zondag 28 augustus 2022

Over ons dieet, eetbare bomen, een oogstfeest, de koe en wat we kunnen leren van kinderen

De appelboom in mijn achtertuin is overladen met appels. Helaas staat hij niet heel zonnig, dus het afrijpen lukt niet bij iedere appel even goed. Maar omdat hij zo vol hangt met appels is hij een beetje topzwaar geworden. En de boompaal die ernaast staat houdt het gewicht nog maar net. 
Daarom ging ik naar de lokale houtleverancier in 's Gravenzande. Om een duurzame boompaal te halen. 

Onderweg daar naar toe bedacht ik me dat ik dan langs het Staelduinse Bos zou rijden. En iemand had een keer tegen me gezegd dat ik eens naar de tuin moest gaan kijken die naast het bezoekerscentrum aangelegd is. Daar zouden namelijk leuke ideeën tussen zitten voor het ontwerpen van groene omgevingen. En omdat ik nu toch in de buurt was, nam ik daar gelijk de tijd maar eens voor. Op de foto zie je een stukje van die tuin. Hier hebben ze met allerlei oude boomstronken een kunstig geheel gemaakt. Zoiets schijnt een stobbentuintje te heten.  Leuk toch?


--

De leestips

Door klimaatverandering worden we misschien wel gedwongen om andere plantensoorten te gaan eten. Planten die tegen droogte of een slechte bodem kunnen, hebben dan een streepje voor.

Ja, we moeten meer met bomen doen. Hoeveel eetbare bomen ken jij? Waarschijnlijk zijn dat er verrassend veel meer dan je denkt.

Wat mij betreft wel. De manier waarop dieren gehouden worden is het probleem. Als we die manier veranderen, kunnen dieren bijdragen aan bodemvruchtbaarheid en natuurbeheer. Daar zijn al voorbeelden van. Denk aan holistische graasmethoden of de werkwijze van Boeren in het Bos.

Volgende week vieren we ons jaarlijkse oogstfeest in Voedselbos Vlaardingen. Er zijn rondleidingen. Er is live muziek. De boskeuken is open. En we organiseren een streekmarkt. Daar moet je toch bij zijn? 

De oplossing is niet om helemaal geen vlees meer te eten. Los van mijn mening dat het niet gezond is voor een menselijk lichaam om geen vlees te eten, gaat het er vooral om dat dieren kunnen helpen om land te herstellen. Je moet ze alleen op de juiste manier inzetten. Gelukkig is daar steeds meer kennis over beschikbaar. Zoals met alle dingen in het leven zit het veel genuanceerder in elkaar dan de simpele tegenstelling tussen ja of nee.

Ja, we kunnen een hoop leren van kinderen.

Mooi voorbeeld van citizen science. Doe jij ook al mee?

Take-away van dit artikel is: het maakt uit hoe je over uitdagingen / veranderingen praat. De woorden die je kiest doen er toe.

--

De kijktip

Deze keer geen video die je hier direct kunt kijken. Maar daarvoor in de plaats een link naar het youtubekanaal van het Wildlife Film Festival Rotterdam (WFFR). Wildlife Film Festival Rotterdam is hét jaarlijks filmfestival met de mooiste natuurfilms uit binnen- en buitenland. Dit jaar van 4 – 9 oktober in filmtheater Cinerama en online van 5 – 30 oktober. 
Van de voorgaande edities zijn veel films online te zien via hun youtubekanaal.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten