zondag 29 oktober 2023

Over een oude kas, ontbossing, klimaatweek, natuurwerkdag en bevers

Kijk eens, wat een gelukkie! 

In de achtertuin van een nicht van mijn moeder stond deze oude kas. Haar vader is onlangs overleden en hij gebruikte deze kas de laatste tijd alleen nog maar als kippenhok. De kippen zijn inmiddels weggedaan en zij wilde ook van de kas af. En via-via hoorde ik dat.  En wat een gelukkie: ik mag de kas hebben als ik hem zelf kom afbreken. 

Ik kan dit kasje goed gebruiken bij De Groentemeester. Ik heb daar al een klein kweekkasje dat ik vorig jaar uit de Maatwerk Moestuin mocht meenemen. En dat kasje heb ik goed kunnen gebruiken voor de opkweek van groenten. In het voorjaar staat hij dan helemaal vol met allerhande voorgezaaide groenteplanten. Ik heb er tuinbonen, peulen, kapucijners, doperwten, NZ-spinazie, mais, paprika, meloen, komkommer courgette en pompoen in opgekweekt. 

Maar ergens in het seizoen kwam ik ook ruimte tekort. Want ik wilde de bloementuin gaan opstarten. Maar ik had eigenlijk geen ruimte voor de trays waar ik ze in wilde voorzaaien.
Komende jaar zal dat dus anders zijn. Want als het lukt om deze kas netjes uit elkaar te halen en op het terrein van De Groentemeester weer op te bouwen, dan heb ik een aparte kas voor de opkweek van bloemen. En die ruimte kan ik dus goed gebruiken. Wat een gelukkie!

...
Het is inmiddels gelukt om vrijwel al het glas er heel uit te krijgen. Het dak is er af. En komende week ga ik de wanden van de kas van elkaar losmaken. Ik ben nog op zoek naar een manier om die wanden in zijn geheel te vervoeren. Als er iemand in mijn netwerk is, die daar middelen voor heeft, houd ik me aanbevolen. De wanden meten maximaal 3.30m bij 2.90m. De afstand waarover het vervoerd moet worden is ongeveer 5 km. Wie helpt?

--

De leestips

Er wordt aan alle kanten meegedacht over hoe we om moeten gaan met de dreigende klimaatverandering. Hoe langer we wachten met effectieve acties, hoe gevaarlijker de toekomst wordt en hoe duurder het zal zijn om het op te lossen. Als het tegen die tijd nog opgelost kán worden.

We zijn er nog lang niet. Mensen vinden het heel moeilijk om goede voornemens daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Laten we hopen dat het uiteindelijk wel lukt. Hoe eerder, hoe beter.

Hopeloos dit. We moeten niet méér gaan vliegen, maar steeds minder. Dit is niet iets waar vliegmaatschappijen trots op moeten zijn. We maken de wereld er niet beter op als we zoveel energie blijven verbruiken.

Dit stukje over rust richt zich wel heel erg op de beoefenaar van een kantoorbaan. Kom eens meewerken in de tuin. En ervaar dat pauze en plicht veel dichter bij elkaar liggen dan je zou kunnen denken.

Er wordt ook iets gedaan tegen de toegenomen ontbossing. Hier wordt een systeem op basis van kunstmatige intelligentie genoemd dat ervoor zorgt dat ontbossing gestopt kan worden voordat het plaats vindt. Dat doet mij denken aan de film Minority Report.

Mooie programma’s van het Wereld Natuur Fonds om de natuur een steuntje in de rug te geven.

Komend weekend zijn de Natuurwerkdagen. Voedselbos Vlaardingen doet daar aan mee. Als je het leuk vindt, kun je ook  komen helpen.

Het is nu de ideale tijd om die lelijke schutting eens te vervangen voor een mooie heg of haag. In dit artikeltje geven ze zelfs een hele lijst van inheemse planten die daar geschikt voor zijn.

Dit herinnert ons eraan dat actie ondernemen werkt. De bever was compleet verdwenen uit Nederland en is inmiddels weer een vrij algemene soort. De natuur is veerkrachtig en met de juiste ingrepen kunnen we haar weer laten floreren.

En nog wat meer achtergrondinformatie over dit opmerkelijke dier. Het blijkt een bondgenoot te zijn in de strijd tegen klimaatverandering en zelfs bij te dragen aan het oplossen van het stikstofprobleem.

Met de juiste maatregelen kunnen we de natuur substantieel helpen om landschappen beter leefbaar te maken. Gelukkig ontstaat daar steeds meer kennis over.

Komende week is het Nationale Klimaatweek. Door het hele land zijn er klimaatburgemeesters actief om mensen te betrekken bij duurzame keuzes die een ieder van ons kan maken. En er worden op veel plekken activiteiten georganiseerd. Doe je ook mee?

--

De kijktip

Fijn om een keer zo’n samenvatting te krijgen. Bizar dat de Britten ooit bedacht hebben dat ze wel even land konden weggeven dat niet eens van hun was. En nu zit de wereld met de gebakken peren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten