zaterdag 31 januari 2009

Activsoftware Inspire Edition Preview tot 1 maart te downloaden


ActivPrimary gaat vernieuwen. Dat werd een tijdje geleden al via geruchten aangekondigd.

Tot 1 maart kun je een proefversie (beta) van de nieuwe software downloaden en uitproberen. Je moet je alleen even registreren op de site van Promethean. De nieuwe versie heet Activ Inspire Edition.

Op de volgende twee plaatsen, kun je meer lezen over de update:
Makk's hoekje - Maurits Knoppert
ICT-in-school - Gerrit Aalbregt

Promethean vraagt overigens feedback over deze versie.
En als je tutorials zoekt, moet je ook op de site van Promethean zijn.


(plaatje via www.btowstore.com)

Meer lezen
Deelbaar digibord
ActivArena en SmartTable
Meerdere muizen op 1 scherm

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

donderdag 29 januari 2009

Tijdtheorie


Mensen die een hoop te doen hebben (en wie heeft dat niet?), doen er verstandig aan om zo goed mogelijk met hun tijd om te gaan.

Via lifehacking.nl werd ik een tijd geleden geattendeerd op een blog over Timemanagement. Op dat blog werd een algemene theorie over timemanagement uit de doeken gedaan. Het blog is inmiddels verhuisd. En de theorie is op het nieuwe blog wat moeilijker te vinden.

De theorie valt uiteen in 11 componenten:
1. Capturing - Hoe en waar komen je taken cq. vragen binnen?
2. Emptying - Hoe leeg je je lijstjes snel?
3. Tossing - Wat gooi je weg?
4. Acting now - Wat doe je meteen?
5. Storing - Wat moet je bewaren?
6. Scheduling - Wat zet je in je agenda?
7. Listing - Wat zet je op (een) lijstje(s)?
8. Interrupting - Hoe zorg je dat je op tijd stopt of begint?
9. Switching - Hoe goed kun je schakelen?
10. Warning - Hoe laat je je waarschuwen als je systeem niet werkt?
11. Reviewing - Hoe en wanneer evalueer je je timemanagementsysteem?

Het mooie aan de posts op dat blog vind ik dat ze steeds eindigen met een aantal beheersingsniveaus: witte, gele, oranje of groene band. Een soort judo met de tijd, dus.


(plaatje via www.lanscape.nl)

Meer lezen?
6 manieren om 'ja' te krijgen
Kleverige websites maken
Veranderen, hoe doe je dat?

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

zondag 25 januari 2009

"6 manieren om 'ja' te krijgen"


Copyblogger geeft 6 manieren om 'ja' te krijgen. Dean Rieck schrijft een artikel over psychologische mechanismen die werken om mensen 'ja' te laten zeggen op een voorstel van jouw kant. In de verkoopwereld zal dit wel gesneden koek zijn, maar voor mij zitten er deuren tussen die nog open moesten.

In het kort (met vertaling):
Reciprocation - Uitwisseling
Commitment and Consistency - Toewijding en samenhang
Social Proof - Sociale druk
Liking - Sympathie
Authority - Autoriteit
Scarcity - Schaarste

Het volledige artikel vind je via copyblogger.com.

Leuk om in gedachten te houden als je weer eens een (ICT)verkoper aan de lijn hebt. :-)


Meer lezen:
Geen advertenties
Waarom zou je nou bloggen?
Brain Rules oftewel Brein regels

Of abonneer je via RSS of email (omdat je op de hoogte gehouden wilt worden ;-) )
>>> Wat is rss?

donderdag 22 januari 2009

Deelbaar digibord


Een nieuwe gadget? Een verrijdbaar digibord? Een multifunctionele ruimte voorzien van een digibord? Een rooster voor het gebruik van een digibord? Nee, daar gaat dit bericht niet over.

Ik heb het over een gedeelde ruimte op internet. Op Twiddla.com kun je gebruik maken van een soort whiteboard-achtige functie. Het mooie van het whiteboard is dat je op verschillende pc's dezelfde sessie kunt starten. Dat wordt dan dus een gedeeld digibord.

In de sessie kun je documenten of plaatjes uploaden. Je kunt html embedden (en dus video's delen). Er is een chatfunctie. En nog wat andere handigheidjes. Kijk zelf maar.

Het lijkt mij interessant voor samenwerking tussen klassen. Of een mogelijkheid tot samen lesgeven. En dat hoeft niet eens een collega van je eigen school te zijn.


