zondag 12 november 2023

Over hulp, microbioom, grootouderschap, klimaatrisico's en het verschil maken

Nog maar weer eens een overzichtsfotootje van de tuin. Met het winterklaar maken zijn we een aardig eind op streek. Veel akkertjes liggen in het plastic of staan vol met groenbemesters. Hier en daar staat de laatste oogst nog in de bedden. Maar het einde van het oogstseizoen is in zicht.

Ik hoop dat de gemeente komende week blad kan leveren. De bladval is laat dit jaar. Ze ruimen veel blad in de parken van Maassluis en dat blad kan ik goed gebruiken. Want de resterende bedden zou ik het liefst mulchen met organisch materiaal. We gaan zien of dat lukt. 

Afgelopen vrijdag kregen we nog even een test voor ons drainagesysteem dat (gelukkig) onder de tuin ligt. Er stonden best wat bedden door de vele regen van vrijdagmiddag helemaal onder water. De drainage doet goed werk, want de volgende dag was het meeste alweer weggezakt. Tegelijkertijd moet ik ook constateren dat er nog veel water gaat vallen. November ziet er niet bepaald droog uit. 
De klimaatmodellen zeiden het al. De zomers worden droger en de winters worden natter. Nou dat krijgen we te weten, zeg.

Er is ook goed nieuws! Het vervoeren van het kasje is gelukt. De wanden liggen nu achterin de tuin te wachten tot ze weer in elkaar gezet worden. Een buurman van mijn vader kon een wagen regelen waar het allemaal op paste. En twee oogstgenoten waren bereid om te helpen sjouwen. Met vereende krachten krijg je een hoop voor elkaar. Fijn om mensen om je heen te hebben die willen helpen!

--

De leestips

Alles is met alles verbonden. En de mens staat niet boven de natuur, maar maakt er gewoon onderdeel van uit. Als je goed voor jezelf wilt zorgen, moet je goed voor je (natuurlijke) omgeving zorgen.

Leuk om te lezen. Bij die halte ben ik nog niet, maar als ik terugkijk op hoe snel mijn kinderen groot zijn geworden, is het dichterbij dan ik wellicht denk. De rol van grootouder lijkt me ook een heel boeiende rol om te spelen.

Met deze wetenschap kunnen we twee dingen doen. Stoppen met bomen planten omdat het toch niet helpt. Óf: veel meer bomen planten omdat er veel meer nodig zijn om het te laten helpen. Ik kies dan liever voor dat laatste. Want bomen koelen de omgeving, zijn goed voor de biodiversiteit en fijn om naar te kijken. En trouwens, als er geen droogteperiode is, halen ze natuurlijk wél CO2 uit de lucht.

Informatief. Voor als je van voedselbosplanten houdt.

Dit blog volg ik al een paar jaar. Deze post vind ik erg inspirerend. Het geeft een beeld van wat er voor nodig is om jaarrond uit eigen tuin te kunnen eten. Je moet dan namelijk een wintervoorraad aanleggen.

Is dit nu een teken dat we langzamerhand met zijn allen wakker worden met betrekking tot de maatschappelijke kosten die klimaatverandering met zich meebrengen?

Informatief stukje over pawpaw. Een boom/struik die in veel voedselbossen wordt aangeplant. 

Belangrijk werk.

Weer een interessante bijeenkomst van voedselfamilie Zuid-Holland. Ik weet nog niet of ik ga, maar dat heeft niets te maken met het onderwerp, maar vooral met een volle agenda.

Als denkoefening moet je voor de grap eens de rollen van mensen en bevers in dit artikel omdraaien. Dan zouden bevers praten over mensen die probleemmensen zijn. En dan zouden ze zeggen dat mensen echte territoriumdieren zijn. Er zijn niet genoeg huizen voor mensen dus de enige oplossing is om ze af te schieten. Hoe vervelend de bevers dat ook vinden. Maarja, het gaat natuurlijk wel om mensenwelzijn.

Zorgwekkend.

Nog zo’n teken dat klimaatverandering simpelweg geld kost.

Wat doe jij om te helpen klimaatverandering tegen te gaan?
Laat ik maar beginnen met zeggen dat ik me zorgen maak. Wij doen thuis zuinig met energie, we hebben ons huis geïsoleerd, zonnepanelen aangeschaft, we gebruiken de auto zo min mogelijk en eten lokaal en/of biologisch. Ik heb ook mijn woon-werkafstand flink ingeperkt. Dat heeft ook andere voordelen, overigens.

Niet alleen aan klimaatverandering moeten we iets doen. Verlies van allerlei planten en dieren heeft ook aandacht nodig. Zonder natuur zijn we als mens nergens. We zijn ook gewoon deel van het ecosysteem Aarde. En als dat veramt of wegvalt, houdt het voor ons ook op.

Daarom heeft het dus fluitenkruid. Je kunt van dit voorjaarsbloeiende plantje fluitjes maken.

Ik zou voor dit project zo af en toe best wat monsters willen nemen op het terrein van De Groentemeester en Weij. Zo kunnen we helpen om gegevens te verzamelen. En dan wil ik de resultaten van onze monsters natuurlijk wel teruggekoppeld zien.

De zeespiegelstijging komt er.

--

De kijktip

Kortom: als je iets wil leren, maak fouten. In deze video wordt uitgelegd hoe je het beste fouten maakt om er van te leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten