vrijdag 2 januari 2009

Wikiwijs... in het onderwijs


Vanavond kwam ik via via toevallig uit op de site die het verschil moet gaan maken in het onderwijs. Begin december lanceerde minister Plasterk het idee van Wikiwijs. En nu staat er dus een wiki in de steigers. Ik citeer van die wiki:

"Wikiwijs moet van, voor en door leraren worden. Wikiwijs is een project dat leraren de kans biedt om zelf hun eigen lesmateriaal te ontwikkelen, in de vorm van digitale schoolboeken. Dankzij een Wikipedia-achtige aanpak kunnen ze die samen met elkaar uitwerken, aanscherpen, verbeteren, aanvullen, actualiseren. Je kunt elkaars materiaal beoordelen, je kunt leren van elkaars ervaringen, de ene leraar kan verder gaan waar de andere ophoudt. Zo ontstaan leermiddelen van het gehele onderwijs die zijn toegesneden op de brede variĆ«teit aan leerlingen en docenten, gemaakt door leraren en voor leraren, geworteld in de dagelijkse lespraktijk. Methodes die meteen al in de praktijk beproefd zijn, waarvan de waarde meteen al vaststaat. En ‘Open Access’ is het uitgangspunt. Al het Wikiwijsmateriaal moet voor alle scholen vrij (gratis) toegankelijk zijn. Al het materiaal wordt ‘open’ beschikbaar gesteld en kan door elke leraar worden doorontwikkeld. De minister gelooft in de mogelijkheden van deze toepassing en in de bereidheid en professionaliteit van docenten om dit tot een succes te maken."

Vooralsnog wordt meebouwen aan de site alleen mogelijk gemaakt op uitnodiging. Je kunt als leraar wel je mening geven in een forum. Je kunt daar reageren op de volgende twee stellingen:
Stelling 1:
‘Wikiwijs in het Onderwijs’ draagt bij aan innovatie en vernieuwing van het onderwijs'

Stelling 2:
‘Wikiwijs in het Onderwijs’ is een zinvol hulpmiddel voor docenten om digitaal lesmateriaal te ‘ontwikkelen en te delen’

De discussie bij stelling 1 ligt nog stil. Bij stelling 2 is ie al in volle gang.

Andere blogs schreven al over wikiwijs, bijvoorbeeld:
Fons van den Berg: Groot nieuws en WikiWijs met Plasterk: waar haalt ‘ie het vandaan?
Wilfred Rubens: Wat ik vind van Wikiwijs
John van Dongen: Plasterk wil digitaal schoolboek: hetzelfde, oude liedje...
Margreet van den Berg: Wiki-wijs?

Voor de verzinners van de stellingen is het wel handig om ook even bij bovenstaande blogposts in de reacties te kijken...

Als toegift nog even het nieuwsitem uit het NOS-journaal. Ik zet er af en toe wel vraagtekens bij of de journalist wel weet waar hij het over heeft.


Al met al weet ik nog niet wat ik er van moet vinden. Ik denk dat het voorlopig voor de meeste van mijn collega's (uit het basisonderwijs) nog een 'ver van mijn bed'-show is.


(plaatje via www.ikiw.org)

Meer lezen
Drie stellingen
Mijn reactie op de onderwijsraad
Shift Happens NL-versie
Het hele internet wordt een wiki

Of abonneer je via RSS of email
>>> Wat is rss?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten