zondag 26 maart 2023

Over tuinboon, energietransitie, bestuiving, biologisch boeren en democratie

Afgelopen week begon de lente officieel. Op 21 maart is de dag net zo lang als de nacht. En we zitten nu dus in de helft van het jaar waar de dag langer is dan de nacht.
De natuur reageert daar direct op. Zo ook in de zelfoogsttuin. Een tijdje geleden hebben we de tuinbonen gezaaid. En precies deze week staken de eersten hun kopje boven de grond.

Ook de radijs, de spinazie en knoflook die pas net in de grond zit, laten groene blaadjes zien. Altijd mooi, dat prille begin van die gezonde groenten.
En onder mijn zolder staat de paprika en peper te kiemen. Die moeten vrij warm staan en vooral ook voldoende licht hebben. Ik wil geen gebruik maken van kweeklampen, dus ik ben er vrij laat mee begonnen om gebruik te kunnen maken van het licht dat de natuur geeft. Daardoor is het seizoen voor deze planten misschien uiteindelijk wat kort. Dus misschien worden het groene paprika's en pepers die we gaan oogsten. We gaan het zien.

Komende maandag (morgen dus) wordt het eerste plantgoed geleverd. Sla, andijvie, broccoli, koolrabi en prei. Gelukkig heb ik gisteren het grootste deel van de bedden waar dat plantgoed in moet komen nog kunnen frezen. Steeds was de grond te nat door de vele regen die gevallen is. Dus ik moest dat freeswerk iedere keer uitstellen. Maar gisteren en eergisteren was het vrijwel droog en de harde wind zorgde ervoor dat de grond ook goed (genoeg) opgedroogd was. Ik ben uiteindelijk doorgegaan tot zonsondergang om zoveel mogelijk bedden klaar te maken. Op drie bedden na is dat gelukt. Komende week kunnen we dus gaan planten!

--

De leestips

Als wij slapen, werkt de natuur gewoon door.

Ik ben eigenaar van een klein stukje Veluwe. Samen met mijn broer en onze partners hebben we een stukje bos gekocht langs de A28. Maar ik denk dat ze zich met hun vraag richten op eigenaren met wat grotere stukken grond. 

Hoe ziet het land er uit waar je trots op zou zijn? Interessante vraag. Dat moet je eens proberen te beantwoorden.
Geert van der Veer doet hier een voorzet: "Een land waar schoon water, schone lucht en gezond eten is, én waar het meest duurzaam geproduceerde voedsel ook zo goedkoop mogelijk in de winkel ligt." Wanneer zou jij trots zijn op je land?

Waaruit bestaat die snelle actie?

Fossiel moet zo snel mogelijk uitgefaseerd worden. Hoe dan? Dat kan volgens mij alleen als iedereen veel lokaler gaat leven en werken. Het is namelijk niet mogelijk om fossiel snel genoeg te vervangen door elektrisch, als het al ooit mogelijk wordt. Want die elektriciteit moet ook opgewekt worden.

Zo kan het ook.

Interessant.

Ideeën zijn er wel. Nu de uitvoering nog.

Waarom verrast het niet dat die bio-kasgroentetelers niet in het Westland gevestigd zijn?

Het zou een leuk idee zijn dat Maassluis ook aan de wedstrijd met Vlaardingen en Schiedam mee doet. 

Dit zijn toch ook weer stappen in de goede richting.

Dit principe was me bij eerdere verkiezingen ook al opgevallen. Mark Rutte heeft gezegd toen hij onder vuur lag dat er nou eenmaal een meerderheid van de kiezers op hem gestemd had. Maar dat was helemaal niet zo. De meeste mensen brachten toen juist geen stem uit op Mark Rutte. De meeste mensen kozen voor andere partijen. Versplinterd, dat wel. En nu is dat dus weer zo.

Zorgelijk.

--

De kijktip

Zeggen dat fossiel moet stoppen is wat veel mensen in mijn netwerk momenteel doen. En ik ben daar zelf ook toe geneigd. Deze vrouw vertelt een heel realistisch verhaal over deze energietransitie. De simpele versie is: fossiel moet stoppen en duurzame energie moet het overnemen. Maar zij zet uiteen dat het zo simpel niet is. Er is coördinatie en een plan nodig om deze transitie tot een goed einde te brengen. Haar betoog zet in ieder geval aan tot denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten