maandag 4 juli 2022

Over trektochten, wecken, voedselbossen, veerkracht, gedragsverandering en vleesconsumptie

Het was weer een mooi weekje. 

Op maandag was ik bij de Polderij om de nieuwe plannen voor hun tuin te bespreken. Op dinsdag en woensdag was ik bij Bij Mei. Het fotootje hiernaast is van de mais die daar goed staat te groeien. Op donderdag bevond ik me in de Maatwerk Moestuin en daarna bij Stadstuinderij BuitenLeeft. Op vrijdag weer stage bij Bij Mei. Op zaterdag nog even in de Maatwerk Moestuin. En gisteren was ik met een groep voedselbossers op excursie naar Voedselbron Graauw.

Kortom, ik heb me wel weer vermaakt. Op naar de nieuwe week.

En hieronder de leestips van vorige week.


--

Prima idee. Zullen we dit plan eens oefenen door alle brommers en scooters die nog op benzine rijden af te schaffen?

Leuk vakantie idee.

In Voedselbos Vlaardingen stond het bij aanvang van het project ook vol met deze invasieve exoot. Nu, zeven jaar en veel werk van onze vrijwilligers verder, kunnen we stellen dat we hem vrijwel volledig uit het voedselbos hebben verdrongen. Af en toe steekt er nog één de kop op, maar die wordt dan direct weggestoken.

Zo waar. En toch moeten we die gedragsverandering met zijn allen doormaken.

Dit artikel gaat in op de rol die banken spelen in de ecologische achteruitgang van landbouwgronden. Interessante invalshoek.

Hier wordt gesteld dat een volgroeid voedselbos tot wel 15.000 euro per hectare kan opleveren. Ik vraag me af waar dit cijfer vandaan komt. In Nederland zijn er nog niet zoveel volgroeide voedselbossen, namelijk: geen. Voedselbos Vlaardingen is één van de oudere voedselbossen met nu zo’n zeven jaar op de teller. We hebben net geen hectare in beheer. En ik kan je uit betrouwbare bron vertellen dat we nu in ieder geval nog geen 15.000 euro genereren.

In de categorie ‘zitten is het nieuwe roken’. Goed om hier aandacht aan te besteden. Met alle tuinen waar ik actief ben, hoef ik me geen zorgen te maken dat ik te veel en te lang zit in ieder geval.

Ik verbaas me al een tijdje over het ‘geloof’ in veganistisch eten. Alsof dat de voornaamste manier is om de wereld en je gezondheid vooruit te helpen. Ik denk dat dieren een rol horen te spelen in de ecosystemen. En dat we juist die rol in de gangbare vleesproductiesystemen uit zijn verband hebben getrokken. Letten op de bron van je vleesconsumptie zou wat mij betreft voor iedereen meer prioriteit moeten hebben in plaats van helemaal zonder vlees leven.

Over het ontwikkelen van veerkracht.

Samen met mijn broer, zijn vrouw en mijn vrouw heb ik een tijdje geleden een stukje bos gekocht op de Veluwe. Het zou dus zomaar kunnen dat daar af en toe een wolf doorheen loopt.

De oogstmaanden zijn begonnen. Dat betekent een overvloed aan courgettes, peultjes, bonen, tomaten, en nog veel meer groenten. Het langer bewaarbaar maken van deze producten is iets waar ik me nog beter in wil verdiepen. Drogen, fermenteren, invriezen en wecken behoren dan tot de mogelijkheden.

--

En de kijktip

Stikstof wordt tegenwoordig vaak geassocieerd met crisis. Maar stikstof is een belangrijk element in de bodem dat de planten doet groeien. In deze video wordt de stikstofcyclus in het kort uitgelegd. Daarin wordt duidelijk dat we dus veel beter voor onze bodems moeten zorgen. In plaats van allerlei kant-en-klare stikstof via (kunst)mest toevoegen, kunnen we beter zorgen voor het leven in de bodem. Dat leven heeft namelijk een regulerende functie. Stikstof wordt daardoor langdurig vastgelegd terwijl het ook weer beschikbaar gemaakt kan worden voor planten als ze het nodig hebben. En het spoelt dan niet zo snel uit met alle gevolgen van dien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten