zondag 15 oktober 2023

Over oogstfeest, beestjes, toekomst, klimaat, glyfosaat, beweging en ondernemerschap

Gisteren was ons oogstfeest. Alle oogstgenoten, vrijwilligers en supporters van zelfoogsttuin De Groentemeester waren uitgenodigd voor dit feestje. Hoewel het oogstseizoen nog een paar weken doorloopt, konden we alvast wel terugkijken op de succesvolle ontwikkeling van de tuin en de gemeenschap tot nu toe.

Tussen 16.00 en 20.00 vierden we dit feest. En vanaf 13.00 uur waren we begonnen met de opbouw en het versieren van het terrein. Slingers, lampjes, een partytent, vuurkorven en meer werden klaargezet en opgehangen. Halverwege de middag waren we klaar met de voorbereidingen en ik maakte van de gelegenheid gebruik om de hangmat eens uit te proberen. Na gedane arbeid is het goed rusten.

Het feest zelf was zeer geslaagd. Er werd door twee oogstgenoten live soep gekookt in een pan boven een vuur. Iedereen had thuis iets klaargemaakt van de oogst van dit seizoen. En die gerechten samen maakten ons buffet voor de avond. 's Avonds was er nog muziek van Roos Zingt. En er waren twee oogstgenoten die een educatieve duit in het zakje deden door met de belangstellenden een bomenwandeling te lopen en een introductie over de geneeskracht van kruiden te verzorgen.

Tot mijn verrassing werd ik tijdens het feest ook nog toegesproken door één van mijn trouwste vrijwilligers. Ze wilden mij bedanken voor de plek die ik gecreëerd heb. En dat vond ik echt heel lief. Ze gaven me een grote kist die straks dienst kan doen als opslagplek voor al mijn educatieve materialen. Want het is de bedoeling dat er op termijn een educatief aanbod komt op de tuin. De tuin heet tenslotte niet voor niets de Groentemeester.

Deze plek had ik nooit kunnen creëren zonder de hulp en inzet van alle betrokkenen en vrijwilligers. En dat vind ik dus gelijk ook het mooie van de plek. Het is niet mijn tuin waar alle anderen welkom zijn. Het is onze tuin. Iedereen mag er een stukje ziel en zaligheid in leggen. En er trots op zijn.

En daar ben ik dan weer trots op! 



--

De leestips

Dat is hoopgevend nieuws. Dit succes vraagt erom om uitgebouwd te worden. Zou dit ook zo zijn op de Maasdijk in het Westland?

Gelukkig kunnen veel boeren ook nog zelf nadenken en richting kiezen. In de richting van natuurinclusieve landbouw, hopelijk. Het geloof in innovatie als oplossingsrichting mag op zijn minst wel wat geremd worden. Wat mij betreft. Het doet mij denken aan de invoering van digiborden op scholen. Dat heeft de kwaliteit van het onderwijs niet echt veel beter gemaakt. Wel is de afhankelijkheid van leveranciers toegenomen en ook de kosten zijn veel hoger geworden. Dat is wat innovatie (ook) doet…

Laat dit even op je inwerken.

Hebben ze nou iets bereikt? Of niet? Ik ben daar niet zeker over. Ik hoop het wel.

Laf. Het laat zien hoe visieloos onze regering opereert. Zonder visie kun je dit soort besluiten gewoonweg niet nemen. Want je kunt niet iedereen tevreden houden als je een keuze maakt.

Vanuit ecologisch oogpunt is dit een doodlopende weg. Mij blijft het verbazen dat we maar blijven geloven in innovatie als oplossing. We moeten de dingen echt met veel simpelere middelen oplossen. En vooral een heleboel dingen niet meer doen. Forse energiereducties zijn nodig. Hoe keren we deze trend?

Jammer dat het bericht eindigt met een nudge over pesticiden. Onze reflex blijkt dan toch te zijn om naar gif te grijpen. Maar daar zouden we van af moeten willen. Heeft de kakkerlak natuurlijke vijanden? En onder welke omstandigheden gedijt hij goed (en minder goed).

Voor wie meer wil weten over kakkerlakken.

Zo zit dat dus.

Niet alleen voor kinderen.

Goed dat de opties op tafel komen. Daarmee is het niet meer een kwestie van OF we vliegen meer gaan belasten, maar HOE we vliegen meer gaan belasten. Dat wordt tijd.

Je kunt niet zeggen over de Tweede Kamer dat ze er niet alles aan doen. 

Goed dat ABP hier openheid over geeft. Maar dit zijn natuurlijk wel 4 voorbeelden (van de 50.000) die ze zelf met zorg hebben kunnen kiezen voor het schrijven van dit artikeltje. En dan vind ik de resultaten van de twee eerste eerlijk gezegd een beetje teleurstellend. Maar dat ligt dan weer niet aan het ABP.

--

De kijktip

Wat zij hier zegt in deze video snijdt wel hout. Ik kan mezelf inmiddels ook ondernemer noemen. Dat betekent in mijn geval ook dat ik er bijna al mijn tijd aan besteed. Ideeën borrelen op en ik ben vastberaden om van de zelfoogsttuin ook echt een succes te maken. Ook in financieel opzicht. Dat moet wel, want als dat niet zou lukken, zou de tuin op een gegeven moment weer moeten ophouden te bestaan. En dat wil ik niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten