donderdag 11 december 2008

Kennisbasis ICT en lerarenbekwaamheid

Op leervlak.nl las ik een interessant bericht over de kennisbasis ICT. Het heeft te maken met competentiegericht leren, opleiden in de school, eindtermen en ontwikkelperspectief. Maar Jeroen Bottema kan dat veel beter uitleggen dan ik. Hij was dan ook bij het ADEF (Algemeen Directeurenoverleg Educatieve Faculteiten). Ik zou zeggen, lees zijn blogpost eens rustig door.

Waar het mij even om gaat is dat de informatie die Jeroen geeft, geldt voor het voortgezet onderwijs en de BVE-sector. Ik ben benieuwd of er ook een soortgelijke ontwikkeling gaande is voor het primair onderwijs. ICT wordt steeds belangrijker in het werk van een meester of juf. Maar in de competentiegerichte ontwikkeling van leerkrachten (in het kader van integraal personeelsbeleid) wordt de ICT amper genoemd. Volgens mij moet er een keer een punt komen waarop we daar niet meer aan voorbij kunnen gaan. En dan is zo'n kennisbasis ICT niet zo'n gek idee.

Overigens vond ik op het blog van Fontys Mediatheek ook een verwijzing naar het blog van Danniëlle Quadakkers die daar ook het een en ander over te zeggen heeft.


Meer lezen
Waarom zou je nou bloggen...?
Blind typen
Vroeger was het al net zo

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

2 opmerkingen:

  1. Er is een vergelijkbaar project geweest voor de Pabo's, met als één van de resultaten de pabotool: www.pabotool.nl

    Overigens linkt 'Kennisbasis ICT' naar de algemene Kennisbasis ven de lerarenopleiding VO. Daar komt de Kennisbasis ICT op termijn ook in te staan overigens, in het generieke deel, maard at is nu nog niet het geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Michel:
    Van de pabotool had ik wel eens gehoord. Maar dat is toch alleen een tool voor de mensen die nog voor meester of juf leren?

    De meesters en juffen die al voor de klas staan hoeven zich nooit te verantwoorden wat ict-gebruik betreft. Terwijl het wel steeds belangrijker wordt om daar 'iets' mee te kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen