maandag 2 januari 2023

Over terugkijken, geld, energie en syntropie

In 2022 heb ik iedere week een berichtje geplaatst met leestips en een foto van die week. Op mijn computer staan die foto's netjes bij elkaar in een mapje. Het geeft een aardig overzicht van het verloop van mijn jaar.

Leuk om op terug te kijken.

 2023 wordt voor mij een speciaal jaar, omdat dit jaar mijn eigen zelfoogsttuin actief wordt. Ik ben benieuwd waar ik volgend jaar op kan terugkijken.

Ik wens jullie allemaal een groen, vruchtbaar en duurzaam 2023!

--

De leestips

Dit lijkt de goede kant op te gaan. In Nederland. Hoe zijn deze cijfers voor de rest van de wereld?

Weet jij wat jouw geld staat te doen?

Informatief.

Zweefvliegen horen ook bij de nationale bijenstrategie. Dat wist ik niet. En voor amateur waarnemers staat hier een leuke vraag in. Ze zijn op zoek naar enthousiastelingen die historische populaties van zweefvliegen willen gaan bekijken. Mét reiskostenvergoeding. Leuk voor de liefhebber, lijkt me.

Het is de periode van het jaar waarin allerlei organisaties jaaroverzichten maken. Zo ook Nature Today, een site waarvan ik ook veelvuldig berichten deel. 
Ze geven aan dat ze op allerlei manieren te volgen zijn. Via een app, een emailnieuwsbrief en social media. Maar ze vergeten er bij te zeggen dat het ook via rss kan. Zo blijf ik namelijk op de hoogte van hun berichtgeving.

Hoewel ik een vuurwerkverbod zou ondersteunen, denk ik dat de uitslag van deze poll een beetje wishfull thinking is van de redactie. Er staat nergens bij dat de poll representatief voor Nederland zou zijn. En eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen een jaarwisseling zonder vuurwerk zich niet eens kunnen voorstellen. Jammer is dat, want er zijn redenen genoeg om te stoppen met die destructieve gewoonte.

En nog een jaaroverzicht. Milieudefensie vat hier het jaar samen in tien punten waar zij aan gewerkt hebben. Daar zitten geen verkeerde dingen tussen.

--

De kijktip

Ik las het boek ‘Landherstel’ van Judith D. Schwartz. In één van de vele voetnoten verwees zij naar dit filmpje. De kracht van het herstellend vermogen van de natuur wordt hier duidelijk zichtbaar gemaakt. Als mensen er nou eens voor kozen om achter deze kracht te gaan staan en er deel van te willen uit maken, dan is er hoop. Heel veel hoop. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten