zondag 26 februari 2023

Over frezen met hindernissen, teamgrootte, groenteprijzen, Maassluis, bosbodem en ecosysteemherstel

Ja, daar is ie dan! Mijn tweewieltrekker is afgelopen donderdag geleverd. Ik ging hem natuurlijk meteen even uitproberen. Niet dat de grond er al klaar voor was, want die is eigenlijk nog net te nat om te frezen. Maar ik moest hem natuurlijk wel even uitproberen. Dus tegen beter weten in...

Op de foto zie je me bezig op het vak waar de vroege aardappelen moeten komen. Op die plek lag een paar maanden geleden nog een heuvel van 2 meter hoog. En in de heuvel bleek nog behoorlijk wat puin verspreid te liggen. We moeten dus eerst stenen rapen voordat er gefreesd kan worden. Dat had ik op dit baantje al gedaan, maar toch kwam mijn frees nog wel wat tegen. Frezen met hindernissen, zullen we maar zeggen. Uiteindelijk gaat het wel voor elkaar komen.

Later op de dag heb ik op een droger en beter stuk wel alvast twee bedjes klaar gemaakt waar straks de spinazie gezaaid gaat worden. Daar lagen geen stenen, en dat vond mijn frees een stuk leuker.

Vanaf komende week gaan we los. Er wordt een hele berg compost bezorgd. En er staat een legertje vrijwilligers klaar om mij op maandag, donderdag en zaterdag te helpen. Ik ben zo blij met dat enthousiasme.

Wil je meer weten over deze zelfoogsttuin? Kijk dan op www.degroentemeester.nl

--

De leestips

Zinvol om over na te denken als je betrokkenheid wilt vergroten en dingen gedaan wil krijgen.

Zo vader, zo zoon. Robin publiceert ook wekelijks een blogje.

Zeker een geslaagde actie. We hebben best wat boompjes kunnen uitdelen in Maassluis.

Meer lokaal, daarmee zijn ze volgens dit artikel op de goede weg. Meer biologisch zou wat mij betreft ook mogen.

Tja, wat zal ik hier van zeggen. Dit zagen we toch al een tijdje aankomen?

Dit bedrijf is een buur van De Groentemeester. Zij zijn ook goed bezig.

Goed.

Dit geldt in ieder geval voor Oostenrijk. Hoe staat het ermee in Nederland?

Met de inhoud van dit artikel ben ik het deels eens. Overconsumptie van vlees en zuivel is wel aan de hand, denk ik. Maar helemaal plantaardig is volgens mij ook niet gezond. Waar we elkaar vinden is dat voedsel geproduceerd moet worden binnen de ecologische grenzen van een gebied. Dat betekent een einde aan de intensieve veehouderij, maar wat mij betreft niet dat we stoppen met vlees eten. Leer mensen dat vlees ook op een verantwoorde manier geproduceerd kan worden. En leer ze om daarvoor te kiezen.

Ben benieuwd. Op naar de Jumbo.

Ik ben nieuwsgierig naar wat dat betekent voor het onderwijs aan Warmonderhof, de opleiding die ik nu volg.

Ja, laten we dat doen (zei ik met enig sarcasme)… nog een keurmerk erbij. Zouden ze weten dat er al een goed gecontroleerd keurmerk is? Dat heet biologisch.

Zorgelijke ontwikkeling in een land niet ver van het onze.

Daar staat niet iedereen bij stil, bij de enorme schade die daar momenteel aan de natuur wordt aangericht. Oorlog is in alle opzichten triest.

Interessant onderzoek. Bij de aanleg van Voedselbos Vlaardingen hebben we ook bodem uit de bestaande bosrand gebruikt om het andere deel van het terrein dat vooral uit gras bestond te verrijken. Maar hier gebruiken ze het om rond de wortels van de nieuwe aanplant de bodem te enten. Dat vind ik nog een tikkeltje slimmer.

Goede ontwikkelingen in Maassluis. Ik heb ooit nog stage gelopen op deze school.

--

De kijktip

Het moet dit decennium gebeuren. Herstel van ecosystemen, stoppen van de neergang van biodiversiteit. Het gaat dus niet alleen om CO2-neutraal worden. De uitdaging is veel groter. Dit filmpje roept op om deel van de oplossing te worden. Verbind je weer met de natuur. Stop met pesticidengebruik, koop biologisch, lokaal en alleen wat je nodig hebt. Hergebruik, weiger plastic, laat je geld voor duurzame doelen werken. Isoleer je huis, verminder je energiegebruik fors en richt je tuin groen in. Ga dichterbij op vakantie en zoek werk op loopafstand van je huis of reis met het OV. Mogelijkheden genoeg om deel te zijn van de oplossing, lijkt me. 
En kijk dit filmpje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten