donderdag 27 november 2008

Nintendo DS in Dordt


Het AD kopt: Basisschoolleerlingen krijgen les met Nintendo

Kinderenlerenrekenen.nl kopt: taal en rekenen met spelcomputer .

En toen was mijn aandacht getrokken. Even zoeken op kennisnet leverde mij het vraagstuk van SBO Het Noorderlicht op:

"Kan de Nintendo DS met ‘Dr Kawashima Brain Training’ ervoor kan zorgen dat leerlingen in het speciaal basisonderwijs hun mentale vaardigheden in het algemeen, en op het leergebied rekenen in het bijzonder, vergroten in vergelijking van het aanbieden van de leerstof op de traditionele manier?"

Er zijn op die school twee groepen naast elkaar gevolgd. Een groep met Nintendo DS, en een groep zonder. De uitkomst: de groep met spelcomputer was meer gemotiveerd, was meer geconcentreerd en maakte minder fouten.

Ik geloof dat direct. Maar...

Mijn stelling is dat het werkt als volgt.
Kinderen vinden werken op een spelcomputer leuker. Het is anders dan anders. Ze zijn meer gemotiveerd omdat ze zich bijzonder voelen omdat ze met de spelcomputer mogen werken. Die motivatie zorgt voor een verhoogde concentratie. En daardoor maken ze minder fouten.

Wat nou als iedereen altijd met een spelcomputer werkt. Zoals er nu met schriften wordt gewerkt. Mijn stelling is dat de (extra) motivatie verdwijnt. De extra concentratie verdwijnt ook. En er worden weer net zoveel fouten gemaakt als voorheen.
Of ben ik nu te cynisch?

Er blijft overigens wel een argument over om de spelcomputer te gebruiken. De leerkracht heeft geen nakijkwerk en de leerling wel directe feedback. Wellicht dat dat voor minder fouten zorgt.


(plaatje via www.scubb.com)

Meer lezen
Digiboeken
Minilaptops ook geschikt voor basisschool?
Stemkastjes en het digitale bord

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

2 opmerkingen:

  1. Ik denk dat de jeugd van tegenwoordig meer wil werken met multimediale middelen dan het onderwijs dit toelaat (om wat voor reden dan ook) waardoor ze op de momenten dat het wel kan optimaal gaan presteren. Dat is ook ongeveer wat jij zegt. Los daarvan denk ik dat het goed is hier meer gebruik van te maken binnen het onderwijs. Leerlingen zijn nou eenmaal gewend hiermee te werken waardoor ze in staat zijn deze middelen efficiƫnt toe te passen in het onderwijs (en daar buiten). Het hoort/past nu eenmaal bij deze generatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem
    Niet alleen de 'jeugd van tegenwoordig' wil meer werken met mulitmediale middelen dan het onderwijs toelaat. Een grote groep juffen en meesters wil dit naar mijn mening ook. Het past inderdaad in de tijdsgeest om dit soort experimenten te doen.

    Daarentegen heb ik ook al kinderen uit groep 8 horen zeggen: "Juf, hoef ik vandaag niet achter de computer? Ik zit er thuis al zoveel achter."
    Onderwijs is meer dan alleen een effectieve inzet van (digitale) middelen.

    BeantwoordenVerwijderen