Meer lezen
Jog the Web
Wikiwijs... in het onderwijs
Het beste digibord idee

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

woensdag 21 januari 2009

Feedburner naar Google


Nog een kort berichtje:
Mijn feeds heb ik via feedburner lopen. Feedburner is een tijd geleden overgenomen door Google. En Google is bezig om de feedburner accounts over te zetten naar hun eigen Google accounts.

Op vrijwillige basis kun je dat nu zelf al doen. En dat heb ik vanavond dus even gedaan. De interface van feedburner verandert een klein beetje qua layout. Ik mis hier en daar nog wat gegevens. Ik kan bijvoorbeeld nergens terugvinden waar het aantal visitors van dit blog nu staan.

Google gaf wel in een bericht aan dat de tellers de komende tijd wat kunnen afwijken. Dat verklaart misschien waarom mijn teller (hier rechts) van rond de 85 teruggezakt is naar 50 subscribers.
Ik ga me dan meteen afvragen: zat feedburner er dan zo erg naast, of kan Google niet tellen?


(plaatje via www.sciencetext.com)

Meer lezen
Als je je via email aanmeldt...
Opgepakt!
WitBlauw (be)zoeken

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

Jog the Web


Mijn delicious netwerk is niet zo groot, maar een van de mensen van wie ik de bookmarks volg, is Elke.

Zo kwam ik aan JogTheWeb.com.

Jog the Web is een dienst waarmee je een route op internet kunt uitzetten. Die route gaat dan langs verschillende websites die je als routemaker hebt uitgezocht.

Bij iedere website kun je een toelichting schrijven. Want als de route 'gelopen' wordt, blijft aan de zijkant steeds een balk van 'Jog the Web' zichtbaar. Daarin zit een klein navigatiepaneeltje en daaronder je toelichting.

Volgens mij kun je deze dienst goed inzetten om internetspeurtochten te maken voor gebruik in het onderwijs. Bij iedere te bezoeken website een opdrachtje, en klaar ben je. Is weer eens wat anders dan een tekstboek en een opdrachtenboek.


Meer lezen
Schrijf geschiedenis
Nintendo DS in Dordt
Mediawijs (2)

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

vrijdag 16 januari 2009

Master of Learning & Innovation, helaas...

Een tijdje geleden schreef ik over de MLI van Hogeschool Windesheim/Stenden. Gisteren kwam daar meer informatie over beschikbaar.
Het ziet er in mijn ogen nog steeds aantrekkelijk uit. Ik weet helemaal niet of mijn werkgever het zou steunen. Ik weet ook niet of ik precies aan de eisen voldoe. Maar dat hoef ik ook niet na te gaan, helaas. Want de lesplaatsen zijn in Zwolle en Leeuwarden. En dat is 'een beetje' buiten mijn regio... Helaas.

Voor leraren die wel geïnteresseerd zijn, is het in ieder geval goed nieuws dat de lerarenbeurs ervoor gebruikt kan worden. Zo staat op de site van windesheim bij de informatie over deze master.



Meer lezen
Meester in leren en innovatie
Lerarenbeurs op herhaling
Eduhub.nl

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

maandag 12 januari 2009

Ik heb een vraag


Ik heb een vraag. Over een foutje dat ik gisteren maakte. Ik zal het even uitleggen.

Als je de laatste twee posts op mijn blog bekijkt, zie je dat de vorige op 11 januari staat. En die daarvoor op 4 januari. Maar die van 4 januari plaatste ik na die van 11 januari. (Huh? Ja, precies..) De oorzaak zit hem in het feit dat ik een kladversie had van die post. En die kladversie heb ik op 4 januari voor het eerst geopend. Gisterenavond heb ik daar een 'nette' versie van gemaakt.

Die eerste datum van die kladversie onthoudt Google/Blogger dus. En ik zie nergens een manier om dat daarna nog te wijzigen.

Ik hoop dat er Blogger-bloggers zijn die me kunnen volgen. En me kunnen helpen.
Wat ik tot nu trouwens altijd deed, was de volledige post in een nieuw bericht zetten, zodat hij toch op de goede datum gepost werd. Maar dat is redelijk omslachtig. Dat kan vast makkelijker.

Ik hoor het wel. :-)
Alvast bedankt voor het meedenken.

Meer lezen
2008 wordt 2009
Geen advertenties
Waarom zou je nou bloggen?

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

zondag 11 januari 2009

Gaat Wikiwijs er zo uitzien?

"Curricula = courses of study
Wiki = a collaborative website where content is created and edited by members"


Vandaag stuitte ik op www.curriki.org. Je kunt lessen selecteren op vak, op onderwijsniveau, op maker, op taal, en nog wat andere criteria.

Ik moest meteen denken aan Wikiwijs. Gaat het met wikiwijs ook in die richting?


Meer lezen
Wikiwijs... in het onderwijs
Het hele internet wordt een wiki
Mediawijs

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

zondag 4 januari 2009

ICT Trends voor de basisschool


Het nieuwe jaar is het moment om met allerlei lijstjes van trends te komen. (Floris Vlasveld schreef bijvoorbeeld op Frankwatching over e-learning trends, waarop Wilfred Rubens reageerde met een eigen artikel.)

Ik ben niet zo'n trendwatcher, maar ik wil me er wel aan wagen een aantal trends te schetsen die voor ICT in het basisonderwijs van belang (gaan) zijn.

Trend 1. Webbased
Zwijsen heeft met de leerkrachtassistent Veilig Leren Lezen een killerapplicatie gemaakt voor het digibord. (Ik heb nog geen meester of juf horen klagen over dat programma.) Dit programma is volledig webbased. Naar voorbeeld van ondermeer Parnassys, zorgt ook Rovict dat het administratiepakket Esis dit jaar webbased wordt. Ik verwacht dat steeds meer (educatieve) pakketten webbased zullen gaan worden. Als school heb je dan alleen nog een internetverbinding nodig. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de manier waarop scholen hun ICT regelen.

Trend 2. Digitaal materiaal delen
In 2008 zal het steeds gewoner worden om via web 2.0 gereedschappen educatief materiaal te gaan delen met collega's. Niet alleen de ict-adepten onder het lerarenvolk zullen dit doen, maar ook de 'gewone' meester of juf. De motor hierachter zal mijn inziens toch de verdere invoering van het digibord zijn. Voorbeelden vind je via yurlsnet, kenniswiki, wikiwijs, samenzoeken

Trend 3. Deskundigheidsbevordering via Netwerkleren
De derde trend gaat over het uitbouwen van de bekwaamheid van leraren. Niet alleen de traditionele nascholing zal meer aftrek vinden. Via het internet is veel informatie beschikbaar: kenniskringen via vraagstukken van kennisnet, netwerkleren, maar ook je vak bijhouden zonder bemiddelend instituut komt binnen bereik. Kijk naar het gebruik van blogs (er komen steeds meer edubloggers bij), en het gebruik van bijvoorbeeld delicious. Zie mijn blogpost over subscriptions voor meer info.

Trend 4. Digitale didactiek
Langzamerhand wordt duidelijk dat we in het onderwijs niet om ICT heen kunnen. Daarbij wordt het steeds belangrijker dat we niet alleen weten hoe we de vakinhoud moeten (kunnen) onderwijzen, maar ook welke ICT mogelijkheden daarbij van dienst kunnen zijn. Dat schaar ik onder digitale didactiek. Op de volgende drie websites vind je meer informatie.
Digitale didactiek.be
Digitale didactiek.nl
Use to Learn.nl

Mis ik een trend? Of vind je dat het bovenstaande niet klopt? Voel je vrij om je mening te geven.


(plaatje via www.mvanderhoeve.nl)

Meer lezen
Kennisbasis ICT en lerarenbekwaamheid
ICT-hacks voor de basisschool
Shift Happens NL-versie

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

zaterdag 3 januari 2009

Gedetacheerd: Teach-In Group


Mijn vader wees mij op een artikel in een tijdschrift dat ging over de Teach-in Group. Toen hij het las, moest hij aan mij denken. Dus ik naar die website.

Deze groep is in 2005 opgericht en profileert zichzelf als dienstverlener voor het onderwijs. Ze richten zich zowel op docenten (onderwijsprofessionals) als op scholen (onderwijsorganisaties). En die proberen ze dan zo goed mogelijk te koppelen.

Voor de docenten geldt (ik citeer uit een van de brochures van de site):
"Het Onderwijs Prestatie Systeem, meetbare kwaliteit!
Dit is een systeem om de kwaliteit van het onderwijs meetbaar te
maken. Het stelt het behalen van resultaten centraal en koppelt deze
resultaten aan ons beloningsysteem. De mate waarin vooraf besproken
resultaten bij een onderwijsinstelling worden behaald, bepaalt
achteraf de hoogte van beloning van onze docent.
Wij stellen daarvoor hoge eisen aan onze docenten. Het zijn specialisten
op hun onderwijsgebied, die uitdaging en flexibele inzet prefereren
boven een vast dienstverband."


Voor de organisaties geldt (en ik citeer weer):
"Om uw onderwijsdoelstellingen te behalen, ondersteunen wij u met:
o Bevoegde en bekwame docenten bij tijdelijke behoefte in personeelsvoorziening;
o Bevoegde en bekwame onderwijsdeskundigen voor het realiseren
van organisatieveranderingen als gevolg van onderwijsvernieuwing,
die, vergelijkbaar met Interim managers in het bedrijfsleven,
de schoolleiding op tijdelijke basis kunnen ondersteunen."


Het is dus een detacheringsbureau voor leraren. Ze zetten in op kwaliteit. En de leraren die meedoen, worden dus ook betaald naar die kwaliteit. In Personeelbeleid (maandblad van de NVP) staat een interview met de oprichter Maurice Vink. (Voor degenen die meer willen weten.)

Heel even heb ik zitten kijken wat er voor het basisonderwijs te doen is bij het bureau. Een paar vacatures in Amsterdam. Maar dat is buiten mijn regio.

Dus hierbij bedank ik mijn vader voor de verwijzing, maar ik blijf lekker waar ik zit. Voorlopig. (We gaan immers een school bouwen...)


(plaatje via www.teachingroup.nl)

Meer lezen
Lerarenbeurs op herhaling
Meester in leren en innovatie
Kennisbasis ICT en lerarenbekwaamheid

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

vrijdag 2 januari 2009

Wikiwijs... in het onderwijs


Vanavond kwam ik via via toevallig uit op de site die het verschil moet gaan maken in het onderwijs. Begin december lanceerde minister Plasterk het idee van Wikiwijs. En nu staat er dus een wiki in de steigers. Ik citeer van die wiki:

"Wikiwijs moet van, voor en door leraren worden. Wikiwijs is een project dat leraren de kans biedt om zelf hun eigen lesmateriaal te ontwikkelen, in de vorm van digitale schoolboeken. Dankzij een Wikipedia-achtige aanpak kunnen ze die samen met elkaar uitwerken, aanscherpen, verbeteren, aanvullen, actualiseren. Je kunt elkaars materiaal beoordelen, je kunt leren van elkaars ervaringen, de ene leraar kan verder gaan waar de andere ophoudt. Zo ontstaan leermiddelen van het gehele onderwijs die zijn toegesneden op de brede variëteit aan leerlingen en docenten, gemaakt door leraren en voor leraren, geworteld in de dagelijkse lespraktijk. Methodes die meteen al in de praktijk beproefd zijn, waarvan de waarde meteen al vaststaat. En ‘Open Access’ is het uitgangspunt. Al het Wikiwijsmateriaal moet voor alle scholen vrij (gratis) toegankelijk zijn. Al het materiaal wordt ‘open’ beschikbaar gesteld en kan door elke leraar worden doorontwikkeld. De minister gelooft in de mogelijkheden van deze toepassing en in de bereidheid en professionaliteit van docenten om dit tot een succes te maken."

Vooralsnog wordt meebouwen aan de site alleen mogelijk gemaakt op uitnodiging. Je kunt als leraar wel je mening geven in een forum. Je kunt daar reageren op de volgende twee stellingen:
Stelling 1:
‘Wikiwijs in het Onderwijs’ draagt bij aan innovatie en vernieuwing van het onderwijs'

Stelling 2:
‘Wikiwijs in het Onderwijs’ is een zinvol hulpmiddel voor docenten om digitaal lesmateriaal te ‘ontwikkelen en te delen’

De discussie bij stelling 1 ligt nog stil. Bij stelling 2 is ie al in volle gang.

Andere blogs schreven al over wikiwijs, bijvoorbeeld:
Fons van den Berg: Groot nieuws en WikiWijs met Plasterk: waar haalt ‘ie het vandaan?
Wilfred Rubens: Wat ik vind van Wikiwijs
John van Dongen: Plasterk wil digitaal schoolboek: hetzelfde, oude liedje...
Margreet van den Berg: Wiki-wijs?

Voor de verzinners van de stellingen is het wel handig om ook even bij bovenstaande blogposts in de reacties te kijken...

Als toegift nog even het nieuwsitem uit het NOS-journaal. Ik zet er af en toe wel vraagtekens bij of de journalist wel weet waar hij het over heeft.


Al met al weet ik nog niet wat ik er van moet vinden. Ik denk dat het voorlopig voor de meeste van mijn collega's (uit het basisonderwijs) nog een 'ver van mijn bed'-show is.


(plaatje via www.ikiw.org)

Meer lezen
Drie stellingen
Mijn reactie op de onderwijsraad
Shift Happens NL-versie
Het hele internet wordt een wiki

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?