maandag 26 september 2022

Over zelfoogst, groenbemesters, helofytenfilter, bodemdierendagen, tijdgebrek en generaties

Op dinsdag en vrijdag loop ik stage bij zelfoogsttuin Bij Mei in Zoeterwoude. Daar begin je nu te merken dat het einde van het seizoen in zicht komt. Steeds meer bedden worden leeggeoogst. En in plaats van dat er dan een nieuw gewas in gezet wordt om van te eten, maken we het bed klaar voor de groenbemester. We hebben eerder ook phacelia gezaaid, maar het is nu al een tijdje vooral winterrogge wat er in komt. De bedden gaan de winter in met een 'dekentje' van groen gewas. Op die manier zorgen we dat de bodem niet kaal ligt, want dat is funest voor het bodemleven.
Op de foto hiernaast zie je de tweewieltrekker met frees staan. Met dat apparaat heb ik een aantal bedden zaaiklaar gemaakt voor de groenbemester.

In de tussentijd heb ik op www.degroentemeester.nl een interesselijst geopend voor mijn eigen zelfoogsttuin die ik komend jaar wil gaan starten. En het goede nieuws is dat veel mensen de weg naar mijn website al hebben weten te vinden. De aanmeldingen lopen goed door. Al bijna 70 geïnteresseerden hebben zich gemeld in de afgelopen week.
Dus mocht je ook geïnteresseerd zijn in een zelfoogstabonnement, zorg dan dat je je aanmeldt. Meer informatie over het initiatief is te vinden op de veelgestelde-vragen-pagina.

Stuur het gerust door aan vrienden, collega's of familie in de buurt van Maassluis!


--

De leestips

Voor wie een probleemoplosser zoekt voor een niet-functionerend helofytenfilter. Interessante materie. Wat ik daar van meeneem is dat als je je eigen water wilt zuiveren, je ook gebruik moet maken van een composttoilet. Klinkt wel logisch om zo weinig mogelijk afvalstoffen door het filter te sturen.

Wauw, hoe heel veel kleine beestjes een groot dier volledig verorberen, in drie dagen tijd.

Mij iets té, maar voor de liefhebber kan dit een interessante online studie zijn.

Aandacht voor het bodemleven. Weer een mooi citizen science initiatief.

Nóg een online cursus voor de liefhebber. Je moet wel op vrijdagmiddag tijd hebben. En er wordt inschrijfgeld gevraagd.

Leuke prijsvraag. Weet jij een vliegenzwam te staan in je buurt?

Dit doet er toe.

En nóg een online cursus. Deze leert je hoe je je tuin natuurvriendelijker maakt. In onze gebouwde omgeving erg belangrijk.

Er zit veel potentie in voedselbossen. Ze zijn veelzijdig genoeg. Maar het heeft ook nog wel tijd nodig, is mijn gevoel. Daarom kunnen we niet vroeg genoeg beginnen met het aanleggen van veel van dit soort plekken.

Dit gaat over tijd. Ergens tijd voor hebben. Of niet. Ik weet niet of ik deze post helemaal kan volgen. Maar de zin “ik heb geen tijd voor X” vervangen door “ik kies niet voor X omdat ik liever Y doe” zou moeten lukken. En daar schuilt natuurlijk ook een zekere waarheid in.

Oké, schoolgebouwen van hout dus.

Daar zit geen woord Chinees bij.


--

De kijktip

In deze video worden twee belangrijke zaken besproken. De eerste is dat de toekomst ons niet overkomt, maar dat we die gezamenlijk helpen vormen. En het tweede ding is het denken in generaties. Echt wijze mensen kijken een paar generaties terug en een paar generaties vooruit bij het bepalen van hun acties. Dat zijn wij in onze maatschappij wel een beetje verleerd, denk ik. En het zou geen kwaad kunnen daar weer meer aandacht aan te besteden. Stel jezelf eens de vraag: hoe een goede voorouder ben ik voor toekomstige generaties?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten