zondag 4 september 2022

Over bomen, doorzichtige zonnepanelen, duurzame boodschappen, wijze woorden en geloofwaardigheid

We wonen in een normaal jaren-60 rijtjeshuis. Met een voor- en achtertuin. Hiernaast een fotootje van onze voortuin vanaf de straat. Er is een smal paadje naar de voordeur, maar verder staat hij vooral vol met bomen, struiken en vaste planten. 
Sommigen vinden het maar een jungle. Maar wij hebben bewust gekozen voor een tuin vol groen. Als je een groenere wereld wil (en dat wil ik) dan kun je vooral invloed uitoefenen op de stukjes grond die van jezelf zijn. Of de stukjes waar je beheer over mag uitvoeren.

En daarom staat onze tuin vol struiken en bomen. Omdat het niet voor iedereen duidelijk is wat het nut van bomen is, hier een rijtje redenen:
  • Bomen halen CO2 uit de lucht. En daarmee helpen ze om de klimaatverandering minder snel te laten verlopen.
  • Bomen produceren zuurstof. Redelijk essentieel om te overleven.
  • Bomen zorgen voor verkoeling. Je hebt geen airco nodig met een paar bomen voor je huis. Dat bespaart dus op je energierekening.
  • Bomen bieden schuil en nestelmogelijkheden voor ander leven. Denk aan vogels, insecten en kleine zoogdieren. 
  • Bomen bieden voedsel voor ander leven. En als je slim kiest ook voedsel voor jezelf.
  • Bomen vangen fijnstof af. In het gebied waar ik woon zit dat al te veel in de lucht. Dus iedere hulp om dat tegen te gaan is welkom.
  • Bomen kunnen beter omgaan met droogte dan kleinere planten en helpen die kleinere planten in tijden van droogte.
  • Bomen en struiken beïnvloeden je gemoed in positieve zin. Je hoeft er alleen maar naar te kijken. Je kunt ook een plaatje van een boom ophangen. Dat werkt ook. Maar een echte boom is toch leuker, vind ik. Je ziet dan ook de seizoenen voorbij komen gedurende het jaar.
Ik zou iedereen willen adviseren om werk te maken van je eigen grond: plant daar één of meerdere bomen. Waar wacht je nog op?

--

De leestips

Komen kleine raampjes in huizen weer terug?

Dat je met je koopgedrag invloed kunt hebben op je ecologische voetafdruk lijkt me logisch. Dat geldt niet alleen voor je voedsel, trouwens. Wel mooi dat ze hier een verband zien tussen wat goed is voor de wereld is goed voor jezelf. En viceversa.

Innoveren betekent niet alleen maar dat je met technologische speeltjes bezig gaat. Innoveren kan ook low-tech. Heeft vaak ook een lagere kostprijs. En is dus eerder terugverdiend.

Wijze woorden. Dus laat je niet weerhouden om iets nieuws te proberen. Als het in de wereld van een ander niet kan, wil dat niet zeggen dat jij geen wereld kan maken waarin het wel kan.

Even voor de duidelijkheid: Ik maak me grote zorgen over de klimaatverandering. Nu maar hopen dat ik geloofwaardig genoeg ben.

--

Deze week geen kijktip. Heb je zelf een kijktip? Die hoor ik graag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten