zondag 29 januari 2023

Over zaden, biologisch, hazelaar, Pakzooi en Buitenkweek

De winterperiode is de periode waarin de plannen gemaakt worden en de voorbereidingen getroffen worden voor het seizoen. De Groentemeester begint steeds meer vorm te krijgen. En de voorbereidingen zijn dan ook in volle gang. Het teeltplan is af.

Inmiddels zijn al mijn zaden binnen. Ik heb bestellingen gedaan bij De Bolster, De Zaderij, Van der Wal Zaadhandel en Bingenheimer Saatgut. De meeste zaden komen bij De Bolster vandaan. Allemaal zijn ze biologisch, en ik heb er naar gestreefd om ze zoveel mogelijk zaadvast te laten zijn. In het kort betekent dat als je het zaad van deze planten oogst, je ongeveer een net zo stabiel ras hebt als de planten waarvan je oogst. Dit in tegenstelling tot hybride soorten. Als je daar zaad van wint, is de kans groot dat je allerlei verschillende soorten nakomelingen krijgt. Hoe dat precies zit en waarom dat belangrijk is, lees je hier.

Over een week of wat zullen de eerste zaden voorgezaaid worden. Ook de eerste bestellingen voor het plantgoed zijn al gedaan. Ik heb zelf (nog) geen ruime opkweekmogelijkheden, dus ik heb plantgoed (bijvoorbeeld sla, kolen en prei) besteld bij Jongerius. Die nemen mij het voorkweken uit handen. het is een stuk duurder, maar ook zekerder dan zelf opkweken. Daarnaast heb ik pootgoed (aardappels en uien) besteld bij Carel Bouma. Ook al het poot- en plantgoed is biologisch. 
Want hoewel ik zelf niet biologisch gecertificeerd ben, vind ik het wel belangrijk om te werken volgens biologische principes. Dus: geen bestrijdingsmiddelen en geen kunstmest, maar gebruik maken van sterke rassen en telen in een biodivers systeem met aandacht voor een gezonde bodem.

Verder ben ik komende week bezig met het opzetten van een klein kasje. En het wordt tijd dat ik mijn gereedschapsschuurtje ga inrichten. Want eind februari wordt mijn tweewieltrekker bezorgd. En die moet ik wel kunnen stallen. Werk genoeg dus.

Hieronder de leestips van deze week.

--

De leestips

Opmerkelijk.

Dat is een leuk idee.

Informatief stukje over deze inheemse eetbare soort.

Het aandeel gekochte  biologische producten in de supermarkt groeit gestaag. Maar om de doelstellingen voor 2030 te halen, moet het eigenlijk nog een beetje harder groeien. Alleen dan maken we het voor boeren mogelijk om in het goede tempo om te schakelen naar biologisch. Help je mee?

Op Landgoed BuitenLeeft wordt binnenkort Buitenkweek gerealiseerd. Als je in Delft of omstreken woont, zou ik hier zeker eens gaan kijken.

Klik klak klaar. Hier wordt goed werk gedaan. En je kunt dus meehelpen.

In de permacultuur wordt er ook altijd gekeken naar patronen. We kunnen wat dat betreft een hoop leren van de natuur.

Dat moet je ook maar net weten.

Meer bos en bomen in bewoond gebied. Ik ben voor.

Voedselbossen kunnen dus nog duurzamer en eco-efficiënter. Mooi woord, trouwens.

Moeten we niet sowieso af van het idee dat gif op je eten een goed doel dient?

“Gemiddeld, maar met aanzienlijke verschillen tussen de lidstaten, zijn biologische bedrijven groter dan conventionele bedrijven en worden ze gerund door jongere bedrijfsleiders.”
Hier zit toekomst in.
En: “… genereren zij een vergelijkbaar of hoger inkomen per werknemer…”
Ja, hier zit toekomst in.

En dit loopt ook de goede kant op.

En nog meer goed nieuws. Nu ons gedrag rond energieverbruik nog bijstellen. Want we moeten leren om energie te gebruiken als de zon schijnt. Iemand al slimme tips daarvoor?

Massasterfte onder wilde dieren in Afrika. Wanneer gaan we nou eens echt maatregelen nemen die er snel toe doen?

Slim om dat zo te gebruiken.

Goede vraag.

--

De kijktip

In deze aflevering van het bekende tv-programma Het Klokhuis leggen ze uit wat regeneratieve landbouw is. Helder en toegankelijk. Mooi hoe ze de uitleg weten aan te kleden met sketches en kleine grappige filmpjes tussendoor.

(Helaas lukt het niet om dit filmpje hier te embedden. Dus je moet zelf even doorklikken via de titel van het filmpje.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten