zondag 30 oktober 2022

Over voedselproductie, exoten, waterstofpanelen, klimaatverandering en overvloed

Op mijn stage hielden we halve herfstvakantie en dat betekende dat ik dinsdag wel gewoon van de partij was, maar vrijdag een dagje oversloeg. En omdat er deze week ook geen les op school was, had ik ineens wat meer tijd. En die tijd heb ik deels benut door bezoek te brengen aan plekken waar kleinschalig en/of biologisch geproduceerd wordt.

Dinsdagmiddag gingen we als een soort stage-uitje naar NoordWIJde. Daar heetten Marlijn en Erwin ons welkom. Marlijn is oud-stagiair van zelfoogsttuin Bij Mei waar ik nu dus stage loop. We hielpen wat en kregen nog wat planten mee. Mooi plekje. Als je in de buurt woont, zeker de moeite waard om eens te gaan kijken.

Op donderdagochtend bezocht ik samen met Tom en Joyce van de Polderij hun groenteleverancier. Zij doen sinds kort zaken met boerderij Landzicht in Strijen. Het is een biologisch groenteteeltbedrijf dat ook groentenabonnementen aanbiedt. Zij boeren op 40 hectare en vormen samen met een aantal andere boeren ook een coöperatie. We kregen een uitgebreide rondleiding over de akkers, in de kruidentuin en door de schuren. Dat was dus ook weer een leerzaam ochtendje. Het is mij persoonlijk iets te groot, maar het is wel goed dat zij kunnen laten zien dat biologisch ook gewoon genoeg oplevert. Zij boeren al ruim 30 jaar met zorg voor natuur en biodiversiteit.

Maar nu heb ik nog niets gezegd over de foto van deze week. Die maakte ik gisteren bij Buiten Leeft. Dit is voorlopig de laatste foto die ik daar maakte, want de klus bij Buiten Leeft zit er op. Gisteren hadden de oogstaandeelhouders hun laatste oogstdag. En daarmee houdt mijn gastheerschap daar op. Volgend jaar keer ik daar niet terug. Niet omdat ik het niet naar mijn zin had, maar uiteraard omdat ik al mijn tijd en energie in mijn eigen zelfoogsttuin, De Groentemeester wil stoppen.

--

De leestips

Voor wie nog een nuttig dagje in de buitenlucht zoekt.

Duidelijk pleidooi. Over de vleesdiscussie heb ik wel een enigszins afwijkende mening. Ik denk dat je vooral moet kijken naar hoe het vlees geproduceerd wordt. Simpelweg een stukje vlees vervangen door een stukje vegetarisch vlees lijkt me niet de oplossing. Niet voor je eigen gezondheid, maar ook niet voor die van de wereld. Als je vlees wil minderen, is dat wat je moet doen: gewoon weglaten.

Er is een negatieflijst opgesteld voor het gebruik van invasieve exoten in voedselbossen. Als je met voedselbossen aan de slag wil, is het wel handig om hier kennis van te nemen.

Werk je bij één van de financiële instellingen in dit rijtje? Zoja, gaat het er op het werk wel eens over wat jij en je collega’s kunnen doen om klimaatverandering tegen te gaan? Ja toch?

Die titel is een beetje oordelend. Alsof de consument wat te verwijten valt. In mijn ogen zouden veel meer mensen zich nog veel bewuster van hun koopgedrag moeten zijn. En daar dan ook wat aan doen. We hebben maar één planeet.

Weer zo’n hoopvolle ontwikkeling. Je moet wel een behoorlijk dak hebben, dat wel. Want je hebt 20 panelen nodig om in je energiebehoefte te kunnen voorzien. Gemiddeld genomen per huishouden dan, he.

Wat als het slechtste scenario van onze klimaattoekomst werkelijkheid wordt? Daarover nadenken stemt treurig. We kunnen dus beter nadenken over hoe we voorkomen dat dat gebeurt. Welke levensstijl en welke samenleving is daarvoor nodig?

Hier staat een foute kop boven. Het gaat niet om het redden van het klimaat. Het gaat om het redden van onszelf en onze kinderen. Wereldwijd zou het topprioriteit moeten hebben om werk te maken van het tegengaan van klimaatverandering. We zitten allemaal in hetzelfde team.

Het Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. is ook actief in Maassluis. Nu maar hopen dat veel sportverenigingen de weg naar deze subsidie weten te vinden.

Goed dat dit gebeurt. Maar wat ik niet zo goed snap is waarom al het nieuwe bos aangeplant moet worden. Kan nieuw bos niet ontstaan als je stopt met maaien? Dan zou het een stuk minder geld kosten, lijkt me.

En dit is dus ook een reden om bij te dragen aan kleinschalige landbouw. Iemand al lid van een csa in de buurt?

--

De kijktip

Mooi voorbeeld van iemand die in termen van overvloed denkt. Water is leven. En dat hoopt zich vanzelf op. Het laat zien dat als je slim ontwerpt, er ‘vanzelf’ overvloed ontstaat. Dat is wel wat anders dan de gedachte van schaarste die in onze westerse wereld (vaak als marketingstrategie) veel te veel aangewakkerd wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten