zondag 11 december 2022

Over kruiwagens, onderwijs, biodiversiteit, voeding en klimaatstem

Dit gereedschap zal nog veel gebruikt gaan worden bij De Groentemeester. Afgelopen week toog ik samen met mijn vader naar Berkel en Rodenrijs. Daar bood een meneer van een manage allerlei opgeknapte kruiwagens aan. En die gingen wij ophalen.

Bij mijn stage (zelfoogsttuin Bij Mei in Zoeterwoude) hebben we deze week ook genoeg gebruik gemaakt van kruiwagens. Daar zijn we bezig met het afdekken van de teeltbedden voor de winter. Deels staan ze in de groenbemester (voornamelijk winterrogge), maar we zijn nu de resterende bedden aan het afdekken met compost en mulch. Kruiwagen voor kruiwagen wordt dat materiaal op de bedden gestort.

Vrijdagmiddag evalueerden we het teeltplan van Bij Mei. We keken met de tuinders en stagiairs terug op het seizoen en vertelden elkaar wat we goed vonden gaan, en uiteraard ook wat het volgende seizoen aangepast zou kunnen worden. Zo waren we erg tevreden over de oogst van de uien en knoflook. En kon er best wat minder sla geplant worden.

En zoals altijd, hieronder de leestips van deze week.

--

De leestips

Het onderwijs kan inderdaad wel een update gebruiken. Hoe dat er uit zou moeten zien, is echter de grote uitdaging. Het is makkelijk om aan te schoppen tegen een systeem dat niet (helemaal) functioneert. Maar leren lezen, schrijven en rekenen is wel het minste dat belangrijk is voor iedereen. Tegelijk zie ik ook wat deze schrijfster constateert: school brengt voor heel veel leerlingen niet wat het zou moeten brengen. Ik denk dat dat te maken heeft met de academische insteek van school. Academisch leren wordt nog steeds te veel als ultiem doel gezien. Mijn inziens zou er veel meer ruimte moeten zijn voor talentontwikkeling, makerspaces, creativiteit en ideeënvorming. En ook veel meer praktische vaardigheden als voedsel telen, dieren verzorgen, koken, bouwen en klussen.

Heel veel duidelijker dan dit kan het niet gezegd worden. Als we de klimaat- en biodiversiteitsproblemen het hoofd willen bieden - en volgens mij kúnnen we niet anders - dan zullen we echt andere keuzes moeten gaan maken. En dat heeft alleen echt zin als dat collectief gebeurt en niet op individuele basis.

Veranderingen moeten overal plaatsvinden als we de aarde een beetje leefbaar willen houden. Goed dat studenten en onderzoekers daar ook aandacht voor vragen door van hun opleidingen te eisen dat ze duurzamer naar de toekomst gaan kijken. Want daar leiden ze immers voor op. Om die toekomst mogelijk te maken.

De biodiversiteit holt nog steeds achteruit. Dat vind ik niet vreemd. We vinden het veel te normaal om natuur naar de marge te drukken. Om wilde natuur te zien als iets waar je tegen strijdt. We moeten onszelf leren dat de natuur onze bondgenoot is. In alle samenhang.

Interessant model van plantgezondheid. Voor de Groentemeester heb ik bodemonderzoek laten doen. Daaruit blijkt dat sommige sporenelementen niet heel ruim aanwezig zijn. Voor plantgezondheid kan dat net iets uitmaken. Mij is aangeraden om dat met gesteentemeel op te lossen. Daar moet ik dus even goed naar gaan kijken.

--

De kijktip

Hij zegt hier wel wat rake dingen over de problemen rondom klimaat, discriminatie en kolonialisme. Ik zou me vanuit mijn white supremacy moeten storen aan zijn ‘verzet’. Maar het tegendeel is waar. Ik denk dat hij meer dan gelijk heeft. Ik ben niet trots op de manier waarop we onze welvaart hebben verworven. En ik ben zeker niet trots op de mate waarin de Westerse wereld de verantwoordelijk neemt voor de problemen rondom klimaat en de ongelijkheid in de wereld. Het is te weinig en te langzaam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten