zondag 5 maart 2023

Over knoflook, verkeerde bomen, carrièreswitch, Westlandse pesticiden, poep en groene begrafenissen

Deze week ging het werk met de vrijwilligers van start. Op maandagen, donderdagen en zaterdagen kunnen betrokkenen die dat leuk vinden, mee komen helpen.

De eerste groenten zijn de grond in gegaan, namelijk de knoflookjes. Dat had ik eigenlijk al in oktober willen doen, maar toen was De Groentemeester nog een veld met vooral gras. Dus daar kon nog geen knoflook geplant worden.
In mijn teeltplan heb ik dus een voorjaarsknoflook opgenomen. Die plant je nu en is dan iets later dan de 'gewone' knoflook klaar. De oogst van deze knoflook verwachten we rond begin augustus.

Ik heb afgelopen week al veel hulp gekregen van enthousiaste mensen die het fijn vinden om werk te verzetten. Er begint zich al een klein beetje een gemeenschapje te vormen. En dat is precies de bedoeling.

Verder was ik deze week ook nog te gast bij Omroep Wetering voor een radio-interview. Dat is hier terug te luisteren.

En voor nu zijn er ook nog de leestips.

--

De leestips

Het is maar net wat je meerekent. Stel dat het waar is dat Schiphol voor de meeste uitstoot zorgt in Nederland, wat gebeurt er dan met die uitstoot als Schiphol moet krimpen. Gaan die vliegtuigen dan op andere luchthavens vliegen? Daar schieten we per saldo toch ook niets mee op. Vliegen moet mijn inziens vééél duurder worden. En we moeten stoppen met trots zijn op de ‘geweldige prestatie’ die vliegen is. Want dat is ie niet.

Er is dus verschil tussen inheems en autochtoon plantgoed. Weer wat geleerd.

Dit verbaast mij niet echt.

Herkenbaar.

Zorgelijk. Ook het onvermogen om actie te ondernemen en de oplossingsrichtingen waar aan gedacht wordt vind ik zorgelijk. Volgens mij moet er ingezet worden op grootschalig ecosysteem herstel. Die voorbeelden zijn er wereldwijd wel. Lees daarvoor bijvoorbeeld het boek Landherstel  van Judith D. Schwartz. Of neem de principes uit dit project als voorbeeld.

De wereld is niet eerlijk.

Dit verbaast me ook niets. Moet je kijken met welke oplossing ze in dit artikel komen: we kitten de kas wel dicht zodat er geen gif weglekt. Kunnen ze echt niets beters verzinnen? Iets met verminderen pesticidengebruik, bijvoorbeeld….

Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Dat je na je dood ook nog meer of minder impact kan hebben op de leefomgeving. Natuurbegraven wel, maar zijn deze methodes in Nederland ook toegestaan: menselijke compostering en water-crematie?

Ik heb de documentaire (nog) niet gezien, maar het onderwerp is wel erg belangrijk. Ook dit is een probleem dat we mijlenver aan zien komen. Maar échte actie komt pas als er straks een dictator komt die de weg naar het fosfaat afsnijdt. Of als het gewoonweg op begint te raken.

We lijken goed bezig te zijn, maar ze belichten hier toch wat kanttekeningen. Wat ze niet expliciet noemen is dat het totaal aantal auto’s eigenlijk zou moeten dalen. Dat dat nog steeds doorgroeit is vanuit het perspectief van klimaatverandering zorgelijk te noemen. Hoe krijgen we de auto uit het straatbeeld?

Biologisch voedsel als niche product voor de mensen die zich deze ‘luxe’ kunnen veroorloven. Schandalig natuurlijk als dat waar is.

--

De kijktip

Hygiëne vanuit een ander perspectief bekeken. We zijn geneigd te denken dat we vieze beestjes uit onze wonden moeten weren. Maar zo eenvoudig zit de natuur niet in elkaar. Sommige beestjes zijn erg nuttig en helpen om een wond schoon te houden. De vraag is of we dat als moderne mens kunnen accepteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten