zondag 5 februari 2023

Over kas, fossiel in de ban, lynx, biologische stappen, debat en zwerfafval

Het werk bij de Groentemeester vordert gestaag. Deze dagen ben ik bezig met het opzetten van een klein hobbykasje. Dat kasje kreeg ik van Maatwerk Autisme. Zij konden dat niet meer gebruiken. Het lag al uit elkaar in de oude moestuin en het was maar de vraag of het nog helemaal compleet was. Afvoeren was zonde en ik kan een klein kasje sowieso wel gebruiken.

Ik heb alle onderdelen een paar weken geleden al uit de oude tuin gehaald. Daar trof ik toen wat verbogen delen aan die eerst gerepareerd moesten worden. Nou heb ik een heel vaardige schoonvader en die liet mij vorige week weten dat het weer helemaal voor elkaar was. Ik kon dus beginnen met opbouwen.

Op de eerste foto zie je dat het frame van het dakje in elkaar gezet is. Inmiddels staat de fundering ook vrijwel helemaal, maar er is nog een kleine kink in de kabel. Het frame van het kasje wordt met een soort haakjes vastgezet aan de fundering. Ik heb eigenlijk 20 van die haakjes nodig, maar ik kon er in het kleine-onderdelendoosje maar 4 vinden. Daar moet ik dus nog een oplossing voor verzinnen. Mocht je zoiets thuis hebben liggen, dan houd ik me aanbevolen.

En trouwens: als je je nog wilt inschrijven als oogstgenoot, dan kan dat nog. Er zijn nog plekken voor komend seizoen. Ga naar www.degroentemeester.nl voor meer informatie.

Voor nu kun je je in ieder geval vermaken met de leestips.

--

De leestips

Dit wil je helemaal niet lezen.

Dit soort onderzoeken gaan we vaker horen. Als we echt kringlooplandbouw willen bewerkstelligen, zal onze mest terug het land op moeten.

Duidelijk standpunt. En ook begrijpelijk. Ik denk alleen niet dat Westlanders dat ook vinden.

Helder uitgelegd waarom we de lynx weer terug zouden moeten willen in ons landschap. Het gaat allemaal om de checks and balances van het ecosysteem. De lynx maakt dat veerkrachtiger en rijker.

Hoe hou jij hier al rekening mee?

Het antwoord dat je krijgt op een vraag, heeft meestal te maken met het gegeven aan wie je hem stelt. Daarom is het bij het stellen van een vraag van belang dat je dat doet aan een zo divers mogelijk palet. Hoe kun je anders je eigen mening vormen? 
Het feit dat de biosector niet is uitgenodigd is op zij minst treurig, maar eigenlijk heel ondemocratisch.

Stappen in de goede richting.

Waarvan akte.

Goed initiatief van het groene groepje van de Duurzame Maassluizers. Trots op!

Interessante gedachte van Kees Klomp. Ik denk dat ik het met hem eens ben. Je moet weten waar jij staat en je moet weten waar de ander staat. Van daaruit kun je uitzoeken óf je elkaar kan vinden. Dat betekent niet dat je allebei automatisch naar het midden beweegt. De één kan meer gelijk hebben dan de ander. En daarvoor moeten beide partijen dan wel open staan.

Goed dat dit soort mensen bestaan. Wat een tijd zit daarin. En wat een voldoening moet hij er uit halen met wat hij al heeft bereikt. Knap werk!

In huisstof zitten dus bestrijdingsmiddelen. De vraag is waar die vandaan komen. Een voor de hand liggende route is via een bosje bloemen. Veel mensen beseffen niet dat het wekelijkse bosje bloemen op tafel een ernstige bron van giftige stoffen in je huis is. Overweeg daarom eens om biologische bloemen te kopen. Of te geven. Want je wil iemand toch niet het beste wensen met een bosje gif?

Een pleidooi om biologisch serieus te nemen. Terecht denk ik.

Voor de liefhebber.

Keurmerken voor koffie uitgelegd.

--

De kijktip

Deze man legt uit dat debatteren een vaardigheid is. En vaardigheden kun je leren. Je zult dan moeten oefenen. Halverwege het filmpje dacht ik: daar kan sociale media wellicht een betere rol in nemen. Maar hij vertelt later in het filmpje waarom dat geen goed idee is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten