zondag 11 september 2022

Over waterkering, Japanse duizendknoop, tipping points, Nederland, stadstemperatuur en nieuwe batterijen

Ergens las ik dat de stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg dit weekend een proefsluiting zou doen. Op de website van rijkswaterstaat is te lezen dat ze dit ieder jaar doen voordat het stormseizoen begint. 

Toevallig was ik gisterenmiddag een wandeling aan het maken. Ik liep vanaf mijn huis langs de Waterweg naar het huis van mijn ouders en onderweg maakte ik deze foto. Hollandse luchten boven een technisch hoogstandje van de Nederlandse strijd tegen het water. We gaan hem waarschijnlijk nog wel nodig hebben.

Het sluiten van de kering zelf heb ik niet gezien. Dat stond geloof ik voor later die middag gepland. Maar op de horizon zie je dus die twee enorme witte schuifdeuren omringd door windmolens. Dat is de waterkering.


--

De leestips

Uitgebreide bespreking van deze invasieve exoot. Eetbaar, maar vooralsnog wel ongewenst geacht.

Dat zijn duidelijke resultaten.

Een slecht vooruitzicht. Laten we hopen dat het niet zo ver komt. 

Waar een klein land groot in kan zijn. De vraag is echter wel waar we groot in willen zijn. Nederlanders zijn handelaren of Nederlanders zijn wereldverbeteraars? Het één hoeft het ander niet uit te sluiten, maar er moeten wel andere keuzes gemaakt worden willen we hier iets aan veranderen.

Dit gaat over een onderzoek naar de evolutionaire verhouting van planten. Houtige planten kunnen beter tegen droogte dan hun niet verhoute voorgangers. Het idee wordt geopperd om niet houtige eetbare soorten aan te sporen tot verhouten om op deze manier meer voedsel te kunnen produceren met planten die beter tegen droogte kunnen. Interessant. Zou goed passen in voedselbossen.

--

De kijktip

Elektriciteit opslaan voor later gebruik wordt steeds belangrijker. Zonne- en windenergie wordt niet per se opgewekt op het moment dat we het nodig hebben. Hier worden twee manieren besproken: door water naar hoger gelegen gebied op te pompen, en de ontwikkeling van een nieuw soort batterij op basis van ijzeroxidatie.
Belangrijk werk waar gelukkig aan gewerkt wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten