zondag 4 december 2022

Over Weij, consuminderen, voedselproductie, paarden en een eenvoudig leven

Zoals je op de foto hiernaast kunt zien, zijn de akkertjes inmiddels aangelegd. In de verte zie je het gebouwtje dat lunchlocatie moet worden. Dat gebouw wordt in het komende jaar verbouwd voor dat doel.

In de tussentijd kun je straks vanaf mei al wel een kopje koffie of thee komen doen. Want er zal een foodtruck komen te staan van waaruit dat kopje koffie of thee geserveerd kan worden.

Mocht je nog een tip hebben voor een foodtruck, dan houden we ons aanbevolen. Tom en Joyce van de Polderij zijn namelijk nog op zoek naar een mooi exemplaar.

Voor nieuwe lezers op dit blog een korte uitleg waar dit over gaat. In Maassluis gaat komend voorjaar op de voormalig natuurijsbaan aan de Vlaardingsedijk een nieuw initiatief ontstaan dat de naam Weij heeft gekregen. Hier verschijnt een lunchlocatie en streekproeverij, een zelfoogsttuin, een voedselbos en een natuurspeeltuin. Ik ben nu bezig met de voorbereidingen voor de zelfoogsttuin. Op www.degroentemeester.nl kun je je aanmelden voor de mailinglijst als je geïnteresseerd bent.
En Weij is te volgen via Facebook.

Maar je bent natuurlijk ook van harte welkom om dit blog te volgen. Je krijgt er dan iedere week ook leestips bij op het gebied van duurzaamheid, klimaat, voedsel en natuur.

--

De leestips

Op zulk soort ontwikkelingen zit toch niemand te wachten…

Het is goed om te beseffen dat er in de laatste alinea op een bepaalde manier gekeken wordt naar de werkelijkheid zoals hij is. De expert stelt dat in een democratie niet snel gekozen zal worden voor consuminderen omdat we daar slechter van worden. Zoiets kan alleen een econoom zeggen. Stel nou dat we er door consuminderen beter van worden? We krijgen een betere leefomgeving, meer verbondenheid, gezondere voedselproductie, minder behoefte aan gezondheidszorg en zo kan ik nog wel even doorgaan. De ‘prijs’ die we daarvoor betalen is dat we minder geld nodig hebben om ons leven te leiden. Het is die krimp die we moeten inzetten. Economen lijken die gedachte niet te willen snappen. Ik denk dat dat komt omdat ze dan zelf minder nodig worden.

Dapper. Wat als meer studenten deze stelling innemen? Zou er dan iets gaan veranderen? Of is het meer een soort van handelingsverlegenheid bij de universiteit?

En zo worden met waarschijnlijk goede bedoelingen toch een hoop mensen misleid. De echt duurzame supermarkten zijn eerder winkels als Odin en Ekoplaza. Maar die werden niet meegenomen in het onderzoek waarop AH zich baseert.

Interessante discussie. Ik zou zelf overigens niet in de wereld van hoogtechnologische landbouw willen wonen. Dus voor het landschap kies ik sowieso voor kleinschalig en ecologisch. Maar wat mij in dit artikel vooral opvalt, is dat er weer gesproken wordt over de uitdaging dat we de wereld moeten voeden. Alsof dat een probleem van kwantiteit is. Op veel andere plekken lees ik echter steeds dat we meer dan genoeg voedsel produceren, maar dat de eerlijke verdeling daarvan niet lukt. Daar heb je dus geen efficiënter systeem voor nodig, maar een eerlijker en moreler systeem. Waarom gaat de discussie daar niet over?

Het tijdstip waarop je voedsel nuttigt. Daar kan blijkbaar onderzoek naar gedaan worden. Belangrijke zin uit dit artikel: “And, I expect, meal and macronutrient timing will always be farther down the list of things to worry about than what we eat and how much.” Kortom: zorg eerst dat je gezond eet voordat je je druk gaat maken over de juiste timing. 
En toch is het interessant voor de gevorderde bewuste eter om eens te kijken of het tijdstip waarop je voedsel nuttigt verbetering kan brengen.

Als ik dit soort dingen lees, vind ik het moeilijk om vertrouwen in het politiek bestuur in Nederland en de wereld te houden. Keer op keer blijkt weer dat de overheid niet het algemeen belang behartigt, maar vooral lijkt te dansen naar de pijpen van lobbyisten. Leve de democratie. Zucht. (Overigens bedoel ik hier niet mee dat we dan maar anti-overheid moeten worden of erger nog: de democratie moeten afschaffen. Maar ik word wel moedeloos van de gang van zaken.)

Het paard als alternatief voor vervoer op fossiele brandstof. Waarom ook niet?

In de categorie ‘helpers in de moestuin’. Dit is een uitgebreide beschrijving van één van de vele gaasvliegen. Zij helpen je om plagen zoals bladluis en trips onder controle te houden. Hier staat dat eitjes gekocht kunnen worden, maar ik zou allereerst proberen om ze een ecosysteem te geven waarin ze het naar hun zin hebben. Dat betekent dat je geen pesticiden moet gebruiken en dat je zorgt voor schuilplaatsen en voedsel. Bloemenranden zijn daar geschikt voor. Hopelijk komen de gaasvliegen dan vanzelf.

Zulke rewildingsprojecten zouden wel eens belangrijker kunnen zijn dan dat we nu denken. In ieder geval juich ik het toe dat er mensen zijn die zich hiervoor inzetten. En dat het lukt.

Mooi initiatief dat wel wat meer bekendheid mag krijgen bij de gemiddelde consument in onze regio.

--

De kijktip

En dan zeggen sommige mensen tegen mij dat ze mij moedig vinden voor de stappen die ik zet. Maar ik woon gewoon in een rijtjeshuis, ga iedere week nog boodschappen doen bij de supermarkt en mijn vrouw heeft een reguliere fijnbetaalde baan die voor de nodige zekerheid zorgt. Dat is voor het gezin in deze video wel anders. Dat vind ik pas moedig. En inspirerend!
Eén ding is wel zeker: het eenvoudige leven is niet echt eenvoudig. Wat een alleskunner moet je dan eigenlijk zijn. Als ik later nog iets wil worden, is het dat wel: een alleskunner.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten