zondag 22 januari 2023

Over afdekken, inschrijven, orbital perspective, biologische productie, natuur en acties

Dinsdag was het uitstekend weer. Beetje koud in het begin, maar de zon scheen en er stond praktisch geen wind. Mooi weer dus om het afdekken van mijn akkertjes af te maken. Want als het niet waait, wappert het plastic ook niet bij het neerleggen. Wel zo handig.

Inmiddels liggen alle akkertjes onder een groot stuk landbouwplastic. Een tijdje geleden zijn de akkertjes omgespit, en om te voorkomen dat het gras binnen no-time terug groeit, zijn alle bedden nu afgedekt. Over een paar weken gaat het eerste plastic er al weer af. Want dan hoop ik aan de eerste zaai- en plantacties te kunnen gaan beginnen.

De inschrijvingen voor deelname aan de zelfoogsttuin zijn trouwens ook begonnen. Tot 1 februari heeft iedereen op mijn geïnteresseerdenlijst de kans om zich definitief in te schrijven. Daar hebben al behoorlijk wat mensen gebruik van gemaakt. Vanaf 1 februari wordt de inschrijving voor iedereen opengesteld en dan geldt: wie het eerst komt, het eerst maalt.
Mocht je nou ook op mijn geïnteresseerdenlijst willen komen, meld je dan aan via www.degroentemeester.nl. Je krijgt dan eens in de zoveel tijd een nieuwsbrief toegestuurd waarin ik de vorderingen van De Groentemeester beschrijf.

Voor nu veel leesplezier met de onderstaande leestips.

--

De leestips

Ik weet niet precies waarom, maar toch voelt dit niet goed. De weg vooruit is niet de weg van nog meer technologie en daarmee nog meer energieverbruik. De weg vooruit moet volgens mij vooral bestaan uit de balans met de natuur weer terug vinden. En dat betekent vooral dat we natuurlijke grenzen weer moeten leren herkennen. Dat is voor onze obese maatschappij van 'meer-meer-meer' de grootste uitdaging.

Heerlijk, die knuppel in het konijnenhok. Ik hou er wel van als mensen een beetje kritisch zijn.

Toevallig vroeg ik me dat laatst af of dat voor katten ook geldt. Onze kat krijgt (al is het sporadisch) druppels tegen vlooien in zijn nek. Als je dat niet wil, wat is dan eigenlijk het alternatief?

Als het even kan, zou ik wel willen dat Maassluis een iets autoluwere stad wordt. Dit artikel beschrijft hoe buurten dan gebouwd zouden moeten worden. Volgens mij is dat niet onmogelijk in Maassluis.

Dit is wel groot nieuws. Als het ze gaat lukken. In totaal gaat het om 85% van de totale productie van HAK die omgeschakeld gaat worden naar biologisch. Hoog tijd.

Leuke feitjes. Sommige kende ik wel, maar andere weer niet.

Hoe dan ook is het beter voor het vermogen van de aarde om voedsel te produceren als een veel groter deel biologisch wordt geproduceerd. Als dat door ‘de markt’ niet lukt, zegt dat mijn inziens vooral iets over het economische systeem waartoe die markt behoort. Het lijkt me nogal een systeemfout als biologisch produceren door het systeem wordt tegengewerkt, terwijl we allemaal weten dat biologisch produceren beter voor de wereld (en daarmee voor onszelf) is.

Geweldig toch?

Mooi project van Ark Natuurontwikkeling. 

Hee, dat is bij mij ‘om de hoek’.

Slimme actie.

Niets voor mij, maar misschien heb ik lezers die hier wel brood in zien. Lijkt mij een goede actie.

Momenteel ben ik bezig in dat boek van Meino Smit. Hij legt haarfijn en met veel getallen onderbouwd uit dat de grootschalige, gangbare landbouw niet vol te houden is. Als we daar nou eens naar gaan luisteren?

--

De kijktip

Veel astronauten die terugkeren uit de ruimte ervaren het overview effect. De notie dat de wereld één groot levend systeem is. We zijn gebonden aan die kleine knikker in het heelal. Wat mooi is aan dit filmpje is dat deze man hoop geeft. Hij stelt dat steeds meer mensen het ‘orbital perspective’ gaan innemen, het bewustzijn dat we allen deel uitmaken van datzelfde levende systeem. En hij voorspelt een kritische massa die voor verandering gaat zorgen. Ik hoop met hem mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten