zondag 27 november 2022

Over grondwerkzaamheden, klimaattop, bosbodems, toekomstkijken en natuurfoto's

Weer nieuws over het perceel van zelfoogsttuin De Groentemeester. Afgelopen week zijn de grondwerkzaamheden begonnen. Op het terrein lag een heuvel die eigenlijk een beetje in de weg ligt voor het maken van teeltbedden. En dat gold ook voor het dijkje dat de voormalige ijsbaan omringde. 
Donderdag startte het graafwerk. De heuvel en een deel van het dijkje worden afgegraven en over het lager gelegen deel van het perceel verspreid. Wat over blijft is straks een mooi vlak landje waarop ik mijn teeltbedden kan aanleggen. En zo blijven we stappen zetten om de zelfoogsttuin te realiseren.

Voor het achterste deel van het terrein zijn er ook plannen. Daar moet een voedselbos gaan verschijnen. En ook daarvoor zijn de eerste voorbereidingen gestart. We zaten met het bestuur van Voedselbos Vlaardingen om tafel om te kijken hoe we kunnen gaan samenwerken.

En vrijdagavond presenteerden we de plannen aan het publiek dat afgekomen was op de filmavond die bij de Polderij georganiseerd werd. Daar was een mooie opkomst.

Kortom weer een goede week om op terug te kijken.

--

De leestips

“Laten we niet vergeten dat Nederland nog altijd een van de grote aanjagers is van wereldwijde ontbossing, onder meer door de import van veevoer en de groeiende internationale CO2-voetafdruk, verbonden aan de Nederlandse economie.”
Als ik zo’n zin lees, dan schaam ik me gewoon om Nederlander te zijn. Ik dacht altijd dat we een volkje van wereldverbeteraars waren. Maar we helpen haar gewoon om zeep.

Bizar eigenlijk. In dit geval helpt het dus niet als je het labeltje autisme opgeplakt krijgt.

Mooi overzichtje rondom delegeren. Straks voor mij ook van toepassing als ik samen met vrijwilligers aan de slag ga op de tuin.

Mooie voorbeelden van het leed dat we onszelf aan doen. En waarom we dat zo doen? Joost mag het weten.

Weer een argument om te stoppen met het massaal afsteken van vuurwerk. Het is een gewoonte die wat mij betreft vooral benadrukt hoe destructief mensen voor hun omgeving kunnen zijn. Iets meer nederigheid ten opzichte van de natuur mag best.

Dit gaat dus over de monding waar Maassluis ook deel van is. Er zou een getijdepark komen hier in de buurt, maar laatst hoorde ik weer dat het afgeblazen zou zijn. Als lokale inwoner weet ik eigenlijk helemaal niets van die plannen. Wat het betekent en wat de kansen van een getijdepark zijn. Wat wel als een paal boven water staat, is dat een getijdepark er niet vanzelf komt.

Hier en daar een wat technisch artikel over hoe dat in de bodem werkt. Ons Bos ligt in de provincie Gelderland, maar op het getoonde kaartje in het artikel kan ik het moeilijk positioneren. Ik denk dat we op de arme zandgronden zitten. Misschien toch wel interessant om eens met Ph-strips een klein onderzoekje te doen. En daarbij zouden die handreikingen die Bosgroepen aan het schrijven is handig zijn.

De mensheid zou zich moeten verenigen om onze planeet leefbaar te houden. Maar de Covidcrisis liet al zien dat we helemaal niet kunnen omgaan met de uitgestelde gevolgen van onze acties in het heden. Bij klimaatverandering is de termijn waarop de gevolgen zichtbaar worden veel groter dan de twee á drie weken die we bij Covid zagen. Er zijn geen leiders opgestaan die dat in goede banen weten te leiden. En dat zie je nu bij de klimaattops ook terug. De urgentie en de noodzaak om nu te handelen (en te veranderen) wordt veel te laag ingeschat.

Kijk, dat is nou eens een goede zaak. En erg handig als je natuurfoto’s zoekt.

Ik heb het gevoel dat de betrokkenheid van mensen bij de natuur toeneemt. Maar dat kan ook mijn bubbel zijn. Hier hebben ze daar objectieve informatie over verzameld. En daaruit blijkt dat natuur door de meeste mensen erg belangrijk wordt gevonden.

Goed nieuws. Voedselbosbouw wordt steeds serieuzer genomen. Ik zie het ook als ‘een’ oplossing voor de uitdagingen rondom voedselproductie. Mooi dus dat het nu ook een vak op school wordt.

-- 

De kijktip

Longpath. Kijken naar wat ons handelen van nu teweeg brengt in de toekomst. Deze spreker stelt dat als genoeg mensen zich hier steeds bewuster van worden, én er beter in worden om de lange termijn boven de korte termijn te laten gelden, we vanzelf in een betere wereld terecht komen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten