zondag 9 oktober 2022

Over voorbereidingen, voedselbos, bomen, ecologie op zee en wetenschap

Eigenlijk heb ik deze foto niet deze week gemaakt. Maar ik was afgelopen woensdag wel in Dronten. Iedere woensdag ga ik daar naar toe om les te krijgen in o.a. bodemkunde, groente- en fruitteelt en veehouderij.

Dit tweede en laatste jaar van de opleiding aan Warmonderhof staat voor mij ook in het teken van het starten van mijn eigen initiatief. En ook daar krijgen we les over. Tijdens de lessen ondernemend gedrag die ze heel toepasselijk 'wensen worden werkelijkheid' hebben genoemd, krijgen we handreikingen hoe we ons eigen idee 'op de grond' kunnen krijgen.

Belangrijkste les tot nu toe daarin is dat je als initiatiefnemer jezelf meeneemt bij het starten van het initiatief. Je hebt je eigen talenten en je eigen valkuilen nou eenmaal altijd bij je. Nou denk ik mezelf al wel aardig te kennen, maar het is wel goed om daar nog eens met je neus op gedrukt te worden.

Overigens lijkt het tot nu toe best goed te lukken om De Groentemeester 'op de grond' te krijgen. Over enkele weken wordt de pachtovereenkomst getekend. En de offerte-aanvragen voor bodemonderzoek en een tweewieltrekker zijn ook al gedaan. Aan de voorbereidingen zal het niet liggen.

En besteed trouwens ook even aandacht aan het lezen van de eerste leestip. Hierin worden verdere plannen voor Weij uit de doeken gedaan. De Groentemeester is deel van die plannen.

--

De leestips

Mooie plannen dichtbij huis. Voel je welkom op 25 november.

Dat er nog veel kwekers dit voorbeeld mogen volgen. Vrij noodzakelijk als je het mij vraagt.

Van bomen kunnen we er niet genoeg hebben. 

Leerzaam stukje over paddenstoelen. Zo heb je dus de symbionten, de parasieten en de saprofyten. Ieder met hun eigen rol.

Voor iedereen die wel eens zelf onderzoek doet. Hier een mooie uitleg over hoe wetenschap eigenlijk werkt. En hoe daar in communicatiecampagnes soms misbruik van gemaakt wordt. Bijvoorbeeld met betrekking tot klimaatverandering.

Dit lijkt toch verrekte veel op een win-win-situatie. We oogsten duurzame energie én de ecologie van de zee verbetert.

Goed om hier kennis van te nemen als je te maken hebt met het sproeien van je (moes)tuin. De droge zomer van dit jaar zal niet de laatste geweest zijn.

Van gangbaar, naar biologisch, naar biodynamisch, naar voedselbos. Mooie reis.

Langs een straat in mijn wijk staat nu een hele rij bomen blad te verliezen. Ik ben afgelopen week met mijn bezem en kruiwagen even aan de slag geweest om die straat te vegen. Het blad ligt nu in mijn tuin.

--

De kijktip

Geoff Lawton gaat hier in op een vraag over financiële winst en verlies. Hij is vrij duidelijk. Het zou niet moeten gaan om geld. Het moet gaan om opbouw van de bodem. Dat is je belangrijkste 'asset'. Als het je lukt om de bodemvruchtbaarheid jaar na jaar te laten groeien, ga je in overvloed leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten