Als leerkracht van groep 8 op een basisschool in Den Haag zocht ik naar een manier om informatie uit te wisselen met ouders en kinderen. De rapport- en oudergesprekken vinden altijd netjes plaats, maar waar en wanneer is er nu tijd en ruimte om de dagelijkse praktijk te delen? Bij een oudergesprek merk je dat ouders het erg kunnen waarderen wanneer er iets persoonlijks over het kind of een leuke anekdote uit de groep wordt verteld. Ook ik voel de behoefte om niet alleen de prestaties te delen.
De inzet van sociale media leek een mogelijkheid. Vorig jaar gaf ik les aan groep 6 en was ik gestart met Twitter. Dit was een redelijk succes, veel kinderen en ouders waren actief dan wel passief betrokken. Dit jaar gebruik ik in plaats van Twitter, Klasbord. Klasbord lijkt veel op Twitter en is goedgekeurd door het bestuur van onze scholengemeenschap. Ook Edmodo gebruik ik sinds dit jaar. Dit is een site en app waar kinderen en ouders het huiswerk kunnen zien en eventueel downloaden.
Ik zie Edmodo als een site voor zakelijk gebruik en Klasbord voor alle andere zaken.
Klasbord
Wat is het?
Onderwijsapp/site. Lijkt op een combi tussen Twitter en Facebook. Leerkracht (en leerlingen) plaatsen berichten en/of foto’s. Reacties kunnen hieronder geplaatst worden evenals zogenaamde ‘toppies’. Denk aan de ´vind-ik-leuk-knop´ op Facebook.
Voordelen:
- Uitwisselen dagelijkse praktijk op school. Kinderen willen niet altijd thuis vertellen. Ouders krijgen een inkijkje. Ouderbetrokkenheid wordt gestimuleerd.
- Leerlingen (en ouders) reageren op berichten/foto’s. Leuk voor het groepsgevoel.
- Positieve omgeving. Sociale controle, iedereen kan het lezen.
- Gesloten omgeving. Veilig. Eventueel als leerkracht berichten controleren voor het plaatsen.
- Je kunt een poll houden onder de actieve leden.
- Gemakkelijk en snel in het gebruik.
- Gewoon leuk!
Nadelen:
- Leerlingen plaatsen zelf berichten (is optioneel). Niet altijd relevant: ‘vervuiling’
- Als leerkracht ziet dat leerlingen nog zeer laat actief zijn, roept dat vragen op; opvoedingstaak of is dit een taak voor de leerkracht om hier iets mee te doen?
- Moet via een e-mailaccount geactiveerd worden.
- Niet iedereen is lid of actief.
- Je moet beschikken over een smartphone, tablet of internetverbinding op PC.
- De app valt nog wel eens uit. De lay-out is mooi, maar de zogenaamde ‘toppies‘ staan in de foto’s, waardoor de foto soms niet goed zichtbaar is.
Edmodo
Wat is het?
Edmodo is een huiswerksite. Er is een agenda van de klas met uitjes en huiswerk. Belangrijke mededelingen kunnen hier geplaatst worden. Wanneer er veel foto’s zijn om te delen, bijvoorbeeld van een schoolreis of sportdag, dan kan dat hier.
Leerlingen kunnen op Edmodo thuis vragen stellen aan de leerkracht. Digitaal huiswerk kan gedownload worden.
Leerlingen krijgen een code om in te loggen. Ook ouders kunnen zich op Edmodo aanmelden en zien wat een leerling te doen heeft. Lijkt op een versimpelde versie van Magister op het VO, cijfers van de leerlingen staan hier niet op.
Voordelen:
- Leerlingen krijgen niet alleen op school overzicht in wat er staat te gebeuren, maar ook thuis.
- Ouders kunnen meekijken met hun kind. Meer controle.
- Huiswerk digitaal geven. ‘Juf, ik ben mijn blaadje kwijt’, is niet meer voldoende…
Nadelen:
- Ouders kunnen meekijken met hun kind. Meer controle.
- Kinderen kunnen na schooltijd en in het weekend vragen stellen. Niet elke leerkracht vindt dit prettig. Maak afspraken met de kinderen wanneer je wel en niet reageert.
- De site werkt soms wat log.
- De app is niet zo uitgebreid als de site.
Tips voor op een app of site zoals Klasbord:
- Toetstip: een vraag die je een extra bonuspunt kan geven op een aankomende toets. Leuk bij de zaakvakken.
- De kledingtweeling: foto van kinderen die hetzelfde aan hebben
- Raadplaatje (bijv. ingezoomde foto)
- Foto’s van gymles of creatieve les
- Gebruik een app als PhotoGrid om meerdere foto’s in één plaatje te vangen
Britt, hartelijk bedankt voor jouw bijdrage.
Deze gastblog is de vijfde in een serie gastblogs die op WitBlauw verschijnen. Gedurende mijn werkzame leven ben ik inmiddels veel voorbeelden tegengekomen van onderwijsmensen die technologie op een doordachte, handige of pragmatische manier inzetten in hun onderwijs. Deze goede voorbeelden verdienen het om gedeeld te worden. Met deze gastblogs wil ik bijdragen aan de zichtbaarheid hiervan.
Als je ook zo'n gastblog wilt schrijven, omdat je technologie op een doordachte, handige of leuke manier inzet, laat het dan weten. Je kunt hieronder reageren of via het reactieformulier op het tabblad contact. Commerciële uitingen zullen overigens genegeerd worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten