zondag 20 maart 2022

Over energiebesparing, verbondenheid, groenteteelt en stressreductie

Eén van de kweekexperimentjes van dit jaar is zoete aardappel. Deze zoete aardappel heb ik gewoon uit onze keukenvoorraad gehaald. We kopen ze biologisch. En ik heb de kleinste van het stel gewoon in een glas water gezet. Het glas wordt van onderaf warm gehouden door een warmteplaatje van een kweekset. En na verloop van tijd ging de aardappel dus wortels maken en daarna ook bladscheuten. 

Het idee is nu dat ik die bladscheuten er af haal als ze zo'n tien centimeter lang zijn. En die zet je dan weer als stekjes in water. Als de stekjes dan genoeg wortels hebben gekregen, kun je ze oppotten en daaruit groeien dan je nieuwe zoete aardappels.

Zover is het bij mij nog niet, maar vooralsnog ziet het er goed uit. Mocht je geïnteresseerd zijn in een uitgebreide beschrijving, dan kun je het beste even hier kijken. Of hier.

Deze week natuurlijk ook weer een aantal leestips. En een kijktip over Ubuntu. En dan heb ik het niet over een Linux-versie, maar over de Afrikaanse filosofie met die naam. 
Veel lees- en kijkplezier.

--

Tja, als we niet bereid zijn om economisch gewin opzij te schuiven, helpen we mee om de Amazone over het tipping point te duwen. De Nederlandse ambassade zou uit mijn naam (als Nederlander) spreken als ze dit project zo veel mogelijk zouden tegenhouden. Niet aanmoedigen. Dat is kortzichtig en vermindert de kansen op een leefbaar leven voor onszelf en toekomstige generaties.

Het blijft fascinerend om te lezen hoe diergemeenchappen op elkaar afgestemd zijn. Goed dat hier onderzoek naar gedaan wordt. 

Dit artikel gaat niet alleen om een autovrije zondag. Er zijn tien punten die ze aandragen. Oliecrisis of niet: volgens mij zitten hier punten tussen die sowieso een goed idee zijn. En waar we allang vaart mee hadden kunnen maken.

De beste tip staat helemaal onderaan. Die bespaart namelijk álle brandstof van een ritje. De handigste om te volgen als je de auto dan toch moet gebruiken is volgens mij om gewoon minder hard te rijden. Ik heb echt geen flauw idee waarom mensen zo nodig 130 moeten rijden. Zoveel tijd scheelt dat nou ook weer niet.

Op zichzelf goed nieuws dat het belang van natuur steeds meer erkend wordt. Wat mij in dit artikel opvalt is dat er een toenemend draagvlak blijkt te zijn voor meer natuureducatie op scholen. Vanuit Voedselbos Vlaardingen bieden we ook een lesprogramma aan. Wij zien daar gelukkig dat een toenemend aantal scholen daar gebruik van wil maken. Vaak is het grootste struikelpunt dat de scholen aangeven er geen budget voor te hebben.

Zijdelings wordt hier aangestipt dat de overheid actie zou moeten ondernemen om het autogebruik terug te dringen. Dat gaat namelijk niet vanzelf. Steden zouden het autogebruik moeten bemoeilijken. Net te weinig parkeerplaatsen, geen uitbreiding van het snelwegennet. Dat soort dingen. Verder wordt hier opgemerkt dat de autofabrikanten niet toewerken naar volledige zelfrijdende auto’s. Het argument dat daarvoor aangedragen wordt is dat bij zelfrijdende auto’s het autobezit waarschijnlijk sneller terugloopt. Want die auto’s kun je makkelijker deelbaar aanbieden door ze op afroep via een app beschikbaar te maken. En de autofabrikanten willen nu eenmaal zorgen dat het autobezit op peil blijft. Zo had ik er nog niet naar gekeken. En dat schetst maar weer dat er allerlei belangen meespelen die niet in het algemeen belang zijn.

Handig voor degenen die teveel stress ervaren. Of voor degenen die denken dat ze te veel stress ervaren.

--

En de kijktip van deze week.
Ik ben omdat jij bent. Jij bent omdat wij zijn. Ubuntu. 
We zijn met elkaar verbonden. We zijn met de wereld verbonden. Deze meneer zegt een aantal wijze dingen over individualiteit en samenleven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten