zondag 19 maart 2023

Over plantuien, groene groei, plastic in kunstmest, demonstreren en zaadwinning

Na wat drogere dagen, durfde ik het aan om weer een stuk te frezen. Op vrijdagmiddag heb ik het vak gedaan waar de uien gaan groeien.
En daardoor konden we op zaterdag het vak verder klaarmaken. Mooie bedden en paden gemaakt en een beetje compost erop. Nadat we dat netjes hadden uitgeharkt konden we lijnen trekken en werd het tijd om de plantuitjes te planten. Vijf bedden rood, vijf bedden geel. Met vereende krachten van de vrijwilligers die kwamen helpen, zitten nu alle plantuitjes in de grond.

De foto hiernaast nam ik 's middags vanuit het zolderraam van de Polderij. Het vak dat met een groot wit doek bedekt is, voor op de foto, is het vak waar de uien geplant zijn. Met het doek erover is het hopelijk voorlopig voldoende beschermd tegen vogels en hazen die anders met de uitjes aan de haal zouden gaan. Al met al ligt de tuin er mooi bij, zo in het zonnetje.

--

De leestips

Ik hoop dat er steeds beter geluisterd gaat worden naar wat mensen zoals hij te zeggen hebben. Als we echt innovatief willen zijn, hebben we een beter systeem nodig dan het huidige kapitalisme.

Ronduit eng.

Interessant.

De aarde weer heel bouwen. Dat is een goed idee. Waarom zou dat niet mogelijk zijn? 

Het mooie is dat de thee van Wilderland ook gewoon lekker is.

Dit wil je eigenlijk niet weten. Maar het is wel weer een reden om je voedsel met zorg te kiezen.

Agroforestry waar voedselbossen toe behoren, krijgt steeds meer voet aan de grond. Mijn inziens terecht. In Voedselbos Vlaardingen zijn we in 2015 al begonnen met de aanplant van een hectare voedselbos. En we dragen daar ook bij aan wetenschappelijke kennis over voedselbossystemen met onze deelname aan meerjarig onderzoek van het nationaal monitoringsprogramma voedselbossen.

Grappig experiment met een serieuze ondertoon. Ik heb geen muntje opgegooid om tot de beslissing te komen om de volgende stap in mijn werkzame leven te zetten. Maar ik kan wel beamen dat verandering je goed doet.

Een aantal goede bekenden waren bij die demonstratie aanwezig. Ik (nog) niet. Ik voer liever actie door de keuzes die ik in mijn dagelijks leven maak. En dat vind ik al ingewikkeld genoeg. Maar ik snap de wanhoop die ook in deze blogpost beschreven wordt maar al te goed. We hebben steeds minder tijd om het doel van 1,5 graad nog te halen. Dus er is actie vereist. Afschaffen van de fossiele subsidies lijkt mij in dit kader het laaghangende fruit te zijn. Kan iemand mij uitleggen waarom de overheid niet zegt: “Verrek, misschien hebben die mensen op de A12 gelijk.”?

Dit wordt waarschijnlijk een interessante reeks blogposts.

Vooruitzien is regeren. Goed dat hier aandacht voor is. Op deze manier wordt er dus ook gewerkt aan ecosysteemherstel.

Een voorbeeld van een natte teelt. En de toepassingen zijn heel breed. Wat hier nog ontbreekt is een keten van verwerkende bedrijven, denk ik.

Belangrijk om rekening mee te houden. Op de lange termijn is het noodzakelijk om genoeg genetische variëteit in de gewassen te houden. Het zorgt er ook voor dat boeren en tuinders onafhankelijker kunnen opereren. Maar zaadteelt is ook een vak. En ik ben zo ver nog niet dat ik min eigen zaden zou willen winnen. Ik kies daarom bij biologische zaadleveranciers voornamelijk zaadvaste rassen. Die koop ik dus in.

Kort door de bocht: de reguliere supermarkten zijn aan zet. Ik zou het verhaal van Albert Heijn en Jumbo hierover wel eens willen horen.

Het voorproefje van dit boek belooft veel. Voor tuinliefhebbers die samen met de natuur aan de slag willen.

Op zich goed idee. Het telen van zaden vergt echter wel een specifieke deskundigheid. Als kleinschalige tuinder met (straks) meer dan 60 verschillende gewassen op het land is dat wat veel om er ook nog even bij te doen. Ik kies daarom voorlopig een middenweg. Zoals hierboven ook gezegd, koop ik zoveel mogelijk zaad in van zaadvaste rassen. En uiteraard van biologische herkomst. En later als ik groot ben hoop ik meer tijd te hebben om me ook op het gebied van zaadwinning te ontwikkelen.

--

De kijktip

Er is ruzie. En er is verschil van mening. Het eerste is vaak destructief. Het tweede kan een bron van leren en ontwikkeling zijn. Dat betoogt deze man in dit filmpje. Ik kan het daar wel mee eens zijn.
Ik vind het vaak ook prettiger als mensen gewoon zeggen waar ze staan. Hoewel ik het niet eens hoef te zijn met wat er beweerd wordt. Gesprekken worden daar vaak interessanter van. Je moet alleen wel blijven luisteren naar elkaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten