zondag 16 april 2023

Over voedselbos, afkoeling, tovenaar en profeet, paasvuur en Shell

Gisteren was ik weer eens in Voedselbos Vlaardingen. Ik gaf een rondleiding aan een groep die werkt aan een voedselbos in Leiden: Hof van Matilo.

In 2015 werd ik in Voedselbos Vlaardingen vrijwilliger. Ik werkte toen als stafmedewerker onderwijs en ict bij SCOH, en als ict-coördinator bij de P. Oosterleeschool. Ik had wat tijd in mijn week over en het leek me leuk om iets groens te gaan doen. Ik hoorde over de start van een voedselbos in Vlaardingen, kwam in contact met de initiatiefnemer Jeroen Hooijmeijer en gaf me op als meewerkend vrijwilliger.

Niet wetende wat dat allemaal in gang zou zetten voor de verdere keuzes die ik daarna in mijn leven maakte. Van het één kwam het ander. Uiteindelijk ben ik met mijn werk in het onderwijs gestopt. En nu ben ik bezig met een mooie nieuwe plek aan de rand van Maassluis te helpen realiseren. Weij geeft ruimte aan De Groentemeester, de zelfoogsttuin die ik met veel plezier mag bestieren.

Die poort die op de foto bijna sprookjesachtig open staat, staat misschien ook wel symbool voor nieuwe wegen die bewandeld kunnen worden. Het is een uitnodiging naar een mooie toekomst.
En daar werd ik gisteren door die rondleiding weer aan herinnerd.

--

De leestips

Goede beslissing.

Grote uitdaging. Een deel van de oplossing zit hem hier ook in het verminderen van de vraag naar transport. Die denkrichting zie ik nog te weinig terug in de huidige benaderingen van de energietransitie. We moeten het energieverbruik fors verminderen.

Eerlijk is eerlijk, dit zijn stappen in de goede richting. Het verdient aanmoediging zodat ze harder gaan lopen. Want als partijen als Shell écht gaan meelopen in de maatregelen tegen klimaatverandering, dan kunnen we ergens komen.

Mooie achtergrond van het huidige bosbeheer.

“De wereld kan het zich niet permitteren om in blokken uiteen te vallen.” Dat klopt, we zitten allemaal in hetzelfde team als het op klimaatverandering aankomt.

Ja, hier ben ik ook benieuwd naar. De combinatie van de tovenaar en de profeet. Mogelijk komen we alleen op die manier echt vooruit.

--

De kijktip

Heldere uiteenzetting van hoe planten ervoor zorgen dat de planeet zijn lichaamstemperatuur in evenwicht kan houden. Ecosystemen zijn voor de wereld zoals organen voor ons lichaam. Wat als we deze natuurlijke systemen nou eens zoveel mogelijk in ere gingen herstellen. Niet technologie leidend laten zijn in de zoektocht naar oplossingen voor het klimaatprobleem, maar het bouwen aan het levende wezen waar we allemaal deel van uitmaken. Wat zou er dan gebeuren?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten