zondag 19 februari 2023

Over potgrond, biologisch, rewilding, tof vuil en ontbossing

Deze week werd de potgrond geleverd. Die gaan we gebruiken voor de eigen opkweek van plantjes. Omdat het relatief goedkoper is om een hele pallet te bestellen, heb ik dat gedaan. Daardoor heb ik wel 'wat' overschot, maar ik kan me zo maar voorstellen dat er in mijn omgeving wel mensen zijn die ook verantwoorde (in dit geval biologische) potgrond kunnen gebruiken. Dus uiteindelijk komt het wel op. Mocht je daar interesse in hebben, schroom niet om mij even te mailen (info@degroentemeester.nl).

Verder stond afgelopen week in het teken van de laatste klusjes aan de kas en het opruimen van de zeecontainer die ik als opslagplaats voor gereedschap kan gaan gebruiken. Komende week ruimen we het terrein verder op en wordt mijn tweewieltrekker geleverd. Eén van mijn docenten zou zeggen: "Het komt steeds meer in zijn vorm."

We bouwen langzaam en gestaag verder aan een mooie plek.
Er zijn dit jaar nog 11 plaatsen te vergeven voor wie oogstgenoot wil worden. Inschrijven als oogstgenoot kan via www.degroentemeester.nl. Je vindt daar ook meer informatie over het initiatief. Je kunt ook vrijwilliger, stagiair of supporter worden.

Als je als supporter betrokken wilt worden, dan kan dat dus ook. Je zou niet de eerste supporter zijn. Een groter aantal mensen dan ik van te voren ingeschat had wilde supporter worden. Je wordt dan geen oogstgenoot die wekelijks groenten komt oogsten, maar steunt het initiatief met een donatie. Daarvoor in de plaats ben je wel welkom bij de festiviteiten die voor oogstgenoten worden georganiseerd. Mocht je daar meer over willen weten, neem dan gerust contact op.

En hieronder natuurlijk weer de leestips. Fijne week gewenst!

--

De leestips

Ik vraag me af of dit klopt. Ik vind het biologische assortiment van mijn lokale ah-winkel ernstig tekort schieten. Ik heb het er met de medewerker van de groente-afdeling wel eens over gehad en die zegt dat hij ook meer biologisch zou willen aanbieden, maar dat het moederbedrijf daar vaak voor gaat liggen omdat gangbaar beter verkoopt.

Lezenswaardig.

Hier hebben ze een punt.

Nieuwe naam voor goed werk dat wordt verricht.

“Tof vuil.” Ook een idee. In de commentaren wordt er ook gesproken over een soortgelijk initiatief dat “Trash and Treasures” heet. Van milieucentraal is dat. 
Ik vind het geen gek idee.

Enigszins bizar is dit wel.

Dat moet je je eens voorstellen. Dat er geen redden meer aan is. De Amazone verdwijnt... 
Waarom gaat die kap door? Welke mensen leven zo onder een steen dat ze dat doen? Ik kan daar met mijn verstand niet bij.

Veelbelovend. Een vraag die bij mij wel opkomt, is waar ze de bodem vandaan halen die in zo’n gedegradeerd gebied toegevoegd wordt. Wat is de invloed daarvan op het ‘donerende’ gebied?

--

De kijktip

Ja, wat doe je als je je zorgen maakt over het klimaat? Zo simpel kan het zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten