zondag 12 februari 2023

Over Weij, meer bomen, ecoliteracy, zwerfafval, ontbossing en verduurzaming

Dit is de mooiste foto van de week op mijn telefoon. Ook deze week was ik bezig met het in elkaar zetten van het kasje. Het is niet zo'n groot kasje, dus je zou denken dat hij binnen een mum van tijd staat. Maar dat is niet helemaal het geval. Er misten wat onderdeeltjes en die moest ik nog bestellen. En een helpende hand van mijn schoonvader voor de haakjes waar ik het vorige week over had, maakten het compleet. De kas staat nu bijna helemaal. Er miste gisteren alleen nog wat glas. Dat moet nog op maat gesneden worden. Dan de deur er nog in en dan kunnen we hem gaan gebruiken.

Maar er was meer deze week. Zo waren er twee bijeenkomsten over Weij. Op dinsdagavond was er een bijeenkomst over alle plannen van Weij, inclusief De Groentemeester. Deze avond was vooral bedoeld voor omwonenden, maar andere belangstellenden wisten ons ook te vinden. We hebben de plannen uit de doeken gedaan en men kon naar hartenlust vragen stellen.
Op zaterdagochtend was er nog een bijeenkomst. Die was gericht op de crowdfunding van Streekproeverij Weij. Op deze ochtend vertelden Tom en Joyce over hun plannen voor het gebouwtje dat eerder als kantine voor de ijsbaan diende. Zij gaan dat biobased verbouwen tot een Streekproeverij annex lunchlocatie. En om de verbouwing te financieren halen zij geld op bij de crowd. Daarmee hopen we dat de betrokkenheid bij Weij verder groeit. Mocht je meer willen weten over die crowdfunding, kijk dan hier. Of mail naar info@depolderij.nl.

En over De Groentemeester is er ook nieuws te melden. Inmiddels hebben zich al 50 oogstgenoten definitief ingeschreven. Nog 15 te gaan. Dus dat gaat de goede kant op. Ook oogstgenoot worden? Meer informatie vind je op www.degroentemeester.nl.

--

De leestips

Triest.

Woon je in Maassluis? Doe dan mee en haal een boompje op op 17 februari.

Het lijkt erop dat er overal kwartjes beginnen te vallen. Gelukkig ook hier.

Hee, dat is leuk. Luuk is mijn mentor en groenteteelt-docent  op school. En Roel is de boer waar ik anderhalf jaar geleden stage liep bij CSA Het Middenland.

Soms denk je: hoe hebben ze het kunnen verzinnen dat allemaal dezelfde bomen bij elkaar een goed idee zou zijn. Typisch gevalletje van voortschrijdend inzicht.

Dit riekt naar greenwashing.

Hier kan Maassluis wat van leren. Vooral de houding van sommige van de inwoners heeft in Maassluis nog wel wat aandacht nodig, denk ik.

En weer een mooie actie van de Zwerfinator.

Informatief stukje. Voor De Groentemeester heb ik ook een aantal soorten bij Bingenheimer aangeschaft. Ik ben voorlopig niet van plan om mijn eigen zaden te gaan winnen, maar ik ondersteun hun missie om zaadvaste rassen beschikbaar te houden van harte. Dat is belangrijk werk.

Over toekomstbestendig gesproken.

Sommige dingen zouden toch heel simpel moeten zijn. Zoals het verbieden van glyfosaat. Maar zoals een klasgenoot in onze groepsapp stelde bij het zien van een grote jerrycan roundup bij de Gamma: de mensheid is kansloos.

Goede eerste stappen worden hier gezet in een sector die nog wel wat verduurzaming kan gebruiken. Geef eens een biologisch bloemetje cadeau. Weer eens wat anders dan een bosje gif.

Dit geldt niet alleen voor de bouwwereld. Alle boeren en loonwerkers, en alle hoveniers hebben ook nog heel wat materieel dat uiteindelijk elektrisch moet worden. Hoog tijd om daarin de eerste stappen te zetten. Ik had graag een betaalbare elektrische tweewieltrekker aangeschaft, maar dat is er ook ‘gewoon’ één met een benzinemotor geworden.

Dit schiet nog steeds niet op. Er moet geen bos af. Er moet bos bij.

Iets om rekening mee te houden?

De energietransitie is heel lastig. We moeten met zoveel mogelijk mensen toch de goede kant uit blijven duwen. We kunnen niet anders.

--

De kijktip

Pablo doet goed werk. In voedselbos Vlaardingen bieden we ook een lesprogramma aan voor kinderen. De toekomst begint immers bij de kinderen. En ook wij zien kinderen met veel enthousiasme meedoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten