updates.
Today, we are excited to announce that we are further expanding the preview." Lees verder...

Didactische ICT-bekwaamheid van de docent - Jeroen Bottema op Leervlak.nl
"Vandaag was ik op bezoek bij Windesheim in kader van een ADEF ICT bijeenkomst, in het nieuwe Lab21. In deze inspirerende setting presenteerde diverse opleiders en onderzoekers van de lerarenopleidingen van Windesheim op welke manieren zij bezig zijn met het vraagstuk van de integratie van ICT in de lerarenopleiding. Joke Voogt, lector Onderwijsinnovatie & ICT, verzorgde een bijdrage over didactische ICT-bekwaamheid: hoe zien we nu wanneer studenten op de lerarenopleiding didactisch ICT-bekwaam zijn?" Lees verder...

Talen-app Duolingo brengt platform voor scholen uit - Nu.nl
"De populaire talen-app Duolingo, waarmee gebruikers spelenderwijs vreemde talen kunnen leren, brengt een platform voor scholen uit. Duolingo for Schools maakt het voor leraren mogelijk om Duolingo-resultaten van leerlingen te bekijken. Leraren krijgen een overzicht te zien, waarbij de app aangeeft waar leerlingen nog precies moeite mee hebben. Het platform is gratis te gebruiken door scholen en leerlingen." Lees verder...

Samsung lanceert Smart Sharing-platform voor kennisdeling in het onderwijs - Vives
"Kennis, nuttige apps en best practices delen om onderwijsinnovatie te stimuleren. Dat is het doel van het ‘Smart Sharing-platform’ dat Samsung heeft ontwikkeld voor het primair onderwijs. Op dit online platform kunnen onderwijsprofessionals – van leraren en directieleden tot IT-coördinatoren – vernieuwende ideeën en inzichten uitwisselen. Het platform is onderdeel van het overkoepelende Smart Education Hub (SEH)-programma, een initiatief van Samsung en diverse partners uit het onderwijsveld dat in 2014 is gelanceerd." Lees verder...

Techniek zonder pedagogiek is gedoemd te mislukken - Edwin van der Zalm op ev.nl
"De belofte dat technologie het onderwijs gaat veranderen lijkt altijd op zo’n 5 jaar in de toekomst te blijven hangen. Waarom is dat zo en waarom zou dat binnenkort anders zijn? De Canadese onderwijsvernieuwer en wetenschapper Michael Fullan heeft hierop een duidelijke visie.
Om te beginnen: waarom zou het onderwijs moeten veranderen?" Lees verder...

5 frustaties van teamwork - Barbara Stolte op ev.nl
"Samenwerken is niet eenvoudig. Hoe dat komt, daar is soms lastig de vinger op te leggen, vooral als je er zelf middenin zit en vooruit wil met die nieuwe ontwikkeling of dat nieuwe project. Patrick Lencioni schreef het boek ‘The Five Dysfunctions of a Team’, in het Nederlands vertaald met ‘De vijf frustraties van teamwork’. Werkt heel verhelderend als je merkt dat een team niet (meer) functioneert. In het boek schetst hij de volgende piramide:" Lees verder...

SAMR-model via video uitgelegd - Wilfred Rubens op te-learning.nl
"Ik gebruik het SAMR-model vaak als ‘bril’ om te kijken naar het gebruik van ICT voor leren. Via The Whiteboard Blog ben ik gestuit op een video over dit model." Lees verder...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten