zondag 2 april 2023

Over plantgoed, vergroenen, bomen, kabinetsbesluiten, samen en Weij

In een groentetuin is altijd iets te doen. 

Deze week werd het eerste plantgoed geleverd. Een aantal kisten met verschillende slaplantjes, prei, broccoli en koolrabi stonden op maandagochtend op de spreekwoordelijke stoep.
De plantjes staan inmiddels bijna allemaal in de grond. Op de foto de preiplantjes nadat ze nét geplant waren. Hierna hebben we er tunneltjes overheen gezet om ze een beetje te beschermen.

We zijn een klein paradijsje aan het bouwen aan de rand van de stad. Naast de zelfoogsttuin komt Streekproeverij Weij. Maar de oude kantine van de ijsbaan moet nog omgebouwd worden tot die toplocatie. Eind 2024 moet dat dan open gaan. Tot die tijd komt er een foodtruck te staan die vanaf half mei een kopje koffie en huisgemaakt lekkers gaat serveren. De zelfbouwcontainer die dienst gaat doen als foodtruck is afgelopen week geleverd. Dus Weij krijgt steeds meer vorm. 

En ik hoorde dat het eerste ontwerp voor Voedselbos Weij ook gemaakt is. Ik ben benieuwd!

Hieronder de leestips van deze week.

-- 

De leestips

Meer bomen planten dus. Liefst bomen die een beetje groot en oud mogen worden. In Maassluis weet ik nog wel wat plekken waar dat kan. En vergeet de struiklaag eronder niet.

De logica is ver te zoeken.

Komende week is het de week van de groene tuin. In dit artikel achtergrondinformatie en tips om je tuin verder te vergroenen.

We kunnen bomen met allergene pollen ook niet compleet weren uit de buitenruimte. Volgens mij is ook hier diversiteit de oplossing. Je plant een straat dus niet vol met alleen maar berken, maar zet allerlei soorten bomen neer. Met het bomenkompas kun je er dan ieder geval voor zorgen dat je ook genoeg niet-allergene bomen neerzet.

Mensen die nu nog steeds gif gebruiken in hun tuin, snap ik echt niet. Zie je dan niet hoe de wereld ervoor staat? Of kan het je gewoon niets schelen?

Grappig. Tot 7 april kun je stemmen. Ik ga voor het goudoogje, denk ik. Insecten die luizen eten zijn altijd welkom in mijn tuin.

Logische samenwerking.

Dat er meer verbinding moet komen tussen natuur en landbouw lijkt me evident.

Bij Weij en De Groentemeester ligt er verstopt in de grond ook een hoop steenafval. Delen daarvan zouden we kunnen gebruiken voor dit soort muurtjes.

Sprinklr is goed bezig. En wat hier staat klopt wel. De sierteelt sector zal ook naar biologisch moeten omschakelen als we de wereld een beetje leefbaar willen houden.

Tjongejonge, hoe moeilijk kan het zijn?

En nog zo iemand die goed bezig is.

Ook een idee. Composteerbare kleding om de afvalberg aan weggegooide kleding te verkleinen.

Leuk. Misschien ga ik die groepsfunctionaliteit wel inzetten bij De Groentemeester.

Ik ben mijn mening over kernenergie nog aan het vormen. Deze informatie is daarbij ook wel belangrijk om mee te nemen. Eigenlijk is het belangrijkste argument om voor kernenergie te zijn dat we niet in onze energiebehoefte kunnen voorzien met alleen zonne- en windenergie. Het is daarmee een beetje kiezen uit kwaden. Zouden we niet beter onze energiebehoefte naar beneden moeten bijstellen?

--

De kijktip

Wat hier door Charles Eisenstein gezegd wordt, raakt me op de een of andere manier. Hij steekt al die mensen die het goede proberen te doen een soort hart onder de riem. Het kleinste kan het grootste zijn dat je ooit zal doen. Je hoeft niet te streven naar meer, beter en groter om de impact te maken die jij vanuit jouw positie kan maken. Luister naar je hart en je weet wat je moet doen. Zo vat ik zijn boodschap een beetje samen.
Ik denk dat hij gelijk heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten