Op verschillende weblogs wordt gesproken over het advies dat naar de Tweede Kamer gaat. Nu even geen tijd om op de reageren, maar dat ga ik zeker doen.
Er zijn drie stellingen waarop je op de site kan reageren:
1.
Er tekent zich steeds duidelijker een kloof af tussen aan de ene kant de mogelijkheden van ict en het gebruik ervan in de samenleving, en aan de andere kant het ict-gebruik door scholen (po, vo, mbo). De kwaliteit van het onderwijs vraagt om een versnelde invoering van ict in onderwijs. Een goede manier daartoe is leraren actiever te doen zijn op het gebied van het maken en toepassen van digitale leermiddelen en onderdelen van digitale leermiddelen.
2.
Open source software en open educatieve content bieden kansen bij uitstek: leraren kunnen daarmee zelf hun leermiddelen kiezen en op maat arrangeren. Hieraan zou veel meer bekendheid moeten worden gegeven. Ook kunnen leraren meer dan nu bepaalde onderdelen van methoden zelf maken en beschikbaar stellen voor andere leraren.
3.
Aan het gebruik van open source software en open educatieve content zitten veel haken en ogen: juridische, bedrijfseconomische en onderwijskundige. De overheid moet de regie nemen bij het oplossen van deze problemen. Dergelijke oplossingen zullen leraren stimuleren meer te doen aan het ontwikkelen van content.
Ik moet nog even broeden, maar ik heb hier zeker nog wel wat over te zeggen. Ik zal wel niet de enige zijn.
Lees als je gaat reageren eerst even deze waarschuwing:
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.karssenberg.nl/weblog/2008/05/lastig-adviseren-bij-de-onderwijsraad.html