zondag 23 oktober 2022

Over zoete aardappel, potentieel, bos, groen, toekomst en verduurzaming

Weten jullie nog dat ik een kweek experiment voor zoete aardappel aanging? 

Ik maakte zelf stekjes uit een zoete aardappel uit onze keukenvoorraad. En die stekjes kweekte ik op tot planten. Uiteindelijk een stuk of zes. En die zetten we in de grond in een leeg bedje bij de Maatwerk Moestuin.
Afgelopen week vond ik het tijd om eens te kijken wat dat nou opgeleverd heeft. Op de foto hiernaast zie je de oogst van twee van die planten. Eerlijk gezegd heeft het mijn verwachting nogal overtroffen. Er kwamen joekels van zoete aardappels uit.

Overigens was dit ook meteen één van de laatste oogsten uit de Maatwerk Moestuin. Gedurende dit seizoen hebben we daar te horen gekregen dat dit het laatste seizoen was. We zijn de tuin nu langzamerhand aan het opruimen. Alle gewassen kunnen afgeoogst worden, en het schuurtje, het winkeltje en de kas zullen ook van het terrein af moeten. De laatste werkdag met de mediënten (combinatie van het woord medewerker en cliënt) is afgelopen donderdag geweest.

Hoewel ik het erg jammer vind dat die moestuin stopt, komt het me in het kader van mijn nieuwe plannen met De Groentemeester ook wel goed uit dat de Maatwerk Moestuin ophoudt. Ik zou anders niet weten hoe ik mijn tijd moest verdelen over die twee initiatieven. Nu komt er ruimte en tijd om me volledig te storten op mijn eigen tuinderij. Die wordt deel van Weij. Maar daarover later meer.

--

De leestips

Iedere keer als ik iets lees over het verbeteren van bos, dan wordt er gesproken over het aanplanten of stimuleren van rijkstrooiselsoorten. Lijsterbes, linde, hazelaar en haagbeuk zijn daar onder andere voorbeelden van.

Toen we vorige week in ons bos waren, hebben we nog even gespeurd naar de vliegenzwam die we het jaar daarvoor gezien hadden. Maar helaas we hebben hem niet kunnen vinden deze keer. 


En nu maar hopen dat er geluisterd wordt naar dit advies.

Heb ik mensen in mijn netwerk die dit interessant vinden? Een MOOC over citizen science.

Ja, er zijn dus manieren om landbouw en natuur hand in hand te laten gaan. Nu nog genoeg boeren die dit ook daadwerkelijk gaan doen.

Dit is toch ook weer hoopvol. Al kan ik me bij sommige bedrijventerreinen nog echt niet voorstellen hoe ze die vergroening voor zich zien. Maar daar is deze impuls dan misschien juist goed voor.

Kortom de natuur is goed voor je. Nu moeten we nog leren hoe we daar in het dagelijks leven (vooral in steden) gebruik van maken.

De vraag die bij mij blijft hangen na het lezen van dit artikel is: hoe bereid je je voor op de toekomst die hier geschetst wordt? 
Uiteindelijk komt het neer op vaardigheden, denk ik. Kun jij zelf je eten verbouwen, composteren, een huis bouwen, zorgen voor schoon (genoeg) drinkwater?

--

De kijktip
Dit vind ik een lastige. Een jongen die duidelijk uit een sociaal milieu komt waar ik me niet prettig bij zou voelen. Ik zou in het dagelijks leven met een grote boog om hem heen lopen. Maar tegelijk heeft hij hier ook wel weer iets zinnigs te zeggen. Zijn verhaal gaat over het waarmaken van je potentieel.
Zijn stappenplan: 
1. Blijf positief
2. Weet wat je wil
3. Heb discipline
4. Loos negatieve mensen
Ik ben benieuwd of het hem uiteindelijk brengt waar hij wil zijn. Vast wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten